Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta mail från On My Mac to iCloud


Atilla

Rekommendera Poster

På mailappen flyttar jag enkelt från iCloud mail till On My Mac men vet inte hur man gör tvärtom

T ex vill flytta en mapp till iCloud mailen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tar tag i mappen som ligger under På min Mac, och sedan drar du den under där det står iCloud. Dvs inte Inbox, utan iCloud. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On My Mac området ligger mellan två iCloud områden och jag har missat det nedre området

Det övre iCloud området har inte Hide, men de två andra har alternativet Hide

Jag tycker att alla tre områden borde kunna kollapsas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överst är Inboxen, och här har man alla Inboxar samlade som man har. Jag har två Inboxar för jag har två mejl - iCloud och så min egen domän. Den kan man inte kollapsa, för Inboxen är central för Mail. Om du bara har iCloud-mejl så är det bara iCloud du ser där, men jag ser fler för jag har fler mejltjänster inkopplade. :)

Efter Inboxen följer andra mappar som är gemensamma för flera mejltjänster. Skräppost, Papperskorg osv. Klickar jag på Skräpposten så har jag undergrupper för iCloud och min egen domän. Samma med Papperskorgen. Detta är alltså standardmappar gemensamma för de olika mejltjänster som man använder. 

De mappar som ligger under På min Mac, iCloud och andra mejltjänster (jag har ordningen På min Mac, min egen domän och sen iCloud) är specifikt där - de finns inte någon annanstans. 

Man kan ha olika åsikter om detta givetvis men jag tycker faktiskt det är en bra uppdelning, de mappar som ligger överst är ju de mappar man använder mest ändå. Och sedan har man olika arkiv-mappar och specialmappar som man gjort själv under olika mejltjänster eller lokalt (På min Mac). 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut hos mig... Jag har minimerat andra brevlådor än den första Brevlådor (dels för att de inte skulle få plats i skärmdumpen annars och dels för jag vill ha det privat vad jag har för mappar i de lådorna :) ). Allt under Brevlådor ner till Smarta brevlådor, är alltså Brevlådor (även Papperskorg, Skräp, Skickat är alltså brevlådor), standard-brevlådor som har flera konton kopplade till sig. I mitt fall två konton. Om man är på den översta brevlådan i strukturen så ser man alla mejl från alla mejl-konton, eller så går man ner på en låda specifikt för ett konto. 
Mejl.thumb.jpeg.682447098faeb08e890b734e94c2abf9.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skulle kollapsa alla mailboxar, hur ser det ut då ?
hur har du skapat raphaelmabo,se  mappen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raphaelmabo.se är inte mapp utan mitt mejlkonto, min egen domän med egen mejl. Dvs som iCloud, fast min egen domän. Jag har alltså två mejlkonton inkopplade: iCloud och min egen domän. Jag har tidigare haft Yahoo-mejl också och då har den legat under raphaelmabo.se i listan. När man lägger till ett mejlkonto så kommer det upp i den listan till vänster. 

Så är ser det ut utan undermapparna öppna. Men de ligger alltså där ändå. Dvs Inkorg innehåller mejl från både iCloud och raphaelmabo.se, Papperskorg innehåller mejl från båda kontona, och så vidare... Jag kan antingen vara i den övre lådan och se mejl från alla konton samtidigt, eller så kan jag öppna en under-låda och se bara mejlen för ett av kontona. 

 

mejl.thumb.jpeg.2c3c59d344eb3a9736c9f177fa7d233a.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore bäst om alla mailboxar kunde kollapsas, tycker jag

Ofta vill jag bara ha t ex On My Mac öppen, inget annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...