Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TV i iMac Eyetv?


Jenfa

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag behöver hjälp med att förstå hur jag skall kunna titta på TV i min iMac. Jag saknar TV och önskade att min iMac skulle kunna fungera som TV/Dator. Det behövs säkert någon slags "mottagare" till iMac:en som tar in de "fria tv-kanaler" som finns att tillgå i hyresrätten.

 

Jag har hört att det finns de som använder Eyetv i sin iMac... Hur funkar det eller är det inte längre användbart? Alternativ utan att behöva använda antennkablar...eller måste de användas kanske? Skulle gärna hitta något liknande Eyetv.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

/Jennifer

Screen Shot 2018-06-27 at 13.24.43.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar. Man har USB-stickor som man stoppar in i datorn. Sedan ansluter man antennkabel dit. Jag har två stycken sådana stickor och två exemplar av EyeTV liggande. Det blir dock inte HD. Hör av dig via PM om du är intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad behöver man för att se från satellit?

Har antennkabel in till verkstaden, så kunde vara smutta att växla över till TV.

 

Dock finns ju det mesta numera på Playtjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alix och Stereotypen! :)

 

Toppen! Då provar jag Elgato eyetv hybrid. Tror den var med HD. 

 

Tusentack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera gärna att Notera gärna att Elgato EyeTV numera säljs av Geniatech:

https://www.geniatech.eu/product/eyetv-t2/

 

Tyvärr har Elgato slutat att låta EyeTV hybrid stödja analog tv, så den funkar bara för digital-TV numera. Geniatech har inte heller tyckt att det behövs analogt stöd i denna enhet. Varför den då fortfarande kallas hybrid förstås jag faktiskt inte.

 

Det finns nog en hel del gamla Hybrid i lager så det borde gå att hitta en gammal, men kolla upp ordentligt att den verkligen stöder analogt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2018-06-27 på 14:26, Stereotypen säger:

Vad behöver man för att se från satellit?

Har antennkabel in till verkstaden, så kunde vara smutta att växla över till TV.

 

Dock finns ju det mesta numera på Playtjänster.

Inte helt säker på hur det funkar med satellit, men jag har använt EyeTV både för kabel och marksänd tv förr i världen.

 

Det är olika system beroende på om du vill ha satellit (DVB-S/S2), kabel (DVB-C) eller marksänd tv (DVB-T/T2). EyeTV Hybrid (den ovan) till exempel stödjer bara DVB-T (utöver analogt), så den fixar bara marksänd digital-tv dock inga utav HD-kanalerna och ett gäng andra, som kräver -T2.

 

Läs mer om marksänd digital-TV i Sverige här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marksänd_digital-TV_i_Sverige

 

Sen måste du ha en avkodare om du vill se betalkanaler. Jag kollade bara på gratiskanaler med min hybrid; hade en annan box med plats för kort för kabel-TVn. När det gäller satellit tror jag inte det finns några okrypterade kanaler alls.

 

Nuförtiden känns det ju mycket smidigare att använda diverse play-tjänster än att mecka med antenner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2018-06-27 på 15:28, Jenfa säger:

Tack Alix och Stereotypen! :)

 

Toppen! Då provar jag Elgato eyetv hybrid. Tror den var med HD. 

 

Tusentack!

Hur gick det? Fick du tag i nån Hybrid? Och funkade det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...