Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgraderingsproblem Mac pro


Peopirat

Rekommendera Poster

?

Jag försöker uppgradera en mac pro 2x2,6 dual core intel xenon, 8Gb 667mhz som nu har 10.7.5 lion, engelsk, men det verkar inte gå, jag är ny här, och inte så erfaren

Jag försökte med yosemite, men där är en text att det inte går på denna datorn. Varför, och vad finns för alternativ?  Mycket tacksam för hjälp!

Peopirat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

 

Om det är denna modellen du har, se bild, så är maximum OS 10.7.5

 

 

Skärmavbild 2018-06-23 kl. 16.35.15.jpg

Skärmavbild 2018-06-23 kl. 16.35.24.jpg

Skärmavbild 2018-06-23 kl. 16.38.43.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Peopirat säger:

?

Jag försöker uppgradera en mac pro 2x2,6 dual core intel xenon, 8Gb 667mhz som nu har 10.7.5 lion, engelsk, men det verkar inte gå, jag är ny här, och inte så erfaren

Jag försökte med yosemite, men där är en text att det inte går på denna datorn. Varför, och vad finns för alternativ?  Mycket tacksam för hjälp!

Peopirat.

Det finns hack på nätet som gör att det går men jag vill inte rekommendera det. Det KAN sluta med en dator som är obrukbar och förlust av filer. Ärligt talat så är en MacPro som du har för gammal. Om du nu inte har särskilda skäl att ha den så skulle jag definitivt föreslå en MacMini och då en från 2011 ( minst ) då Apple genomförde en rejäl teknisk uppgradering på alla Macar och de kan fortfarande köra nyaste OS X. 2012 finns också med USB 3 vilket gör att man kan köra snabba externa hårddiskar. Strömförbrukningen blir 1/10 av en MacPro så kör du mycket dator spar du kanske ström för 500:- om året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Då förstår jag. Min tanke är att köra Logic Pro på den, Är detta möjligt? Vilken version skulle då fungera, och går det att få tag på en version av Logic som fungerar? Det är till en vän som tidigare kört PC som musikdator, men den craschade, så jag tänkte han kunde ta denna, jag har själv en nyare G5. Jag har skrutit om mac´s pålitlighet, så nu tänkte jag introducera han i Macvärlden.

Tack för snabb och redig info!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Peopirat säger:

jag har själv en nyare G5

G5 är braaa mycket äldre än någon Mac Pro. G5 var sista modellerna som körde PPC innan de gick över till Intel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Jag fick gratis en MacPro 1.1 (tillverkad 2006) för något år sen. Det fick bli ett hobbyprojekt att försöka uppgradera den att klara dagens 64-bitars program.

Fick tag i ett nyare grafikkort från en trasig PC - en typ som faktiskt har Mac-stöd. Satte in SSD-disk och nyare stora (överblivna) HDD och köpte ”överblivet”  RAMminne 32 gB från Amazon för några 100-lappar.  Kunde med hjälp av hack på nätet installera Yosemite 10.10 och det mesta rullar fint - fick en ny kraftfull dator för en tusenlapp och några timmars jobb! Kör Final Cut och flera andra tunga program och datorn är också FileMaker-server.

 

Men detta är som sagt experimentverksamhet som Apple inte stödjer alls och som Axelman säger kan det gå väldigt fel. Exempelvis måste man blockera uppdateringar som riskerar att ändra ”hacket” och vissa funktioner i senare MacOS X  uteblir. Safari får delvis skrotas och ersättas med Chrome, det visas ingen tjusig Applelogga vid uppstart m.m. Men det är imponerande att en dator från 2006 presenterar bättre än maskiner som är 10 år yngre... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, larslucidor säger:

Jag fick gratis en MacPro 1.1 (tillverkad 2006) för något år sen. Det fick bli ett hobbyprojekt att försöka uppgradera den att klara dagens 64-bitars program.

Fick tag i ett nyare grafikkort från en trasig PC - en typ som faktiskt har Mac-stöd. Satte in SSD-disk och nyare stora (överblivna) HDD och köpte ”överblivet”  RAMminne 32 gB från Amazon för några 100-lappar.  Kunde med hjälp av hack på nätet installera Yosemite 10.10 och det mesta rullar fint - fick en ny kraftfull dator för en tusenlapp och några timmars jobb! Kör Final Cut och flera andra tunga program och datorn är också FileMaker-server.

 

Men detta är som sagt experimentverksamhet som Apple inte stödjer alls och som Axelman säger kan det gå väldigt fel. Exempelvis måste man blockera uppdateringar som riskerar att ändra ”hacket” och vissa funktioner i senare MacOS X  uteblir. Safari får delvis skrotas och ersättas med Chrome, det visas ingen tjusig Applelogga vid uppstart m.m. Men det är imponerande att en dator från 2006 presenterar bättre än maskiner som är 10 år yngre... 

Allt går att fixa med lite trix om man vet vad man gör och är villig att bära risken. Lite av pudelns kärna i frågan är att om man frågar hur man gör, bör man nog inte göra det. Innehar man den tekniska förmågan frågar man oftast inte hur man gör...... Visst, man måste ju börja någon gång. Det finns andra ställen på nätet som kan hjälpa i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det är en chansning att "hacka" en Mac Pro 1,1 att köra El Capitan, eller Yosemite, men alternativet är ju ofta att datorn går till skroten. Att köra 10.7 är något man nog bara gör av mycket speciella skäl, och då kanske snarare 10.6 så man kan köra PPC-program. Från vad jag läst är det lite enklare att uppgradera till Yosemite eftersom El Capitan fortfarande får enstaka  säkerhetsfixar som kan "göra sönder" hacket. 

 

För egen del skulle jag nog hellre satsa på en "hackintosh" än att skaffa en Mac Pro 1,1 men om man nu ändå har en Mac Pro stående så...men det är nog mer jobb än det är värt. Det hemska är att att Mac Pro 1,1 kör Windows bättre än den kör moderna OSX.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

Tackar för verkligt bra råd! Jag lyckades få tag på Logic Pro 9, som fungerar på Lion, så på det viset löste sig problemet. Verkligen finns här mycket kunskap, och jag är tacksam för denna information.

Mvh. Peo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...