Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple har släppt nya modeller av Macbook Pro


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Henning55 säger:

 

3. Dyr andrahandsmarknad.

 

Det här är kanske det bästa argumentet för att köpa begagnad! Du får bra betalt sen när du säljer vidare.

...

Normalt skulle jag nog tjata om att köpa begagnad, men 13" med fyrkärnig processor och de nya 15" gör ett rejält prestandahopp mot tidigare att det i sig motiverar en ny om man ska arbeta med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 131
  • Created
  • Senaste svar
marcushedenstrom
41 minuter sedan, Axelman säger:

Det här är kanske det bästa argumentet för att köpa begagnad! Du får bra betalt sen när du säljer vidare.

...

Normalt skulle jag nog tjata om att köpa begagnad, men 13" med fyrkärnig processor och de nya 15" gör ett rejält prestandahopp mot tidigare att det i sig motiverar en ny om man ska arbeta med den.

Du får väl köpa den begagnad nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Du får väl köpa den begagnad nästa år.

Som jag sa tidigare. Om sju år.....:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Henning55 säger:

 

Håller med! Vore mycket trevligt :)Men budget är inte så stor. Vill inte spendera nästan 40k på en bärbar dator. 

Vill helt enkelt ha bästa effekt efter mina önskemål till bästa priset. Lutar åt attt klicka hem en 13" Touchbar idag, utan extra ram minne för att sedan sälja den om ca 2 år. Förhoppningvis har Apple uppdaterat den ordentligt med en ny design etc. 

 

 

Vill man inte spendera för mycket och sen bara ha den i ca 2år så hade jag tittat på en 15” av 2015 årsmodell som du får strax under 20k. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3148038

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att nya MBP 13" med fyrkärnig processor ger ca 17,000 med Geekbench, 15" tycks ligga kring 23,000 känns det inte så intressant med en MBP 2015 på halva kraften. Ca 12,000 är långt från 23,000. Apple har tagit ett stormkliv jämfört med de sista årens minimala förändringar mellan modeller. Det är ointressant vad siffrorna i sig betyder men i praktiken är en ny 15" ca 100% kraftfullare än en 2015 15".

Skärmavbild 2018-07-17 kl. 15.24.58.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Axelman säger:

Med tanke på att nya MBP 13" med fyrkärnig processor ger ca 17,000 med Geekbench, 15" tycks ligga kring 23,000 känns det inte så intressant med en MBP 2015 på halva kraften. Ca 12,000 är långt från 23,000. Apple har tagit ett stormkliv jämfört med de sista årens minimala förändringar mellan modeller.

Skärmavbild 2018-07-17 kl. 15.24.58.png

Jag håller klart med om man har pengarna, jag själv hade köpt den som jag rekommendera tidigare för närmare 40k, men om man är fattig student som en del kan vara så är några tusenlappar mycket pengar. ;)

 

Själv är jag allergisk mot begagnade teknikprylar om jag ifråga inte känner personen väl som säljer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, cokeman säger:

Jag håller klart med om man har pengarna, jag själv hade köpt den som jag rekommendera tidigare för närmare 40k, men om man är fattig student som en del kan vara så är några tusenlappar mycket pengar. ;)

 

Själv är jag allergisk mot begagnade teknikprylar om jag ifråga inte känner personen väl som säljer. :)

Man kan vända och vrida på detta hur länge som helst. Ville bara påpeka att prestandahöjningen är rejäl och skulle kunna motivera nyköp. Själv har jag köpt mina tre sista Macar begagnade och de fungerar perfekt. För i runda slängar 12' har jag köpt en Air 11", en Air 13" till frun och en iMac 21" som huvuddator de sista åren. Besparing: Massor. Resultat: Förmodligen aldrig en ny Mac igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

1 timme sedan, cokeman säger:

Vill man inte spendera för mycket och sen bara ha den i ca 2år så hade jag tittat på en 15” av 2015 årsmodell som du får strax under 20k. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3148038

 

Bra pris men hårdvara och designen känns väldigt gammal mot den nya modellerna. 

 

58 minuter sedan, cokeman säger:

Jag håller klart med om man har pengarna, jag själv hade köpt den som jag rekommendera tidigare för närmare 40k, men om man är fattig student som en del kan vara så är några tusenlappar mycket pengar. ;)

 

Själv är jag allergisk mot begagnade teknikprylar om jag ifråga inte känner personen väl som säljer. :)

 

Håller med! Inget större fan av begagnade teknikprylar.

