Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac hittar inte trådlöst nätverk i PC-miljö


olsson-dahl

Rekommendera Poster

olsson-dahl

Hej!
Jag har sålt min iMac 21.5 tum (mitten 2011) till en kille som inte jobbat med Mac förut. Han har PC-miljö hemma.
När han slår på Airport för att hitta det trådlösa nätverket i hans lägenhet så får han bara en snurrande badboll.
Vi försökte lösa det per telefon genom att ta bort Airport som tjänst i nätverksinställningar och sedan lägga till tjänsten igen och aktivera.
Men han får bara snurrande badbollar hur han än försöker.
Är det något speciellt som han måste göra för att få iMacen att funka i hans trådlösa nätverk hemma?
Macen har OSX 10.6.8 installerat.

Hemma hos mig innan jag sålde iMacen funkade det klockrent med Airport för att hitta mitt trådlösa nätverk.

Någon som har en lösning?
Mvh
Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En wifirouter är helt 'könsneutral' dvs ska funka lika bra i alla miljöer.

 

Be honom ta bort alla wifinät genom Systeminstallningar-Nätverk-Avancerat, markera alla trådlösa nät och sedan klicka på minustecknet. När han sedan lämnar inställningen för nätverk får han klicka på 'Utför'. Hoppas detta hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen lösning på problemet, men en liknande erfarenhet.

 

För ett halvår sedan bytte jag bredbandsrouter från apples AirPort Extreme till comhems senaste wi-fi hub c1. Ingen av mina gamla datorer med snow leopard (10.6.8) fungerade med den nya routern.

dvs nätverket hittades men fungerade inte. 

datorerna fungerar med senare OS X. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

olsson-dahl

Aha, killen som har problem med min gamla iMac har Comhem som bredbandsleverantör. Kan ju säkert bero på hans router då.
Han nämnde också att datorskärmen fick mystiska färgfält här och där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

olsson-dahl

Slutrapport:
Allt funkar nu klockrent.

Jag fick tips av Macsupport här i Västerås att uppgradera till High Sierra genom "mellanlandning" på El Capitan.

Så med system OSX 10.11 kom Wifi tillbaka från Airport tidigare. Killens trådlösa hittades och kopplades upp utan problem.

Allt frid & fröjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...