Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk eller SATA-kabel?


johan.almsen

Rekommendera Poster

johan.almsen

Hej - första besöket och inlägget från mig.

 

Jag har en MacBook Pro Mid 2012, bytte interna hd:n för ett par år sen till en Samsung SSD som har funkat klockrent fram till nu: när senaste uppdateringen av MacOS kom för ett par veckor sen la disken av. Jag har suttit timtal i telefonsupport med Apple som inte har kunnat hjälpa mig, jag har testat att använda den gamla original-hd:n som extern startskiva vilket funkar. Jag kan inte installera om OS på Samsung, vare sig jag har den internt eller externt - dock kan jag läsa information från den. När jag i dag testade att sätta in original-hd:n internt igen, så funkade den inte heller.

 

Så frågorna är om jag ska köpa ny hårddisk, eller en ny SATA-kabel (vilket jag har förstått kan vara problemet, efter att ha läst runt en del). Om det senare, vilken kabel ska jag ha och var är det bäst att köpa den? Jag har hittat flera olika varianter på eBay.

 

Extremt tacksam för svar!

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, johan.almsen säger:

 

Så frågorna är om jag ska köpa ny hårddisk, eller en ny SATA-kabel

 

Om SSDn funkar utanför datorn, så är det nog kabeln.

Om SSDn INTE funkar utanför datorn, så är det nog SSDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kabeln till 99 procent. Medlemmen @Stereotypen har sådana kablar, PM:a honom.

 

SSD:n bör fungera utmärkt, i alla fall om du aktiverade TRIM när du installerade den.

 

Kod i Terminalen:

sudo trimforce enable

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...