 

Största frågan för min del är hur framtidssäkert 8GB ram-minne är? Fungerar det utan problem om ca 4 år men tyngre-ish applikationer så är det ett klockernt köpt (13" Touchbar). Men min smärtgräns är just steget vid uppgaderingen till 16GB som landar på 23k, det blir för mycket. 

Men samtidigt är man ju inte jättesugen på att lägga 20k på en bärbar dator för att upptäcka att 8GB ram inte räcker. 

 

Man kan köpa en begagnad från 2017 för ca 14-16k med samma spec 256gb inkl. 16GB, men man missar en hel del uppgradering; T2, fyrkärningprocess, 2 extra TB, true tone etc....

 

Så alternativen som jag brottas med är; bättre hårdvara genomgående eller begagnade 2017/2016 modell med 256GB och 16GB. Personligen känns den som att 2018 kommer hålla bättre och vara högre väderat än 2017 modell med samma spec + 16GB om 3-4 år. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Henning55 säger:

 

 

 

Bra pris men hårdvara och designen känns väldigt gammal mot den nya modellerna. 

 

 

Håller med! Inget större fan av begagnade teknikprylar.

 

Största frågan för min del är hur framtidssäkert 8GB ram-minne är? Fungerar det utan problem om ca 4 år men tyngre-ish applikationer så är det ett klockernt köpt (13" Touchbar). Men min smärtgräns är just steget vid uppgaderingen till 16GB som landar på 23k, det blir för mycket. 

Men samtidigt är man ju inte jättesugen på att lägga 20k på en bärbar dator för att upptäcka att 8GB ram inte räcker. 

 

Man köpa en begagnad från 2017 för ca 14-16k med samma spec 256gb inkl. 16GB, men man missar en hel del uppgradering; T2, fyrkärningprocess, 2 extra TB, true tone etc....

 

Skall du köpa en så rekommenderar jag 16GB ram om du skall ha den några år. 

Skulle aldrig köpa en sån dyr dator utan att maxa ram. HDD kan du alltid komplettera med externa senare, med ram så är det kört om du vill ha mer. Men det är bara min åsikt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har suttit och filat på en kalkyl kring prisnedgången av macbook pro. Som referens har jag tagit Macbook Pro 13" & 15" från 2014 d.v.s en 4 årsperiod inklusive en designuppdatering. Det jag har kommit fram till är att ca 50% av ordinare värdet har sjunkit på en 13" och ca 60-65% på en 15" maskin. Någon som kan instämma med dessa siffror, mellan tummen och pekfingret?

 

Så att köpa en begagnade för 15k med 256gb & 16GB från 2016/2017 skulle resultera i en försäljning kring 9000 kr om ca 3-4 år. (ord. pris ca 20k).En 13" 2018 med 16GB skulle landa på kring 11500 kr och slutligen en 15" 2018 på ca 12000 kr (vilket känns extremet lågt, kanske mer runt 14-15k). 

 

Rimligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Möjligt!

Det är svårt att förutspå priser.

 

Ingen vara är mer värd än vad köparen tycker den är värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen större ide att försöka kalkylera andrahandsvärdet. Köp den dator du behöver och har råd med och hoppas på det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, när det gäller mig själv så köpte jag min första bärbara år 2003 och sedan dess har jag i genomsnitt haft dem i fem år. 31290 kr dividerat med 60 mån blir 521,50 kr per månad eller 17,13 kr per dag inkl skottår.

Hur man än räknar så är det inte mycket pengar. Särskilt inte när det gäller den här generationen av MBP med dess kraftiga prestanda som garanterat är användbar även efter 10 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sara_sve_swe

Hej på er,

Jag funderar på att köpa en ny MacBook Pro 2018 då min MacBook Pro (Retina 13-tums, början av 2013) börjar bli lite till åren, och att jag börjar redigera 4K filmer, vilket tar evigheter att exportera och att datorns fläkt går hela tiden, även när jag kollar typ på en Youtubefilm. 

 

Jag är inne på att köpa en 15 tums med typ 512 SSD och 32 GB Ram med en i9 processor, då jag i framtiden kommer att redigera 8k filmer.

 

Nu kan jag inget om datorer så jag vill veta om jag är rätt ute?

 

Kram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, sara_sve_swe säger:

Hej på er,

Jag funderar på att köpa en ny MacBook Pro 2018 då min MacBook Pro (Retina 13-tums, början av 2013) börjar bli lite till åren, och att jag börjar redigera 4K filmer, vilket tar evigheter att exportera och att datorns fläkt går hela tiden, även när jag kollar typ på en Youtubefilm. 

