Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med att öppna program helt plötsligt


kholmen

Rekommendera Poster

Hej,

 

nu ikväll så vill inga program öppna sig i min relativt nya iMac. Får meddelandet "Du kan inte öppna programmet "XXXXXX" eftersom det kanske är skadat eller ofullständigt".

Har Sierra 10.12.6 och har även försökt uppgradera till High Sierra, men det går inte heller.

 

Eftersom jag inte kan öppna några program alls, så kan jag ju inte heller felsöka med skivverktyg.

 

Detta skedde efter en omstart av datorn. Sedan dess har jag provat att starta om ett par gånger, men utan bra resultat.

 

Någon som har varit med om liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad är det för dator?

Årsmodell?

 

Du kommer åt skiv-verktyget genom att hålla ner ALT+CMD+R innan startljudet kommer, via Internet  Recovery.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Stereotypen säger:

Vad är det för dator?

Årsmodell?

 

Du kommer åt skiv-verktyget genom att hålla ner ALT+CMD+R innan startljudet kommer, via Internet  Recovery.

Köpte den förra vintern på Apple Store. Modellen är Retina 5K 3,2 GHz i5 Late 2015.

 

Testar det du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Segt. Skivkontroll misslyckades. Den föreslår att jag säkerhetskopierar hela HD och ominstallerar från typ Time Machine, vilket jag har men osäker på om den fungerar till 100%. Ska försöka säkra upp med en vanlig HD också.

 

Köpte Fusion Drive för jag trodde den skulle vara stabilare än de vanliga hårddiskarna. Det fick man mycket för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

En FusionDrive är en sammanslagning av 2 st fysiska diskar, en SSD och en mekanisk disk.

ALLA diskar oberoende typ får problem förr eller senare.

 

Är det program du installerat själv eller är det program som "ingår" i MacOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Stereotypen säger:

En FusionDrive är en sammanslagning av 2 st fysiska diskar, en SSD och en mekanisk disk.

ALLA diskar oberoende typ får problem förr eller senare.

 

Är det program du installerat själv eller är det program som "ingår" i MacOS?

Jo jag vet, men trodde ändå att det skulle hålla mer än ett år. Min förra höll i sex år innan det började strula och då köpte jag ny. Har bara vanliga MacOS program. Pillar med bilder och redigerar film i iMovie med denna iMac. Sen har jag ett par Macar till för annat bruk. Kopierar just nu Bilder-biblioteket för säkerhets skull sen ska jag testa att ominstallera från senaste Time Machine-kopian.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjort SÄKER start?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Pocahontas säger:

Gjort SÄKER start?

Ska testa när jag kopierat klart. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att öppna skivverktyg eller göra något annat heller i säkert läge. Samma felmeddelande oavsett vad jag försöker öppna. Får nu också en del märkliga skärmflimmer. När den öppnade i säkertläge så såg det ut som rullgardin i vitt sakta gick upp ett par gånger. Och sen har jag också sett att nedre delen, ca en åttondel av skärmen, flimrar till med gult i båda lägen. Känns sådär. Jag kollar med Apple Support imorgon. Har apple care.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...