Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem inlogg efter uppdatering


Gäst

Rekommendera Poster

Jag uppdaterade min Macbook Pro från 2011 till High Sierra från El Capitan. Först fungerade det helt ok, om än lite segt, sedan tror jag att datorn gjorde en automatisk uppdatering och sen dess kan jag inte logga in på min dator. 

 

När jag startar den kommer jag först i  till den vanliga skärmen där det står mitt användarnamn och jag skriver in mitt lösenord och den börjar boota. Sedan  kommer jag i  på en ny skärm som jag inte känner igen. Den ber om NAMN + lösenord, och här kommer jag inte vidare... vad gör jag??

20180618_202952.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Ok, skrivit in användarnamn och lösen-ord, som du använder vid log-in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Stereotypen säger:

Ok, skrivit in användarnamn och lösen-ord, som du använder vid log-in?

Yup. Testat både apple-ID och mitt vanliga användarnamn + lösen. Finns det något sätt att resetta hela skiten?? Vill inte behöva lämna in den för att Apple är ena jäkla banditer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Nu varvar vi ner lite.......att Apple mjölkar folk på pengar är väl känt dock....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Stereotypen säger:

Haha! Blir så jäkla förbannad bara! Inte kunnat använda datorn på flera månader för att jag inte lyckats lösa detta. Försökt googla på problemet men kan inte hitta någon annan som har samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Lås dig inte att det är olika OS., lösningen kan finnas där ändå.

 

Har du nått viktigt på datorn, eller kan du "blåsa" den och börja om från början?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Har du testat en "säker start"?

 

(Du stänger av datorn, håller in SHIFT, startar upp datorn med SHIFT inhållen tills äpplet kommer.

Denna procedur är HELT ofarlig och kan lösa både små och stora problem.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör cmd R vid uppstart. Kör en skivkontroll och där kontrollera/reparera. Sen installera om High Sierra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Lås dig inte att det är olika OS., lösningen kan finnas där ändå.

 

Har du nått viktigt på datorn, eller kan du "blåsa" den och börja om från början?

 

Hmmm, kan ju testa att söka lite till. Kan inte riktigt minnas vad som finns på datorn förutom en jäkla massa bilder och musik som jag lagt ganska mycket tid på att organisera. Inte superviktigt men lite störigt att bli av med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Har du testat en "säker start"?

 

(Du stänger av datorn, håller in SHIFT, startar upp datorn med SHIFT inhållen tills äpplet kommer.

Denna procedur är HELT ofarlig och kan lösa både små och stora problem.)

INTE Testat! Har dålig koll. Inte så teknisk av mig. Ska prova!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kretsloppan Lindeman

Prova med att koppla in datorn med en ethernetkabel till ett nätverk och sedan logga in (eventuellt starta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kretsloppan Lindeman
32 minuter sedan, Kretsloppan Lindeman säger:

Prova med att koppla in datorn med en ethernetkabel till ett nätverk och sedan logga in (eventuellt starta).

Menar så klart: (eventuellt starta om)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Stereotypen säger:

Har du testat en "säker start"?

 

(Du stänger av datorn, håller in SHIFT, startar upp datorn med SHIFT inhållen tills äpplet kommer.

Denna procedur är HELT ofarlig och kan lösa både små och stora problem.)

Okej. Jag provade detta EN gång och nu fastnar datorn i boot ist!? :'((( även när jag startar den som vanligt. vafan händer???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Raphael säger:

Kör cmd R vid uppstart. Kör en skivkontroll och där kontrollera/reparera. Sen installera om High Sierra. 

När trycker jag in kommandot? Före eller efter äpplet? Vad innebär skivkontroll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Ikkmofly säger:

När trycker jag in kommandot? Före eller efter äpplet? Vad innebär skivkontroll?

Jag har  hittat in till skivverktyget. Säger bye-bye till den här gamla skrutten. Raderar hela skiten och ominstallerar! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Kretsloppan Lindeman säger:

I den här artikeln https://discussions.apple.com/thread/8085312 löste någon problemet genom att helt enkelt koppla in datorn med en Ethernetkabel istället för Wifi, kör en omstart för säkerhets skull.

 

Om du inte har testat, kan det ju vara värt ett försök.

Jag har redan testat det, det hände ingenting tyvärr... kanske kopplade jag in den vid fel tillfälle men jag kan inte prova det igen nu för jag håller på att ominstallera hela operativsystemet just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu försökt radera hela skivan och ominstallera high sierra. Allt gick bra tills den återigen fastnade i boot-läge och har nu stått så i ca 10-12 timmar under natten... Finns det något annat jag kan göra eller är det bara att skrota skiten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslog att du skulle ominstallera High Sierra inte att du skulle radera hela skivan, ibland kan problem lösa sig genom att man bara ominstallerar operativsystemet. Då skapas en ny systemmapp, men övriga systemet ligger kvar. Jag har tyvärr ingen förklaring till varför det hänger sig för dig. Prova att starta om. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Raphael säger:

Jag föreslog att du skulle ominstallera High Sierra inte att du skulle radera hela skivan, ibland kan problem lösa sig genom att man bara ominstallerar operativsystemet. Då skapas en ny systemmapp, men övriga systemet ligger kvar. Jag har tyvärr ingen förklaring till varför det hänger sig för dig. Prova att starta om. 
 

Nej jag vet, men jag gjorde det ändå för datorn var besvärlig redan innan det här problemet uppstod. Ville bara nollställa och börja om. Ska prova på nytt lite senare när jag har tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...