Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Viloläge dränerar batteriet


KMN

Rekommendera Poster

Länge sedan jag var här på forumet. Ännu längre sedan jag hade någon konkret fråga.

Men nu känns det som om det är dags att rådfråga alla kloka medlemmar här. Mitt problem – åtminstone just det som föranleder postandet av detta inlägg – är som följer:

 

Jag har en iPhone 6S (med senaste version av iOS 11) som alltid har haft en smått imponerande batteritid. Visst, jag använder min telefon i en begränsad omfattning, men tidigare har jag laddat den ungefär två gånger i veckan.

Så för några månader sedan började den konsumera batteri i en helt obegriplig omfattning. Det stod snart klart att det inte var någon app utan själva vänteläget som sög kraft ur batteriet – i alla fall enligt listan över appar som använt mest batteri. Nu var det plötsligt svårt att få batteriet att hålla ens ett dygn och användningen kunde vara så blygsam som 20 minuter.

 

Jag kontaktade Apple och bokade ett besök i deras Genius Bar. Där kördes något slags diagnostik av telefonen och batteriet. Inga fel upptäcktes och batterihälsan var god. Fick rådet att nollställa telefonen. Att därefter hämta tillbaka senaste säkerhetskopian skulle enligt expertisen inte innebära några problem. Så gjorde jag. Ingen förändring kunde noteras, fortfarande urusel batteritid.

Nytt besök hos Genius Bar… Nu blev beskedet att återskapa via iTuens ( i stället för i telefonen) för att också ersätta hela iOS. Efteråt skulle jag INTE hämta tillbaka någon säkerhetskopia utan ställa in telefonen från grunden. Det lät lite jobbigt, kunde jag tycka med tanke på alla inställningar, BankID, appar och annat skräp man samlat på sig genom åren. Som glad amatör var jag inne på att det hela var en hårdvarurelaterad fråga och bad att få batteriet utbytt – trots att det enligt diagnosen var i gott skick och att Apple-killen som jag pratade med avrådde. Just den här dagen tillämpade de tydligen principen ”Kunden har alltid rätt” och erbjöd mig ett batteribyte för det reducerade priset 295 kronor.

När jag skulle hämta min telefon efter en timme, visade det sig att det inte hade gått att byta batteri ”på ett säkert sätt”. Därför fick jag i stället min tre år gamla telefon ersatt med en ny. Ganska generöst, kan man tycka.

Men. Efter att först ha hämtat in min säkerhetskopia till den nya telefonen, märkte jag att problemet fanns kvar. Därför återskapade jag telefonen via iTunes och började det mödosamma arbetet med att manuellt installera och göra alla inställningar på nytt.

 

Jag får nog säga att det var med en viss förvåning som jag sedan konstaterade att telefonhe****et fortfarande glufsade i sig batteriet i en sådan fart att jag närmast kunde se nedräkningen på batteriprocenten. Emellanåt blev telefonen också lite småvarm.

 

Efter mycket frustration och testande fram och tillbaka, har jag nu ringat in problemet så mycket att jag vet att det hänger ihop med wifi. Stänger jag av wifi på telefonen fungerar den klanderfritt, batteriet håller några dygn. Aktiverar jag wifi töms däremot batteriet tämligen omgående. Viss värmeutveckling kan också märkas.

Vad jag inte vet är om det är kopplat till mitt eget nätverk här hemma eller om det är ett mer allmänt wifi-problem. Vad jag däremot vet är att andra enheter som är uppkopplade mot samma nätverk inte får problem med batteriet.

 

Är det någon här som har någon vettig förklaring eller ännu hellre en lösning?

Och ja, jag har nollställt nätverksinställningar i telefonen ett antal gånger…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, KMN säger:

Jag har en iPhone 6S (med senaste version av iOS 11) som alltid har haft en smått imponerande batteritid. Visst, jag använder min telefon i en begränsad omfattning, men tidigare har jag laddat den ungefär två gånger i veckan.

Så för några månader sedan började den konsumera batteri i en helt obegriplig omfattning. Det stod snart klart att det inte var någon app utan själva vänteläget som sög kraft ur batteriet – i alla fall enligt listan över appar som använt mest batteri. Nu var det plötsligt svårt att få batteriet att hålla ens ett dygn och användningen kunde vara så blygsam som 20 minuter.

En sak som drar rätt mkt är täckning - både nät och Wi-Fi. Har du ändrat nåt där med nätverken så den får ligga och söka mer.

Blir den varm? Att jag frågar är för att jag har ett litet skumt problem med min telefon - inte en iPhone, så förmodligen inte så relaterat.

Ibland när jag pkluggar in telefonen på laddning, så går det ett tag - sen är den jättevarm - och batteriet tar slut på nolltid. Om jag stänger av->på Wi-Fi så lugnar den ner sig. Så jag har det som rutin nu att alltid ladda om Wi-Fi då jag sätter den på laddning el pluggar in den för att t ex komma in i telefonen (tömma på bilder, backups, osv).

 

Antar att det (i mitt fall) beror på att jag inte kör stock Android utan en en custom ROM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte att jag gjort några förändringar i nätverket som kan ha föranlett det här. Däremot har jag hållit på att fibbla nu i efterhand för att komma till rätta med problemet: Ändrat från statiska ip-adresser till DHCP-tilldelning, aktiverat och avaktiverat IPv6, kört bara på 5GHz, kört på båda frekvenserna, haft dolt SSID…  Inget har påverkat. Andra enheter dräneras inte, men telefonen fortsätter att tappa batteri då den har wifi aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars låter det där med täckning rimligt. En gång åkte jag tåg och hamnade i relativ radioskugga; både för mobilnätet och tågets wifi (som blev segt). Då blev telefonen väldigt varm och batteriet tog slut i förtid.

Men att det skulle saknas täckning i hemnätverket? Nej, det verkar inte troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fler med samma problem, mig inkluderad.

 

https://discussions.apple.com/thread/8418821

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...