Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur bra är Time Capsule på WiFi jämfört med "nyare" routrar?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Har ännu inte fått inkopplat fiber  från tjänsteleverantören jag beställt hos..under tiden funderar jag  på hur bra är WiFi är på den Time Capsule jag köpte häromsistens.

Den har ju ändå några år på nacken.. dessutom har den inga externa antenner som många av dagens routrar har. 

 

Har jag nåt att vinna på att ex vis köpa en TP Link AC 1750 för 999 spänn som även har finessen att det finns en knapp att stänga av Wi-Fin med.

Bor i trähus så det är inga betongväggar att genomkorsa med WiFi.. när jag rör mig med iPads o iPhone i huset. 

De stationära macarna körs via tråd.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på Google Wi-Fi. De får mycket bra kritik vad gäller prestanda/meshfunktion. Men om man inte gillar Google så kanske det går bättre med en Asus som får ännu bättre betyg vad gäller prestanda. Test. Ful som stryk, dock. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fattar jag ingenting

 

Ansluter till Time Capsule till fiberanslutningen i Wan ingången.. 

Går in i Airportverktyget för att ställa in Time Capsule, men lyckas inte 

Väljer i Nätverk DHCP 

 

WiFi har jag inte aktiverat än

 

 

Får upp detta meddelande.

 

Skärmavbild 2018-06-28 kl. 17.13.46.jpg

Skärmavbild 2018-06-28 kl. 17.26.39.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrer Router-läge ska du väl välja DHCP och NAT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det så här

Skärmavbild 2018-06-28 kl. 17.50.15.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ange ingen IP-adress utan låt routern sköta det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får kontakt med Internet om jag i  Routerläge väljer Av (bryggläge)  knepigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dert går inte att ta bort DHCP intervallet  

Skärmavbild 2018-06-28 kl. 17.53.20.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du försöker dela en extern IP-adress internt. 

IP-intervallet ska se ut såhär.

 

 

Skärmavbild 2018-06-28 kl. 17.58.32.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De siffrorna jag får upp har jag inte skrivit själv, "de bara finns där"  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får det till att du själv har skrivit dom eftersom det ser ut så på denna bild.

 

330054237_Skrmavbild2018-06-28kl_18_01_27.thumb.png.5a558e9594aba22704a3ba3b4b8b1b14.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att återställa APE och börja om från början

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog göra det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 gjort "hård återställning" 2 ggr om och det hjälper inte. 

Får väl införskaffa en annan router. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du får ringa till din internetleverantör och fråga dom vad som är felet.

Eller om dom kan ge dig några tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det nog det jag bör göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, SirKnasen säger:

Välj "DHCP och NAT" vid routerläge istället för enbart DHCP.

 

?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

 

?

 

 

Mmm, jag tror dock Pocahontas fortfarande envisas med att enbart välja DHCP och inte "DHCP och NAT"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Nu fattar jag ingenting

 

Ansluter till Time Capsule till fiberanslutningen i Wan ingången.. 

Går in i Airportverktyget för att ställa in Time Capsule, men lyckas inte 

Väljer i Nätverk DHCP 

 

WiFi har jag inte aktiverat än

 

 

Får upp detta meddelande.

 

Skärmavbild 2018-06-28 kl. 17.13.46.jpg

Skärmavbild 2018-06-28 kl. 17.26.39.jpg

Du skall inte använda ISP'ens IP-adresser.

 

Under internet antar jag att ställer in hur denfår sitt IP från modemet. Ställ allt på auto och att du får den du får s a s. Där borde du också kunna ange en (annan) IP-adress du vill att routerna skall ha - ifall du vill byta den förvalda, som ofta är 192.168.1.1 (el liknande). T ex att du vill ha 192.168.10.0. Då måste du också ändra i datorn sen så den ligger i samma serie - t e x 192.168.10.10

 

Andra serier du kan använda är 172.16... 10... https://en.wikipedia.org/wiki/Private_network#Private_IPv4_addresses

 

Under nätverk sätt DHCP om det är det du vill ha, och om du vill beggränsa serien på adresser använd samma serie routern har. Ex:

 

Router: 192.168.10.0

DHCP: 192.168.10.10 - 192.168.10.100

 

...så får du 90 adresser där. De först 10 kan du ju ha till fasta/statiska adresser om du vill ha/behöver.

