MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

En "workaround" för problemet med avmarkerade notifikationer

Rekommendera Poster

Irriterar du dig också på att när man klickat på en notifikation för att läsa ett av inläggen så markeras samtliga som lästa, och man får försöka hålla i minnet vilka man klickat på? Ett alternativ för att slippa detta - då det inte verkar åtgärdas trots påpekande - är följande:

Högerklicka eller ctrl-klicka på länken till det inlägg du vill läsa. Välj sen öppna i nytt fönster. När du är klar stänger du det fönstret och höger- eller ctrl-klickar på nästa rubrik du vill läsa, notifikationsrutan är fortfarande öppen med alla nya notifikationer i fet stil. Den notifikation man klickat på blir dessutom markerad med ljusblått så det är lätt att se var man var innan.

1065368437_Skrmavbild2018-07-06kl_09_20_05.png.d6addf20d65d1a6fbd657972e09afbaf.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby:

7 timmar sedan, e-snobben säger:

Högerklicka eller ctrl-klicka på länken till det inlägg du vill läsa. Välj sen öppna i nytt fönster. När du är klar stänger du det fönstret och höger- eller ctrl-klickar på nästa rubrik du vill läsa, notifikationsrutan är fortfarande öppen med alla nya notifikationer i fet stil. Den notifikation man klickat på blir dessutom markerad med ljusblått så det är lätt att se var man var innan.

Det där med ljusblått känner jag inte igen - om det är nåt Safari gör då, el om du råkat markera texten samtidigt.

Ett alternativ till högerklick... ⌘-klicka på länkarna så öpnnas de i nya tabbar. Vet inte hur det är i Safari nu, men det finns en sida i inställningarna med vilka kortkommandon det skall är. Såhär ser det ut i en gammal Safari.

Safari_prefs_tabs.png.15e203b9025d6c886078d64812d7090a.png

I FF har jag nte hittat nåt för nytt fönster, men ⌘-klick = tab, och ⇧⌘-klick = tab som man går till direkt.

Såå brukar jag jämnt göra oavsett om det är notiser el listan n men nya inlägg. Man slänger upp en 5-10 tabbar, så betar man av de varteftersom. :) Finns kortkommandon att röra sig i sidled mellan tabbarna med.

Ja, det är lite störigt att de avmarkeras direkt. Även om röda princken släcks, så var det fetstill på det olästa i gamla forumet, om jag inte minns helt fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske bara gäller Safari då, det blir markerat precis som det ser ut i min skärmbild. Flikar går i och för sig att använda också, jag tycker däremot det är enklare med ett helt nytt fönster. Man slipper hålla reda på flera flikar och vilket innehåll det är i respektive. Det står ju i och för sig på varje flik, men det blir ändå lite mer rörigt tycker jag, en smaksak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu