Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP 15", early 2011 - grafikproblem


DaLorD

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min trotjänare har börjat ge upp.

Jag har nyligen satt i ny disk I min optibay samt uppdaterat till High Sierra.

Jag har också nyligen börjat redigera film I 4K med hjälp av proxy filer I FCPX vilket är minst sagt krävande för den.

Det har dock fungerat även om den blir varmare än lava och fläktarna går på max..

 

Hur som helst skulle jag igår lägga in lite nytt material för att börja på ett nytt projekt.

Datorn började transcoda materialet och fläktarna gick på högvarv som vanligt när jag gör detta.

Helt plötsligt ser det ut som om jag fick grafik problem och hela OS:et var pixligt.. sen dog den och försökte starta om men det var samma sak.

Då körde jag en NVRAM reset och det såg ut att hjälpa...ett tag..  sen var det samma sak igen..

Jag stängde av och gjorde nått annat ett tag sen efter ungefär 45-60 min så provade jag att starta igen och då såg allt normalt ut.

Jag körde lite Youtube nån timme sen skulle jag starta Final Cut igen och då tog det bara ett par minuter sen var jag tillbaka med knasigt GUI och datorn startade om av sig självt några gånger men det gick inte se vad det var på skärmen..

 

Är det nån av er vänliga själar som kan veta vad det beror på? finns det nått jag kan göra eller är det bara gilla läget o invänta nästa release & bli fattig..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligt med havererade grafikkretsar i den modellen.

Fanns t.om ett förlängt kvalitetsprogram för problemet men det är tyvärr försent att få genom det nu då modellen är vintageklassad och inga reservdelar finns att tillgå från Apple.

Så tyvärr blir det nog att tömma börsen på en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.. 

 

men nu när jag äntligen lagt ungarna o ska testa igen ser allt ut att funka bra..

men jag ger mig fan på att om jag pressar den lite så kommer problemet tillbaka..

 

nån som vet om ovanstående grafik krets problem var värmerelaterat??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det ÄR värmerelaterat.

Pressar du datorn så grafik-kretsen blir varm, så glappar/spricker lödningar vilket gör att du får det resultat du sett.

 

Det du kan göra om du vill förlänga tiden är att:

*Rensa kylaren från damm

*Byta kylpasta mellan CPU/GPU och kylare

*Installera fläktstyrningsprogram för att ÖKA fläktarnas hastighet

 

Detta kommer göra att datorn går svalare och det tar längre tid innan du får problem med grafiken.

Dock kommer detta problem komma allt oftare och det fin ns ingen permanent lösning på det hela.

 

Skicka mig ett PM för vidare förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle köra Apple HW Test men kom inte så långt.. efter 10 min av bilden med den snurrande jordgloben ser skärmen ut såhär.. och då har datorn tilltagit i temperatur..

 

fuck..

 

AF371F04-0C0E-493E-913D-872CB5B73D19.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Stereotypen säger:

Det ÄR värmerelaterat.

Pressar du datorn så grafik-kretsen blir varm, så glappar/spricker lödningar vilket gör att du får det resultat du sett.

 

Det du kan göra om du vill förlänga tiden är att:

*Rensa kylaren från damm

*Byta kylpasta mellan CPU/GPU och kylare

*Installera fläktstyrningsprogram för att ÖKA fläktarnas hastighet

 

Detta kommer göra att datorn går svalare och det tar längre tid innan du får problem med grafiken.

Dock kommer detta problem komma allt oftare och det fin ns ingen permanent lösning på det hela.

 

Skicka mig ett PM för vidare förslag.

Tack för utförligt svar..

 

känns inte som jag kommer investera i att skjuta upp det oundvikliga..

 

jag kan fortfarande starta datorn och plocka ut nödvändig data som bilder etc om jag tar det i ett par gb i taget.. 

 

sen är det nog bara att inse att semeterkassan kommer bli något tajtare.. om det kommer nya modeller nån gång..

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett hett tips är att kika efter en MBP 15" late 2013. Processormässigt är den stark och står sig bra mot en ny. Late 2013 kom också en mycket snabbare hårddisk. PCIe-baserade flashdiskar kommer nu som är ca dubbelt så snabba som vanlig SSD. Dessutom har den ju USB 3 så du kan ansluta snabba vanliga externa hårddiskar, även SSD om du känner för det.

Skärmavbild 2018-06-25 kl. 21.11.54.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • xeric changed the title to MBP 15", early 2011 - grafikproblem

Hej DaLord,

följ Stereotypens råd och skicka honom ett PM, så fixar han lödningarna för en överkomlig peng.

Gjorde själv så förra sommaren och datorn funkar fortfarande.

Utöver Stereotypens handpåläggning så borrade jag hål på datorns undersida vid fläktarna (se bifogad bildfil)

Visst den blir fortfarande varm när den belastas hårt, men varför kasta in handsken....?

 

_MG_8738.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan även kompletteras med möbeltassar eller liknande, så man får upp datorn högre över underlaget.

 

Det sämsta man kan göra är att ha datorn i sängen/soffan mot mjuk underlag, då isoleras värmen.

 

@redtop2: Kul att det fortfarande fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Har åtgärdat så många 15" 2010, 2011 att jag har tappat räkningen.

 

Med rätt grejer och kunskap, är det lätt fixat.

 

De som funderar på att "baka i ugnen", tycker jag skall tänka om en gång till......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej och tack för tipset..

 

problemet jag hade har eskalerat till den grad att det nu är konstant. Går det rädda tror du?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, DaLorD säger:

Hej och tack för tipset..

 

problemet jag hade har eskalerat till den grad att det nu är konstant. Går det rädda tror du?

Har du inte läst tidigare inlägg? Du har fått både svar och erbjudanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, DaLorD säger:

Hej och tack för tipset..

 

problemet jag hade har eskalerat till den grad att det nu är konstant. Går det rädda tror du?

 

 

Ja, det tror jag definitivt! Min dator var helkass, och hade varit så i mer än ett år. Hade gett upp, samt köpt ett par MacMini.

Gav sedan Stereotypen en chans att fixa "baka" datorn...och voila!! Jobbar FORTFARANDE med den....och inte var det speciellt dyrt-så varför vänta. Go for it!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...