MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Brejkish

Trasiga skruvar till Heatsinker på moderkortet (MBP i7 Retina 15", sent 2013)

Rekommendera Poster

Hejsan!

Min Macbook Pro 15 Inc i7 (Retina, sent 2013) började bli jäkligt varm vid användning från ena dagen till den andra, så skruvade upp den för att byta kylarpasta...

Såg rätt direkt vad den utlösande faktorn till mitt värmeproblem var, två av skruvarna (dom nedre, mot batteriet) hade tappat fäste från moderkortet - vilket orsakat att CPU:n samt GPU:n inte lyckats avleda värmen...

Har googlat som en tok, men hittar ingen lösning på hur man kan fixa problemet!

Närmaste jag kommit är denna tråd, där han beskriver samma problem med exakt samma skruvar som lossnat på min! :(

Till min fråga: 

Hur kan jag sätta fast fästena igen på moderkortet utan att skada det, och så att dom sitter på plats och orkar pressa ner kylaren mot cpu:n?

Bifogar även ett par bilder som visar hur skadan ser ut!

Tusen tack på förhand

DSC00657 markerad.jpg

DSC00660.JPG

DSC00661.JPG

DSC00663.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De är säkert lödda och därmed inte helt lätt att få dit igen.

Kanske går det med klister, risken är dock att du förstör ännu mer.

Är ju flera lager med ledningsbanor i de där korten.

Går du till Apple, vill de sälja ett nytt logic-kort.......

Redigerad av Stereotypen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sära på torxskruven och distansen och limma fast den igen på logikkortet med 2-komponents epoxylim och hoppas på det bästa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, SirKnasen säger:

Sära på torxskruven och distansen och limma fast den igen på logikkortet med 2-komponents epoxylim och hoppas på det bästa.

Testade i förmiddags, torkningstid på 5-15min så lät det torka åtminstone 2-3timmar för att vara på säkra sidan, men så fort jag fäste heatsinkern så släppte det 🙁

Men försökte tänka "outside the box", och kom på en temporär lösning!

Datorns baksida har ju svart plast-papper klistrat på insidan (vilket gör att det inte blir metall mot metall) så jag skruvade fast dom fästena som lossnat upp och ner, så att datorns undersida "pressar ner" heatsinkern då jag skruvade ihop datorn..

Haft koll på CPU-temperaturerna under kvällen, och dom ligger på cirka 40C när datorn inte arbetar, och cirka 60C i snitt vid användning av FCPX - är dessa temperaturer acceptabla?

Vad tror ni annars om min temporära lösning, kan de hålla i längden? Nackdelen är ju att man måste byta kylarpasta varje gång man skruvar isär datorn, men det kan man nog leva med 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu