Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rensa ledigt utrymme på MBP med SSD


radiuz

Rekommendera Poster

Skulle vilja rensa mitt lediga utrymme på min Macbook Pro och det verkar vara svårare än jag trodde. Eftersom det sitter en SSD disk i datorn så finns ju längre inget verktyg i OS X för att rensa men hittade en lösning som gick ut på att man använde ett kommando i terminal appen för att skriva över med nollor vilket jag nu gjort.

Till min stora förvåning så hittar dock flera olika återställningsprogram fortfarande en massa filer när jag skannar disken. T.ex har jag använt programmet RecoverIt som hittar ca 20000 filer efter en genomsökning och jag kan enkelt återställa filer därifrån.

 

Vad kan man göra för att rensa lediga utrymmet? Måste väl finnas nån annan lösning än att ominstallera OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt vill du göra? Ledigt utrymme på hårddisken är tomt och behöver inte rensas... jag fattar inte vad det är du vill göra. :mellow: De enklaste och snabbaste åtgärderna klipper bara bort länken till filerna så de ligger kvar men datorn betraktar det som tomt utrymme som den kommer att skriva över när utrymmet minskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ledigt utrymme är inte tomt utan bara tillgängligt för att skrivas på. Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag använt olika programvara för att försöka återställa tidigare raderade filer och som sagt, massor av filer som går att återställa vilket jag vill undvika. 

 

I windows går det ju mycket enklare att göra detta oavsett om det sitter HDD eller SSD i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...