Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gps


chivas_

Rekommendera Poster

Hur kopierar man den exakta GPS platsen från programmet bilder i min Mac dator?

Jag har tagit många bilder från en systemkamera utan GPS och samtidigt har jag tagit bilder från min Iphone så man kan kopiera över datan men klickar jag på Info så kan man inte kopiera den exakta platsen bara själva staden, Några tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-06 på 17:11, chivas_ säger:

Hur kopierar man den exakta GPS platsen från programmet bilder i min Mac dator?

Jag har tagit många bilder från en systemkamera utan GPS och samtidigt har jag tagit bilder från min Iphone så man kan kopiera över datan men klickar jag på Info så kan man inte kopiera den exakta platsen bara själva staden, Några tips?

 

Hur kopierar ni Platsdata från en bild till en annan bild utan platsdata ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

NU har jag äntligen kommit på att kopiera platsdatan från en bild som inte går i programmet bilder som jag vet men det var väldigt krånglig, ni som är vana att jobba med bilder kanske vet ett bättre sätt än detta.

# Högerklicka på den bild man vill kopiera platsdatan ifrån tryck på redigera med och välj förhandsvisning.

# Klicka på verktyg högst upp och välj visa granskare.

# Klicka på visa i kartor längs ner till vänster.

# klicka på dela knappen uppe till höger och välj anteckningar. 

# Sen öppnar man anteckningar så står  rätt platsdata/adress inte bara staden som programmet bilder. 

Nu har jag bara 3500 bilder utan GPS/platsdata att jobba med, aldrig mer en systemkamera utan GPS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, chivas_ säger:

NU har jag äntligen kommit på att kopiera platsdatan från en bild som inte går i programmet bilder som jag vet men det var väldigt krånglig, ni som är vana att jobba med bilder kanske vet ett bättre sätt än detta.

# Högerklicka på den bild man vill kopiera platsdatan ifrån tryck på redigera med och välj förhandsvisning.

# Klicka på verktyg högst upp och välj visa granskare.

# Klicka på visa i kartor längs ner till vänster.

# klicka på dela knappen uppe till höger och välj anteckningar. 

# Sen öppnar man anteckningar så står  rätt platsdata/adress inte bara staden som programmet bilder. 

Nu har jag bara 3500 bilder utan GPS/platsdata att jobba med, aldrig mer en systemkamera utan GPS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, chivas_ säger:

aldrig mer en systemkamera utan GPS.

 

Vad finns det för systemkameror med GPS?

(Och då menar jag inbyggd GPS, inte en stor klump ockuperar blixtskon som exempelvis Canon har.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Vad finns det för systemkameror med GPS?

(Och då menar jag inbyggd GPS, inte en stor klump ockuperar blixtskon som exempelvis Canon har.)

Finns på väldigt många här är en tex 

Specifikation för CANON EOS 7D Mark II - Kamerahus

Funktioner

Ansiktsigenkänning:
Ja
Sekvenstagning:
10 b/s
Manuell vitbalans:
Ja, 1 inställning kan registreras
Exponeringskompensation:
±3 steg i 1/3 steg
Självutlösare:
2 s, 10 s
Live View:
Ja
GPS:
Ja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är en systemkamera med GPS som spar Platsdatan i filen.

 

Inbyggd GPS EOS 7D Mark II kan geotagga bilder och filmklipp med din exakta position oavsett var i världen du befinner dig. Lagra longitud, latitud, höjd och kompassriktning samt UTC-tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, chivas_ säger:

Det jag menar är en systemkamera med GPS som spar Platsdatan i filen.

 

Inbyggd GPS EOS 7D Mark II kan geotagga bilder och filmklipp med din exakta position oavsett var i världen du befinner dig. Lagra longitud, latitud, höjd och kompassriktning samt UTC-tid.

Och om vi begränsar priset till 10000 kr inklusive hyfsat objektiv, vad finns det då?

Och framför allt: En kamera som är mycket mindre och behändigare än den jätteklumpen. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Telly82 säger:

Och om vi begränsar priset till 10000 kr inklusive hyfsat objektiv, vad finns det då?

Och framför allt: En kamera som är mycket mindre och behändigare än den jätteklumpen. :) 

Ok

Vad gör du med dina bilder från Systemkameran lägger du in platsdatan manuellt för varje bild eller lägger du inte in platsdatan? 

Själv vill jag ha den exakta platsen på mina bilder så jag använde min Iphone samtidigt så att man kan kopiera platsdatan till bilderna från systemkameran men det var inte så lätt som jag trodde.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, chivas_ säger:

 

Vad gör du med dina bilder från Systemkameran lägger du in platsdatan manuellt för varje bild eller struntar du i platsdatan? 

 

 

 

 

Jag gör ingenting, tyvärr. Jag söker en lösning på problemet, precis som du. :) 

Jag har sett/hört att det finns program som på något vis får ihop platsdata med bilder utan platsdata, men det är inget jag har testat. Detta med hjälp av klockslag på bilden , som då jämför med platsdata och dess klockslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur tänkte du nu?

"GPS-enhet: GP-1/GP-1A (säljs separat)"

Inte alls, tydligen. :totaltgalen: (Gick naivt nog bara på Prisjakts skitdåliga filtersökning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, chivas_ säger:

Ok

Vad gör du med dina bilder från Systemkameran lägger du in platsdatan manuellt för varje bild eller lägger du inte in platsdatan? 

Själv vill jag ha den exakta platsen på mina bilder så jag använde min Iphone samtidigt så att man kan kopiera platsdatan till bilderna från systemkameran men det var inte så lätt som jag trodde.

 

 

 

Säg att du lägger alla bilder tagna med systemkameran i en mapp i kronologisk ordning.

För varje bild finns en GPS-utrustad bild från telefonen. De läggs i en annan mapp i kronologisk ordning.

De båda mapparna innehåller nu lika många filer/bilder.

Borde det då inte gå att göra/köra något skript som tar GPS-data från bild n i mappen med telefonbilder och lägger in det i bild n i mappen med systemkamerabilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Inte alls, tydligen. :totaltgalen: (Gick naivt nog bara på Prisjakts skitdåliga filtersökning).

Du får skylla på värmen. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Säg att du lägger alla bilder tagna med systemkameran i en mapp i kronologisk ordning.

För varje bild finns en GPS-utrustad bild från telefonen. De läggs i en annan mapp i kronologisk ordning.

De båda mapparna innehåller nu lika många filer/bilder.

Borde det då inte gå att göra/köra något skript som tar GPS-data från bild n i mappen med telefonbilder och lägger in det i bild n i mappen med systemkamerabilder?

Jo, det BORDE gå. Om bara någon visar hur. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Telly82 säger:

Jo, det BORDE gå. Om bara någon visar hur. :)

 

I Terminal, skriv:

"mdls sökvög | grep Latitude"

där "sökväg" är just sökvägen till bilden.

 

Jag ska fila vidare på det hela senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

I Terminal, skriv:

"mdls sökvög | grep Latitude"

där "sökväg" är just sökvägen till bilden.

 

Jag ska fila vidare på det hela senare.

:yeahbaby:

Det behöver ju inte vara lika många bilder i mapparna, man tar den bild med GPS-info som tidsmässigt ligger närmst bilden utan GPS-info. Ja, upp till kanske 15 minuters avvikelse. Då kan en GPS-bild ge position till många "riktiga" bilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att kopiera latitud och longitud från en bild? jag får fram latitud och longitud genom granskaren men det går ej att kopiera den så jag måste skriva ner dom. 

Har man väl fått fram latitud och longitud så är det väldigt enkelt att lägga in dom i lägg till en plats i bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...