Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återställa Macbook utan att använda kommando + R?


stabilt12

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag ska sälja en Macbook vid har hemma. Problemet är att jag inte lyckas återställa den. Har sökt lite och ser hela tiden att man ska använda kommande + R när man startar eller startar om den. Nu har jag gjort detta minst 10 ggr och den startas bara om som vanligt. Rutan man ska få upp där man kan installera om MacOs kommer aldrig upp. Någon som har förslag på hur jag kan lösa detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställ via internet, alt + kommando + R. Datorn har väl inte lösenordsskyddad firmware? Då funkar inte det, men du ska först få upp en ruta att fylla i lösenord, i och för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll ner cmd R när du startar och fortsätt hålla ner under några sekunder. Om inget händer så kan det vara en indikation på att du har en gammal version av Mac OS från tiden innan det installerades från internet. Då får du ominstallera med systemskivorna som följde med datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det nämns ju inte vad det är för dator och vilket operativsystem som körs i den.

Datorn kan ju vara så gammal att den saknar stöd för internet-recovery och även sakna en recoverypartion på den interna hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Macbook 7,1 såt der under modellidentifierare.

 

Mac OS X Version 10.6.8 står det.

 

Firmware vet jag inte vad det är så det tror jag inte jag har något lösen på.

 

Vet inte om det hjälper?

 

Några skivor är inget jag har efter ett par flyttar. Årsmodell --11, --12 kanske, minns inte exakt dessvärre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är den för gammal för att återställa med cmd R, det är därför det inte fungerar. Du behöver systemskivorna för att tömma och återställa den. Men 7.1 ska vara kompatibel med El Capitan så du ska kunna uppgradera den till det och då kan du tömma och återställa den. Men jag förstår att det kan kännas bakvänt att uppgradera systemet bara för att radera det... Men det är vad som står till buds eftersom systemskivorna är borta. Om inte någon på forumet har en generell systemskiva som du kan få låna och återställa systemet med den. Jag har det tyvärr inte. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Vet i tusan som problemet med datorn, kommer fram till att hämta El Capitan men klickar på hämta men det händer inget alls. Jag är ansluten till nätverket, ska fortsätta testa lite. Tack för er tid!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...