Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple har släppt nya modeller av Macbook Pro


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

54 minuter sedan, cokeman säger:

Ja och nu behöver den inte skämmas med att kallas  PRO längre. :D

Exakt! Det var bara femton år för sent......... :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 131
  • Created
  • Senaste svar

Om fyrkärnig 13" gör 18,000 i Geek-tjosan, vad gör då sexkärnig i 15"? Ger 50% mer kärnor 50% mer sprutt? Får vi se 15"-arn i 27,000? Troligen mer runt 25,000 med tanke på att det går år lite för att driva sex kärnor. Men 25,000 i Geek är oerhört grymt bra. Siktar på en sådan begagnad om sju år............... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
38 minuter sedan, Axelman säger:

Om fyrkärnig 13" gör 18,000 i Geek-tjosan, vad gör då sexkärnig i 15"? Ger 50% mer kärnor 50% mer sprutt? Får vi se 15"-arn i 27,000? Troligen mer runt 25,000 med tanke på att det går år lite för att driva sex kärnor. Men 25,000 i Geek är oerhört grymt bra. Siktar på en sådan begagnad om sju år............... :P

"Bara" 22439 i multicore verkar det som. Och detta är alltså topmodellen i9-8950HK.

https://www.geekbench.com/blog/2018/07/macbook-pro-performance-july-2018/

 

Om man bara räknar Geekbench ligger alltså samtliga 15" mellan cirka 21000 och 22500.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 timmar sedan, Axelman säger:

18.000 i Geekbench är oerhört imponerande! :tappahakan: Det är i klass med den dyraste iMac 27". Och det i en bärbar 13" från Apple! :tappahakan::tappahakan:

Ja jäklar vad bra! ? Såg att den fick 17557 och jag laddade ner Geekbench och körde på min, fick 17566. Min är alltså pyttepyttelite snabbare. Dags att sälja iMac:en och köpa en laptop igen... ;) 

Screen Shot 2018-07-16 at 14.53.19.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här såg testvärdena ut

 

Skärmklipp 2018-07-16 14.56.37.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 timmar sedan, Axelman säger:

18.000 i Geekbench är oerhört imponerande! :tappahakan: Det är i klass med den dyraste iMac 27". Och det i en bärbar 13" från Apple! :tappahakan::tappahakan:

 

4 minuter sedan, sevensleeper säger:

Ja jäklar vad bra! ? Såg att den fick 17557 och jag laddade ner Geekbench och körde på min, fick 17566. Min är alltså pyttepyttelite snabbare. Dags att sälja iMac:en och köpa en laptop igen... ;) 

Screen Shot 2018-07-16 at 14.53.19.png

Såg nu att den som fick 17577 har 300 Mhz mer än min (4,5 Ghz mot 4,2 Ghz). :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, sevensleeper säger:

Ja jäklar vad bra! ? Såg att den fick 17557 och jag laddade ner Geekbench och körde på min, fick 17566. Min är alltså pyttepyttelite snabbare. Dags att sälja iMac:en och köpa en laptop igen... ;) 

 

Stenålder kommer fort nuförtiden... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
5 minuter sedan, Stereotypen säger:

Någon som kan skicka länk till GB?

https://www.geekbench.com/blog/2018/07/macbook-pro-performance-july-2018/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
6 minuter sedan, Axelman säger:

Stenålder kommer fort nuförtiden... :hihihi:

Haha! Ja herrgud vad snabbt det blir gammalt. ;)  Jag som tänkte ha datorn i 3 år... Dags att byta efter 1 år märker jag... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, sevensleeper säger:

Haha! Ja herrgud vad snabbt det blir gammalt. ;)  Jag som tänkte ha datorn i 3 år... Dags att byta efter 1 år märker jag... :hihihi:

Blev den plötsligt så mycket långsammare..............? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Axelman säger:

Blev den plötsligt så mycket långsammare..............? :mellow:

Nä, jag är självfallet mycket nöjd, fortfarande. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter fast och vet inte riktigt vilken Macbook Pro som jag ska köpa.

Anvädningsområdet är programmering, webb, film och någon enstaka lättare design/videoredigering i månaden.

 

- 13" Touchbar, intro modellen för 20 995 kr.

- 13" Touchbar, 16GB ram för 23 195 kr.

- 15" Ingångsmodellen, 27 995 kr.

 

Tanken var först att köpa den billigaste modellen med eftersom jag vill kunna använda Macbooken i minst 3-4 år tänkte jag att en uppgradering av ram-minnet var på plats. Däremot skiljer det sig inte mycket från att köpa en 15" Macbook, vilket har ännu bättre hårdvara. 

 

Vad skulle ni ha köpt?

 

Tack i förhand
//Henning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
7 minuter sedan, Henning55 säger:

Jag sitter fast och vet inte riktigt vilken Macbook Pro som jag ska köpa.

Anvädningsområdet är programmering, webb, film och någon enstaka lättare design/videoredigering i månaden.

 

- 13" Touchbar, intro modellen för 20 995 kr.

- 13" Touchbar, 16GB ram för 23 195 kr.

- 15" Ingångsmodellen, 27 995 kr.

 

Tanken var först att köpa den billigaste modellen med eftersom jag vill kunna använda Macbooken i minst 3-4 år tänkte jag att en uppgradering av ram-minnet var på plats. Däremot skiljer det sig inte mycket från att köpa en 15" Macbook, vilket har ännu bättre hårdvara. 

 

Vad skulle ni ha köpt?

 

Tack i förhand
//Henning

 

Jag hade tagit mellanmodellen för 23 195 så du får 16 GB RAM. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, sevensleeper säger:

Jag hade tagit mellanmodellen för 23 195 så du får 16 GB RAM. 

