Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Raderat fel skiva och går inte att ominstallera OS X?


alex93
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har försökt blåsa ut min gamla MacBook Pro från sent 2011 för att kunna sälja den/ ge bort. Jag började med att ta bort alla filer på datorn som gick med cmd + backsteg, dock var vissa program kvar. Sedan startade jag datorn och tryckte cmd + R för att komma åt OS X-verktygsprogram för att kunna radera startskivan.

 

Sedan börjar problemen, i sidofältet finns det fyra olika enheter (?) uppdelat på "Intern" (ST9500325ASG Media överst, och när jag trycker på pilen nedåt visas även Macintosh HD) och "Skivavbilder" (Apple disk image Media, och när jag trycker på pilen nedåt visas även OS X Base System) , medan i Apples guide för radering och ominstallering, där det bara finns två enheter.

 

Jag väljer den översta enheten "ST9500325ASG Media" och försöker radera den. Det misslyckas, "kunde inte ta bort skivan från skivbordet". Jag provar istället att radera enheten under "Macintosh HD, vilket verkar funka. Nu i efterhand undrar jag om jag tagit bort något jag inte skulle?!

 

Efter dett tänker jag, kanske har jag lyckats. Går vidare till "Installera OS X", när jag kommer till steget där jag ska "markera den skiva jag vill installera OS X på" finns det bara en Recovery HD, som när jag trycker på den ger meddelandet "skivan är låst". 

 

Vad kan jag göra? Har haft Mac ett tag men är usel på allt mer än det vardagliga :)

 

IMG_8943.JPG

IMG_8944.JPG

IMG_8945.JPG

IMG_8946.JPG

IMG_8947.JPG

IMG_8949.JPG

IMG_8948.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recovery HD är låst för den innehåller återställningsprogrammet. Det är inte meningen den ska raderas. Den är en egen partion. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!! 

 

Hur lägger jag Macintosh HD på skrivbordet? Eller är det kört för att jag raderade fel? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
6 minuter sedan, alex93 säger:

Tack för svar!! 

 

Hur lägger jag Macintosh HD på skrivbordet? Eller är det kört för att jag raderade fel? 

Finder/Preferences, kryssa i "hard disks".

Screen Shot 2018-07-16 at 09.34.53.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu är det väl snarare en instruktion i skivverktyget via Recovery partionen för att lägga Macintosh HD på skrivbordet som TS efterfrågar?

Markera Macintosh HD, välj Arkiv och Lägg på skrivbordet.

 

Det går inte radera ST9500325ASG Media så länge du startar datorn från den dolda Recoverypartionen på den. Det räcker med att enbart radera Macintosh HD

Lägg Macintosh HD på skrivbordet för jag antar att du har krypterat den med FileVault eftersom den är gråmarkerad?

Radera sen Macintosh HD och slutligen stäng skivverktyget och välj Installera om macOS/OS X

Allt på Macintosh HD försvinner när du raderar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
6 minuter sedan, SirKnasen säger:

Fast nu är det väl snarare en instruktion i skivverktyget via Recovery partionen för att lägga Macintosh HD på skrivbordet som TS efterfrågar?

Markera Macintosh HD, välj Arkiv och Lägg på skrivbordet.

Ah, läste bara hans senaste inlägg. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen!! 

 

Jag missade först att det fanns ett ”lägg på skrivbordet” val i skivverktyg. Så jag valde det, sen raderade jag Macintosh HD (igen).

 

Nu har ”Macintosh HD” dykt upp bredvid ”Recovery HD” i installationsguiden och verkar valbar. Sista frågan bara, ”skivabilder” som också dyker upp i skivverktyg, ska de vara där? Eller ska jag radera båda dessa med för att ”nollställa” datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt det du ser under skivavbilder vara. Det är installationsfilerna för macOS i detta fallet.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah okej! Nu när jag installera så ber den om min Apple ID, men eftersom jag inte ska ha den själv längre vill jag ju inte vara inloggad? Finns det inget annat sätt att ladda ner och installera OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara nu vid installationen ditt Apple-ID används. Inget spår av användandet finns kvar när installationen är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej alla! Jag har ett liknande problem och läste denna tråd för att se om den kunde ge några ledtrådar. Jag kommer dock inte vidare, då ingenting händer när jag klickar på flytta disken till skrivbordet (trots att ikonen är klickbar). Det ser också annorlunda ut på min skärm (se bild). Hoppas att någon kan hjälpa mig - känns som att jag har lyckats sabba något :/

 

Detta är en MacBook Air från 2011. Ska sälja och ville tömma den. Raderade hårddisken efter bästa förmåga, men kanske gjorde något fel. Försökte installera om OS X via cmd+R, men den hittade då ingen skiva att installera på. Bilden nedan visar hur det nu ser ut när man går in i skivverktyg.

 

Någon som har någon idé?

 

Varmt tack.

IMG_3087.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Emmut säger:

Hej alla! Jag har ett liknande problem och läste denna tråd för att se om den kunde ge några ledtrådar. Jag kommer dock inte vidare, då ingenting händer när jag klickar på flytta disken till skrivbordet (trots att ikonen är klickbar). Det ser också annorlunda ut på min skärm (se bild). Hoppas att någon kan hjälpa mig - känns som att jag har lyckats sabba något ?

 

Detta är en MacBook Air från 2011. Ska sälja och ville tömma den. Raderade hårddisken efter bästa förmåga, men kanske gjorde något fel. Försökte installera om OS X via cmd+R, men den hittade då ingen skiva att installera på. Bilden nedan visar hur det nu ser ut när man går in i skivverktyg.

 

Någon som har någon idé?

 

Varmt tack.

IMG_3087.JPG

Markera hårddiskikonen ovanför den som redan är markerad (och har röd text) och klicka på fliken Radera. Gå sedan vidare med att radera och namnge hårddisken. Sedan kan du installera Mac OS X. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Alix säger:

Markera hårddiskikonen ovanför den som redan är markerad (och har röd text) och klicka på fliken Radera. Gå sedan vidare med att radera och namnge hårddisken. Sedan kan du installera Mac OS X. 

Tusen tack för så snabb och bra hjälp -- nu fungerade allting precis felfritt! Är oerhört glad att det fanns en så snabb och enkel lösning. Tack så mycket igen!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har något liknande problem med min gamla iMac från mid 2011 med High Sierra  som jag  inför försäljning ville tömma på allt som är mitt.

Jag har gjort detta tidigare med OS X 10.6 Snölejoparden där man kunde radera allt eget utan att radera innehållet i OS X 10.6, men jag tror inte man kan göra detta i High Sierra.

 

Datorn står i förrådet så jag kan inte bifoga skärmbilder. Jag använder nu min nya iMac för att kunna skriva detta.

1.

Jag startade upp gamla iMac med Cmd+R

2.

Raderade HD i Skivverktyg

3.

När jag försökte installera High Sierra igen fick jag konstigt meddelande om att installationen hittade ingen disk att lägga High Sierran på.

4.

Jag försökte i Skivverktyg med + och Journalförd göra ny hårddisk  men det lyckades inte så jag gav upp.

 

När jag senare gjorde ett nytt försök stannade "Förloppsindikatorn" i stället för att öppna upp datorn

Jag testade då med wi-fi att öppna nätverket  som fungerade perfekt. Sedan gjorde jag om procedurerna i skivverktyget som klagade på att det fortfarande inte fanns en disk att ladda ner OS X på.

Det borde innebära att min gamla  iMac är tom på allt som fanns på den, (Vad Bra) men jag vill att nästa köpare  skall slippas besvär med att ominstallera OS X. Hur kan jag göra detta, eller är det kört.

Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du kan väl formatera om HD? Lite förvirrande i verktygsprogrammet för formatera gör man med valet radera.

Annars kan du ju göra en bootbar startsticka på USB-minne, använd din nya fungerande dator.

en metod här, andra sätt finns. 

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, sefr säger:

Men du kan väl formatera om HD? Lite förvirrande i verktygsprogrammet för formatera gör man med valet radera.

Annars kan du ju göra en bootbar startsticka på USB-minne, använd din nya fungerande dator.

en metod här, andra sätt finns. 

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Den skall jag absolut testa. Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej! 

 

Jag har ett liknande problem och jag får inte igång datorn efter försök till ominstallation... kommer till "installera om macos" men sedan ser det ut såhär: 

 

Och på skivverktyget ser det ut såhär: 

 

Snälla! Hjälp mig... hur löser jag detta?

15507580747046480607965247403678.jpg

15507581535582637229079250761663.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, FannyJ säger:

Hej! 

 

Jag har ett liknande problem och jag får inte igång datorn efter försök till ominstallation... kommer till "installera om macos" men sedan ser det ut såhär: 

 

Och på skivverktyget ser det ut såhär: imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0

 

Snälla! Hjälp mig... hur löser jag detta?

15507580747046480607965247403678.jpg

15507581535582637229079250761663.jpg

Kanske denna guide kan hjälpa

 

http://bryanagoncillo.com/getting-untrusted_cert_title-error-macos-recovery/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Hitachi och välj Partionera innan ominstallation via datons återställningspartion

Alternativt starta från internet recovery för att radera Hitachi inkl dess dolda återställningspartion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, SirKnasen säger:

Klicka på Hitachi och välj Partionera innan ominstallation via datons återställningspartion

Alternativt starta från internet recovery för att radera Hitachi inkl dess dolda återställningspartion

Det har hon gjort tidigare. Men det är nog som du säger att disken måste partitioneras och att sedan radera och därefter stänga av datorn och därefter göra en internet recovery med

alt+command+r

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej, har en Imac OS X 10.10 så den är lite äldre  men som skulle blåsas och göras en ny installation på. Tyvärr så är själva apple-id okänt. Den har stått i en kyrka i flera år och vi vet inte vem som skapade apple-id, folk kommer å går så att säga. Finns det något jag kan göra?

Jag har en usb med OS X El-cap på men jag har försökt att ändra bootseq i startskivan med utan resultat. Har testat de flesta knapp kombinationer för att starta upp datorn men kommer bara till OS X vertygsprogram. Här har jag formaterat om HDD men sen är det stopp. 
 

Och att använda installera om OS X stannar efter jag använt mitt eget apple-id med bilden nedan. 
 

vad ska jag göra?

 

D38757FB-092B-4DD9-BAB6-9A2B40BC5915.jpeg

A56CD1BD-99D2-4490-99D9-8819CFA43EF7.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...