Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Två riktigt mystiska saker inträffade med Dock. Snälla hjälp mig!


Junjo

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Satt och skrev i ett Word-dokument som jag hade i helskärmsläge. Helt plötsligt hoppar Dock från vänster på skärmen (där den brukar vara) till nederkant av skärmen. När jag nu går in i inställningar för Dock går vissa funktioner inte att ändra, se bild. 

 

Vad har hänt? Kan någon förklara detta mysterium för mig och även kanske hjälpa mig? 

 

Tack! 

Skärmavbild 2018-06-26 kl. 10.05.41.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du avslutat alla program och startat om datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en Säker start och se om det hjälper. Starta sedan om datorn som vanligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att "Säker start gör genom att hålla ner skifttangenten så fort du startat om datorn.

Bäst lär vara att först stänga av datorn, sen starta och snabbt hålla ner skift. 

Du får logga in, när du fått upp allt på skärmen, startar du sen om som vanligt.

Du ska inte arbeta i "Säkert läge" .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kör skivkontroll och reparera hårddisken (i Verktygsprogram, du når det genom att starta datorn med cmd R)
2. Installera om operativsystemet (ingen data försvinner, du får bara en ny systemmapp). Du når även ominstallationen genom att starta datorn med cmd R. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Raphael! Ska helt klart ge dina tips ett försök, må bara få tag i den IT-ansvarige på mitt jobb (jag har tjänstedator) innan ger mig i kast med mer avancerade ingrepp. Återkommer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, tjänstedator... Varför sa du inte det med en gång? :)Då kan det handla om något IT-program som ligger i bakgrunden och stör. Jag har varit med om det tidigare, en vän till mig som hade en tjänste-Mac och IT-avdelningen hade lagt in vissa begränsningar i datorn och den ville göra en del underliga saker som jag aldrig begrep mig på... Den trasslade även i hennes hemma-nätverk då den hade en förinstallerad VPN. Hon fick lämna in den till IT-avdelningen istället så fick de göra service och underhåll på den. Men sen lät hon dem uppdatera den och då hade de tagit bort sina specialgrejjer så den blev som en normal Mac att använda. De gillade förresten inte Mac, de sa de inte helt kunde styra dem som de ville, eller iaf inte lika lätt att kontrollera som en Windows. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag missförstått, men kanske kan det gå att flytta docken till sidan genom att använda följande kommando i ett terminalfönster:

 

defaults write com.apple.dock orientation left;killall Dock

 

Funkade nyss på min dator, men det är ju ingen garanti för något. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael: Kanske borde nämnt det direkt ja, tänkte inte på det faktiskt. Din teori kanske stämmer, får prata med IT-avd när någon är tillbaka från semester. Än så länge fungerar datorn finfint i övrigt så håller tummarna för att fler saker inte börjar trassla. 

 

poi ran: Har lite svårt att ta till mig ditt tips, tyvärr. Vad är ett terminalfönster? Förstår heller inte vilka tangenter dina komandom avser, tyvärr. Förklara gärna, tack. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Junjo

Terminal finns i mappen Verktygsprogram

 Tanken är att du ska kopiera texten Poi Ran skrivet, och klistra in det kommandot i Terminalfönstret vid den svarta "prompen" eller vad den kallas, Tryck Enter efter att du klistrat in kommandot, ev kan du behöva ange ditt lösenord för datorn

Klicka på Terminal så öppnas programmet och du ser vad jag menar

Skärmavbild 2018-06-27 kl. 10.29.08.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...