 

Jag är inne på att köpa en 15 tums med typ 512 SSD och 32 GB Ram med en i9 processor, då jag i framtiden kommer att redigera 8k filmer.

 

Nu kan jag inget om datorer så jag vill veta om jag är rätt ute?

 

Kram

Du kan läsa mer om i9 i MBP 2018 på detta forum. https://forums.macrumors.com/threads/2018-i9-macbook-pro-throttling-discussion-merged.2127869/

 

Verkar som den går väldigt varm med i9 så kanske i7 är att rekommendera istället. :)

 

Sen kan du även testa att blåsa rent din 13” på damm som en medlem i denna tråd gjorde med goda resultat. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sara_sve_swe
2018-07-19 på 23:01, cokeman säger:

Du kan läsa mer om i9 i MBP 2018 på detta forum. https://forums.macrumors.com/threads/2018-i9-macbook-pro-throttling-discussion-merged.2127869/

 

Verkar som den går väldigt varm med i9 så kanske i7 är att rekommendera istället. :)

 

Sen kan du även testa att blåsa rent din 13” på damm som en medlem i denna tråd gjorde med goda resultat. 

 

Tack för svaret, Jag hade inne maskinen för rengöring för typ 1 månad sedan men det hjälpte inte speciellt mycket.

 

Jag får väl avvakta lite och se om dom löser problemet med att I9:an blir varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, sara_sve_swe säger:

Tack för svaret, Jag hade inne maskinen för rengöring för typ 1 månad sedan men det hjälpte inte speciellt mycket.

 

Jag får väl avvakta lite och se om dom löser problemet med att I9:an blir varm.

Det är redan gjort. Det finns en mjukvaruuppdatering i App Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-19 på 18:57, sara_sve_swe säger:

Hej på er,

Jag funderar på att köpa en ny MacBook Pro 2018 då min MacBook Pro (Retina 13-tums, början av 2013) börjar bli lite till åren, och att jag börjar redigera 4K filmer, vilket tar evigheter att exportera och att datorns fläkt går hela tiden, även när jag kollar typ på en Youtubefilm. 

 

Jag är inne på att köpa en 15 tums med typ 512 SSD och 32 GB Ram med en i9 processor, då jag i framtiden kommer att redigera 8k filmer.

 

Nu kan jag inget om datorer så jag vill veta om jag är rätt ute?

 

Kram

En 15" är inte samma dator som 13" med en större skärm. 15" är en fullfjädrad proffsmaskin på alla sätt och är alltid bättre eller mycket bättre än 13" av samma årsmodell.

...

Den 13" du har har en arbetskapacitet på 5497 i ett test som heter Geekbench. Den nya 15" uppges ha ca 23,000 i samma test. Den nya 15"  har alltså ca 400% mer kapacitet.

...

Vidare har den alla nya MacBook Pro en hårddisk som är förmodligen den snabbaste som finns på datormarknaden i en bärbar dator. Vilket kommer att sätta rejäl sprutt på allt som involverar hårddisken! Hårddisken i din dator har ett testvärde på ca 500 och den nya har ett testvärde på omkring 2500 och detta är direkt omsättningsbart i tid. Räkna med 4-5 gånger snabbare i allt som hårddisken deltar i.

...

Den nya 15" är ett monster jämfört med din gamla. Den är supermycket bättre på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, sara_sve_swe säger:

Tack för svaret, Jag hade inne maskinen för rengöring för typ 1 månad sedan men det hjälpte inte speciellt mycket.

 

Jag får väl avvakta lite och se om dom löser problemet med att I9:an blir varm.

51 minuter sedan, Alix säger:

Det är redan gjort. Det finns en mjukvaruuppdatering i App Store.

Dock är det ett inbyggt fel som i grunden inte kan åtgärdas. Se mer här:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Dock är det ett inbyggt fel som i grunden inte kan åtgärdas. Se mer här:

 

 

Jag förstod inte riktigt videon. Är det Apple som har underdimensionerat någon krets eller är det Intel som angivet fel effektförbrukning hos CPU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Jag förstod inte riktigt videon. Är det Apple som har underdimensionerat någon krets eller är det Intel som angivet fel effektförbrukning hos CPU?

Det är regulatorer av ström till CPU som överhettas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Det är regulatorer av ström till CPU som överhettas. 

Jo men vems fel är det?

apple eller Intel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, boevil säger:

Jo men vems fel är det?

apple eller Intel?

Apples, kylningen är otillräcklig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Dock är det ett inbyggt fel som i grunden inte kan åtgärdas. Se mer här:

 

 

är det vi ser i diagrammet nedan

Skärmklipp 2018-07-25 16.09.44.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...