Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konstiga färger på MacBook


Matildam

Rekommendera Poster

Jag har i tre månader nu haft problem med min MacBook. När jag startar den så funkar den som vanligt, men när jag ska gå in på mitt konto och har skrivit lösenordet så kommer det upp flera olika färger över hela skärmen. Ibland händer det i typ 5 sekunder att skärmen blir normal igen, för att sedan återgå till att lysa i flera olika färger. Har haft min MacBook i 2,5 år och detta hände från ingenstans när jag var inne på viaplay. Är det någon som vet vad detta beror på och vad jag ska göra? Värt att nämna är att jag startat den i säkert läge och då funkar det att komma in på mitt konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar den fungerar som vanligt när du startar i säkert läge men inte om du startar utan?
I Säkert läge så startar systemet utan systemtillägg och specifika drivrutiner. Så om det fungerar i säkert läge men inte annars så tyder det på att det är någon drivrutin eller systemtillägg som felar. Kanske du har laddat ner och installerat något som stör grafikrutinerna.

Börja med att kolla om det är några särskilda program som laddas in vid uppstart, under Systeminställningar - Användare & grupper - Startobjekt. Ta bort/avinstallera det som verkar skumt. 

Ett annat tips kan vara att installera om systemet, det kan ju ha hänt att systemfiler skadats. Då får du en ny fräsch och fin systemmapp. Detta lämnar det utanför systemmappen oåverkat, så program och dokument etc finns kvar. Ominstallation av systemet görs genom att starta datorn med cmd R intryckt några sekunder samtidigt som du startar datorn, i menyn som kommer upp kan du välja installera systemet igen. 

Det kan vara värt att innan dess köra en kontroll och reparation av hårddisken/SSD, det gör du i Skivverktyg som finns i menyn som kommer när du startar datorn med cmd R. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för din hjälp! De ända programmen jag har när datorn startat är Spotify, origin och iTunes, så kan ju knappat vara det som är felet ? Så nu håller jag på att installera systemet igen som du sa. Hoppas verkligen att det funkat, annars får jag väll lämna in den! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen det, då var det troligen en systemfil som var skadat men som blev ny när du installerade om systemet igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hände samma sak igen efter jag hade använt den i två dagar! Förstår inte varför :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad har du gjort sedan ominstallationen?

Läst tillbaka en back-up?

Installerat några program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting, kollat Netflix och varit inne på shoppingsidorna Nelly.com och nakd... ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...