 

ok, tack! Även fast det "bara" är ca 4 tkr mellan 13" och 15"? Jag tänker även på ett eventuellt andrahandsvärde. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
9 minuter sedan, Henning55 säger:

 

ok, tack! Även fast det "bara" är ca 4 tkr mellan 13" och 15"? Jag tänker även på ett eventuellt andrahandsvärde. 

Det är i sammanhanget inte mycket pengar, men frågan är om du vill lägga så mycket. För, med den retoriken kan du lika gärna ta 15-tummaren och addera 4000 kr så du får 32 GB RAM. :D

 

Känner du att du har 28' så hade jag absolut kört på 15-tummaren, men enligt de behov du har så räcker mellanmodellen. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, sevensleeper säger:

Det är i sammanhanget inte mycket pengar, men frågan är om du vill lägga så mycket. För, med den retoriken kan du lika gärna ta 15-tummaren och addera 4000 kr så du får 32 GB RAM. :D

 

Känner du att du har 28' så hade jag absolut kört på 15-tummaren, men enligt de behov du har så räcker mellanmodellen. :) 

 

Haha :) Du läser mina tankar! Egentligen tänkte jag köpa ingångsmodellen utan touchbar. Tycker att det mest är en gimmick som jag troligen aldrig kommer att använda. Men eftersom de valde att inte uppdatera dessa bas-modeller så blir det att gå upp i pris. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
38 minuter sedan, Henning55 säger:

 

Haha :) Du läser mina tankar! Egentligen tänkte jag köpa ingångsmodellen utan touchbar. Tycker att det mest är en gimmick som jag troligen aldrig kommer att använda. Men eftersom de valde att inte uppdatera dessa bas-modeller så blir det att gå upp i pris. 

 

 

Okej. Skriv gärna här vilken du väljer. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Henning55 säger:

Jag sitter fast och vet inte riktigt vilken Macbook Pro som jag ska köpa.

Anvädningsområdet är programmering, webb, film och någon enstaka lättare design/videoredigering i månaden.

 

- 13" Touchbar, intro modellen för 20 995 kr.

- 13" Touchbar, 16GB ram för 23 195 kr.

- 15" Ingångsmodellen, 27 995 kr.

 

Tanken var först att köpa den billigaste modellen med eftersom jag vill kunna använda Macbooken i minst 3-4 år tänkte jag att en uppgradering av ram-minnet var på plats. Däremot skiljer det sig inte mycket från att köpa en 15" Macbook, vilket har ännu bättre hårdvara. 

 

Vad skulle ni ha köpt?

 

Tack i förhand
//Henning

 

Beror på hur stor budget du har. För 30k hade jag valt den som Reefer kanske köper på föregående sida.

Skulle jag själv valt idag så hade det blivit denna 15". :)

 

1486710803_Skrmavbild2018-07-16kl_21_50_31.thumb.png.93c68e199d6a8a0a6200469fb9e046fd.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, cokeman säger:

Beror på hur stor budget du har. För 30k hade jag valt den som Reefer kanske köper på föregående sida.

Skulle jag själv valt idag så hade det blivit denna 15". :)

 

1486710803_Skrmavbild2018-07-16kl_21_50_31.thumb.png.93c68e199d6a8a0a6200469fb9e046fd.png

 

Håller med! Vore mycket trevligt :)Men budget är inte så stor. Vill inte spendera nästan 40k på en bärbar dator. 

Vill helt enkelt ha bästa effekt efter mina önskemål till bästa priset. Lutar åt attt klicka hem en 13" Touchbar idag, utan extra ram minne för att sedan sälja den om ca 2 år. Förhoppningvis har Apple uppdaterat den ordentligt med en ny design etc. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Om du "bara" skall ha den i 1-3 år, satsa på en begagnad.

Mindre förlust ekonomiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Stereotypen säger:

Om du "bara" skall ha den i 1-3 år, satsa på en begagnad.

Mindre förlust ekonomiskt.

Håller helt med. Ekonomiskt osunt att köpa en ny mac till de priserna och sedan inte ha den längre än två år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Håller helt med. Ekonomiskt osunt att köpa en ny mac till de priserna och sedan inte ha den längre än två år.

 

Tänkte först köpa en begagnad men har fem problem med det:

 

1. Tangentbordet, vill man chansa på att köpa en macbook med en känt felaktigt tangentbord?

2. "Äldre" hårdvara för ett premium pris.

3. Dyr andrahandsmarknad.

4. Även fast man kollar igenom Macbooken innan köpet kan förra ägaren "missat" att nämna vissa felaktigheter mm. 

5. Har studentrabatt, så får 10% samt Beats hörlurar på köptet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Henning55 säger:

Tänkte först köpa en begagnad men har fem problem med det:

 

1. Tangentbordet, vill man chansa på att köpa en macbook med en känt felaktigt tangentbord?

2. "Äldre" hårdvara för ett premium pris.

3. Dyr andrahandsmarknad.

4. Även fast man kollar igenom Macbooken innan köpet kan förra ägaren "missat" att nämna vissa felaktigheter mm. 

5. Har studentrabatt, så får 10% samt Beats hörlurar på köptet. 

Det är kända problem, med en ny mac får du okända problem. Det ekonomiskt sunda ligger i långsiktighet. Vad du än drabbas av för problem med en begagnad mac kommer de inte att kosta ens i närheten av merkostnaden för en ny mac utslaget på två år. Men vill du ändå ha en ny mac ska du så klart köpa en, men inbilla dig då inte att det är en ekonomiskt sund affär, för det är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...