Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med att föra över stor filmfil från iPhone till Mac


iggy.stooge

Rekommendera Poster

iggy.stooge

Hej

I vanliga fall brukar jag föra över filer från min iphone 8 via Bildinsamling till min imac med mac os 10.13.5. Nu har jag en drygt 51 min filmfil i 4K på 46 gig (enligt Bildinsamlings info) som Bildinsamling inte klarar av att få över innan jag får felmeddelandet i skärmdumpen.

När jag för över filmfilen via att exportera den från Bilder så blir den drygt 20 gig och när jag för över den via Airdrop blir den nästan 15 gig. 

Varför blir det så stor skillnad på hur jag för över filmen? Och hur får jag över hela filmfilen? Det enda jag inte gjort så här långt är att starta om datorn, vilket ska testas så fort jag inte behöver den. Hänvisa inte till något i Terminalen, för den har jag noll koll på, och vågar inte använda :)

Skärmavbild 2018-06-29 kl. 22.57.31.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, iggy.stooge säger:

Hej

I vanliga fall brukar jag föra över filer från min iphone 8 via Bildinsamling till min imac med mac os 10.13.5. Nu har jag en drygt 51 min filmfil i 4K på 46 gig (enligt Bildinsamlings info) som Bildinsamling inte klarar av att få över innan jag får felmeddelandet i skärmdumpen.

När jag för över filmfilen via att exportera den från Bilder så blir den drygt 20 gig och när jag för över den via Airdrop blir den nästan 15 gig. 

Varför blir det så stor skillnad på hur jag för över filmen? Och hur får jag över hela filmfilen? Det enda jag inte gjort så här långt är att starta om datorn, vilket ska testas så fort jag inte behöver den. Hänvisa inte till något i Terminalen, för den har jag noll koll på, och vågar inte använda :)

Skärmavbild 2018-06-29 kl. 22.57.31.png

I Inställningar > Bilder i IOS kan man ange ”Behåll original” som kvalitet vid överföring. Har du det? Om inte, testa det, och använd Bilder på Macen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iggy.stooge

Jag kan inte hitta det på iphonen däremot valde jag detta i macen, exportera oförändrat orginal.

Skärmavbild 2018-06-30 kl. 12.12.37.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iggy.stooge säger:

Jag kan inte hitta det på iphonen ...

Det måste du göra, det är den inställningen som avgör, inte macens. Se dump:

 

bilder.thumb.png.81011b1e934b936ec5ce643808641c3b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iggy.stooge

Tack för tipset! Hade inte en tanke på att man kunde ändra det där också! Men tydligen hade jag "Automatiskt" förbockat precis som på din skärmdump. Frågan är om Bildinsamling visar fel antal gig? Går det att kolla direkt i iphonen hur stor en specifik filmfil är?

Har bytt sladd och nu ser jag inget innehåll alls på iphonen i Bildinsamling... Iphonen dyker upp men det står att den är utan innehåll. Gjorde så vid något tillfälle med den gamla sladden också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iggy.stooge

Eftersom min iphone är helt full pga filmen så blev jag rekommenderad att gå igenom olika ställen där det listade vilka program som innehöll flest gb. Där gick det att se att filmfilen på iphonen är det samma som den blir på min hårddisk, 20,68 gig. Alltså måste Bildinsamling visa fel. Jag har bara testat en enda film innan dess i lika hög upplösning, som var kanske halva tiden av denna på 51 min och rimligen ca hälften så stor, men den funkade utmärkt att få över via Bildinsamling.

Nu gick den att få ner via Bilder. Även om det inte var det smidigaste programmet för den övningen så är huvudsaken att den funkade och att t o m jag listade ut hur jag gjorde :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • xeric changed the title to Problem med att föra över stor filmfil från iPhone till Mac

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...