Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppstartsproblem iMac 2009


TF27

Rekommendera Poster

Hej!

Har en model äldre IMac late 2009 som har rockat på riktigt bra! Nyligen hade jag strömavbrott då datorn var igång detta har hänt tidigare utan problem men denna gång kom det bara fram till Äpplet samt strecket under som fylldes med tiden och sen hände inget....Efter mycket donade installerade jag om OSX om sen time machine och allt var senare frid och fröjd.. Tills dagen efter då samma sak var åter. Gjorde skivkontroll inga problem, raderade hårddisken igen och installerade om OSX. Allt ok! Stängde av datorn och sen startade om den och det funkade.... Men inte nästa gång. Då var vi där igen. Håller nu på i skrivandes stund att installera osx igen.... Min fråga var sitter problemet????Är det hårddisken ramminne eller är det något mjukvarufel.. Kollade allt sist då den vari igång och på min dator hittade jag inga problem... Börjar bli less på att installera om osx hela tiden

Tips å trix är tacksamt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • sevensleeper changed the title to Uppstartsproblem iMac 2009
sevensleeper

Redigerade ämnet. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, TF27 säger:

Hej!

Har en model äldre IMac late 2009 som har rockat på riktigt bra! Nyligen hade jag strömavbrott då datorn var igång detta har hänt tidigare utan problem men denna gång kom det bara fram till Äpplet samt strecket under som fylldes med tiden och sen hände inget....Efter mycket donade installerade jag om OSX om sen time machine och allt var senare frid och fröjd.. Tills dagen efter då samma sak var åter. Gjorde skivkontroll inga problem, raderade hårddisken igen och installerade om OSX. Allt ok! Stängde av datorn och sen startade om den och det funkade.... Men inte nästa gång. Då var vi där igen. Håller nu på i skrivandes stund att installera osx igen.... Min fråga var sitter problemet????Är det hårddisken ramminne eller är det något mjukvarufel.. Kollade allt sist då den vari igång och på min dator hittade jag inga problem... Börjar bli less på att installera om osx hela tiden

Tips å trix är tacksamt

Hårddisken har sannolikt tackat för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Sätt dit en SSD-disk, vänd dig till en macverkstad. Så blir datorn betydligt snabbare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, sevensleeper säger:

Redigerade ämnet. // sevensleeper

Är det svårt att byta själv och vet du/ni vilken ssd man behöver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 minuter sedan, TF27 säger:

Är det svårt att byta själv och vet du/ni vilken ssd man behöver?

Här har du en guide hur du byter hårddisk. Sätt i en SSD och max RAM, så rullar det ett tag till. Lycka till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan förstås vara PRAM-batteriet som är slut. Testa byta själv, batteriet brukar vara ett CR2032 som finns att köpa i de flesta pryl-butiker. Clasohlson, Ikea, kjell.com m fl. Kostar en tia, typ. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om modellen stämmer har du en guide här

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
8 timmar sedan, polken säger:

Kan förstås vara PRAM-batteriet som är slut. 

Absolut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Om du byter originalhårddisken kommer en av fläktarna att börja snurra på maxvarv, pga att den inte längre får nån temperatur från sensorn i hårddisken.

 

Använd till exempel ssdfanctrl för att sakta ner den.

 

Annars är det rätt lätt att byta. Följ bara instruktionerna noggrant och var försiktig med kabeln som går mellan skärmen och moderkortet. Och glöm inte att du måste ha en adapter för att en 2,5-tums SSD ska passa i 3,5-tums HDD slotet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
14 timmar sedan, TF27 säger:

Tips å trix är tacksamt

Kollade du hur disken mår med Disk utility?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
14 timmar sedan, TF27 säger:

Hej!

Har en model äldre IMac late 2009 som har rockat på riktigt bra! Nyligen hade jag strömavbrott då datorn var igång detta har hänt tidigare utan problem men denna gång kom det bara fram till Äpplet samt strecket under som fylldes med tiden och sen hände inget....Efter mycket donade installerade jag om OSX om sen time machine och allt var senare frid och fröjd.. Tills dagen efter då samma sak var åter. Gjorde skivkontroll inga problem, raderade hårddisken igen och installerade om OSX. Allt ok! Stängde av datorn och sen startade om den och det funkade.... Men inte nästa gång. Då var vi där igen. Håller nu på i skrivandes stund att installera osx igen.... Min fråga var sitter problemet????Är det hårddisken ramminne eller är det något mjukvarufel.. Kollade allt sist då den vari igång och på min dator hittade jag inga problem... Börjar bli less på att installera om osx hela tiden

Tips å trix är tacksamt

 

 

Fylldes det i hela vägen, eller bara halvvägs?

 

Jag hade för länge sedan problem med att den stannade halvvägs. Det var nån korruption i filsystemet, som gjorde att den inte slutförde starten. Det går att boota i single user mode och laga, men sen hände det varje gång jag startade om datorn. Till slut gjorde jag ominstallation och sedan dess har det funkat bra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Kollade du hur disken mår med Disk utility?

Nä körde bara skivverktyg....Kanske kan vara klokt att köra det innan när man får igång den nästa gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Om du byter originalhårddisken kommer en av fläktarna att börja snurra på maxvarv, pga att den inte längre får nån temperatur från sensorn i hårddisken.

 

Använd till exempel ssdfanctrl för att sakta ner den.

 

Annars är det rätt lätt att byta. Följ bara instruktionerna noggrant och var försiktig med kabeln som går mellan skärmen och moderkortet. Och glöm inte att du måste ha en adapter för att en 2,5-tums SSD ska passa i 3,5-tums HDD slotet.



Var får man tag i en adapter? är det sen en vanlig SSD disk 2,5 tum man behöver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, TF27 säger:

Var får man tag i en adapter? är det sen en vanlig SSD disk 2,5 tum man behöver?

Ja precis. 3,5 är ju större är 2,5 så det blir svårt att skruva fast den annars. ;) Adaptrar finns på de flesta ställen där du köper SSD. Kanske till och med ingår i paketet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, TF27 säger:

Nä körde bara skivverktyg....Kanske kan vara klokt att köra det innan när man får igång den nästa gång!

Ah, det är ju samma sak fast på svenska.

 

Men vad sa den? Hittade den fel på disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Ah, det är ju samma sak fast på svenska.

 

Men vad sa den? Hittade den fel på disken?

Nä den hittade inget. Kom fram att allt var OK! Därav sen raderade jag allt på disken och sen nytt OSX. Sen nån gång funkade det efter nytt osx  med att starta om datorn men det tog rackarns lång tid men det funkade i alla fall... men idag igen nytt osx så då får vi se... Är borta nu och kan ej kolla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...