 



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, SirKnasen säger:

Mmm, jag tror dock Pocahontas fortfarande envisas med att enbart välja DHCP och inte "DHCP och NAT"

 

Inte enligt denna bild

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det, 2 ggr.

Får ringa min nya leverantör av bredband. Får se om de har något kunnande om Apple

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni kan bättre än min ISP, så jag tar det från början, och bifogar lite snabbritade  skisser nu på morgonen...

Hoppas att ni kan tyda dem..    

 

Men först lite förklaringar

Vad jag inte nämnde igår är ju att jag har två Time Capsule, den gamla platta, och den nyare varianten, tornet.

 

Nu har jag på bilderna valt att kalla den nya Time Capsule för TC 1 och den gamla för TC 2 

Allt fungerar, dvs att surfa, alla lampor lyser grönt, Wi-Fi likaså, har kunnat ansluta alla mobila enheter iPads, iPhones och en MacBook Air och full fart är det..

men likväl vet jag att det är fel.. det jag visade er igår.  

Det att jag i Nätverk inte kan välja DHCP eller DHCP och NAT ...

 

Fram tills igår har jag haft mobilt bredband från Telenor, och haft deras D-link som agerat router och Wi-Fi. 

Ville ha Wi-fin centralt i huset därför fick D-Linken sköta det.. Kom inte heller åt att brygga den..skit samma..

Och jag har i flera år bara haft en Time Capsule, den platta modellen,  som varit ansluten trådat i LAN-porten ( LAN till LAN) och det har funkat bra.

Den platta Time Capsulen betjänar två macar i vårt arbetsrum och varit bryggat, det trådlösa och Nätverk har stått i AV.  

Det är alltså trådat fram till båda stationära macarna!

 

Så när det blev aktuellt med att dra in fiber så visste jag att jag behövde en router, och jag hade ju den gamla platta TC-n,

men ville inte ha Wi-Fin i arbetsrummet.  

Så när jag hörde att Time Capsule skulle upphöra att säljas , så tänkte att det är lika bra att införskaffa den sista modellen, och placera den i vardagsrummet, och där sköta Wi-Fi när fibern hade blivit installerad.  

 

Kopplade dock in den innan fibern kom, emellan D-Linken och den gamla TC-n (TC 2)

Bryggade den nya liksom den gamla och ansluten i LAN-porten   och det fungerat perfekt.  

 

Så, igår stängde jag av D-link.

Fibern sattes igång och fick stå på en stund innan jag anslöt den medföljande Ethernetkabeln (röd kontakt) i den röda porten i Bredbandsswitchen anslöt andra ändans röda kontakt in  nya TC:ns WAN-port.  Som man ska göra.

 

Den långa Ethernetkabeln emellan bägge TC:na sitter i LAN på båda som tidigare.(  Ligger i VP-rör ovan rumstaket) 

 

Det enda jag inte startat om är den gamla TC-n.. 

 

Så vad är felet? 

Bild 1 visar hur det såg ut i början.

Bild 2 visar den nya Time Capsulen TC-1placering

Bild 3 visar bredbandsswitchens placering 

 

Hoppad ni blir lite klokare..

 

 

Skärmavbild 2018-06-29 kl. 08.26.51.jpg

 

Glömde skriva att det är i TC 1, dvs Airport Time Capsule som jag är inne i och försöker konfigurera.

 

 

Bild 1

Bild 1.jpg

 

 

 

Bild 2

Bild 3.jpg

 

Bild 3

Bild 2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppa bort TC1 och TC2 helt till att börja med.

Nollställ TC1 fullständigt genom att hålla inne återställningsknappen i 10 sekunder

Anslut TC1 till fiberboxen. TC2 fortfarande frånkopplad

 

Starta AirPortverktyget och anslut till TC1 för att köra igång inställningsprocessen.

Välj routerläge DHCP och NAT

Välj namn på trådlöst nät osv.

 

Återkom med en skärmdump på nätverksfliken i Airportverktyget efter du gjort klart dina inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...