Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min nya MacBook Pro vill inte ta emot en extern HD


Justine13

Rekommendera Poster

Hej.

 

Tidigare skrev jag om att flytta data från en äldre Pro till en ny. Nu har jag äntligen köpt en ny. Det är en MBP 15 utan touch. Jag fick rådet här att köpa en extern HD för att göra en TM backup av mina filer etc.  Det har jag gjort. Problemet är att min nya MBP - med Sierra -  inte vill kännas vid min externa HD.  Den går alltså som tåget i min gamla dator/El Capitain, men dyker inte upp i Finder på den nya. Jag har finkammat nätet för att finna något substantiellt men alla rekommendationer går ut på att starta om i felsäkert läge, gå till Finder inställningar och bocka för Extern HD eller gå till Skivverktyg och se om den ger sig till känna där. Nada. Jag har all min backup från gamla datorn på den där HD:n. Andra externa HD och Usb stickor fungerar i min nya men inte min WD Passport för Mac 1 TB. Inget fel således på den i min gamla MBP. Surt. Något råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter du den externa direkt in i datorn eller har du en hubb emellan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Direkt i USB porten på den nya MBP.  Kört i både vänster och höger port. Använder den medföljande elkabeln och har 100%. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde dyka upp i Skivverktyg, eftersom den fungerar ihop med din gamla dator. 

Har ingen susning annars vad det skulle kunna bero på om andra hårddiskar och USB-sticker dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar inte vara den enda som har detta problemet

https://forums.macrumors.com/threads/wd-my-passport-will-not-mount.2104664/

 

Du får ge dig på WD:s support

https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=14103

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack, det sista inlägget på Macroumors forum är exakt mitt. Eftersom HDn fungerar utmärkt i min andra MBP så måste det ha med High Sierra att göra.  Men vad? Och det är datan i HDn jag vill åt inte formatera om min HD. Den är ju faktiskt formaterad och fungerar utmärkt. Eftersom datorn är två dagar gammal så har jag nog support, men  om ett sådant ess som du går bet är jag en smula skeptisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi har frågor i detta forum som rör externa hårddiskar som inte dyker upp eller inte kan läsa data eller liknande, så finns det en gemensam nämnare i nästan alla fall: Den externa hårddisken är en Western Digital. Jag vet inte hur många fall vi har haft rapporterade i detta forum, men de kommer igen och igen... Western Digital gör uppenbarligen något fel eftersom de är så överrepresenterade här. 

En sak som jag vet är ett problem med många - det är att WD förformaterar sina med NTFS som Macen inte kan skriva till (bara läsa) och sedan lägger de in ett översättningsprogram mellan Mac och NTFS som ligger i bakgrunden så Mac ändå kan använda en sådan hårddisk, och är det en äldre version av detta program så fungerar det inte med nyaste Mac OS utan det behöver uppdateras. 

Ett annat problem jag vet om har varit att WD haft problem med sin firmware i hårddisken, som gjort att den inte fungerat bra med nyare Mac OS så den har behövt uppdateras. Detta var för typ ett par år sedan ungefär som jag minns. Nyare WD bör vara fixade om detta. (om de inte har fått liknande problem igen med senaste Mac OS...). 

Så jag håller med om Pochahontas, prova med WD Support. :)



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att den har fungerat och fungerar alldeles utmärk i min andra MBP. Jag köpte den för ett par månader sedan för att använda den för TM. Fungerar alldeles utmärkt.  Men inte i min splitternya MBP. Inget formateringsfel således. Ändå är det nya MBP och ny WD Passport for Mac som inte kompar. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bara USB som anslutning på hårddisken?

Rättning..är det USB-c på hårddisken dvs Thunderbolt? 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns nån typ av mjukvara för WD om det är den som saknas???

https://support.wdc.com/downloads.aspx?p=157

 

 

Sen läste jag detta.

https://iboysoft.com/mac-data-recovery/my-passport-for-mac-hard-drive-not-mounting.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Justine, som jag försökte tala om så uppstår problemen med WD på nyare Mac OS. Du kör ju ett äldre Mac OS i den dator som den fungerar med, eller hur? 

 

”Inget problem med formatering” - den mjukvara som WD använder för att översätta mellan Mac och NTFS jobbar i bakgrunden så normalt märker man inte av det. Det fungerar på äldre OS. De problem vi haft här har varit att den mjukvaran strular med nyare OS (som Sierra och High Sierra) så man har behövt uppdatera till en nyare som finns att hämta på WDs supportsidor. 

 

De problem de haft med firmware var också relaterat till att hårddiskens mjukvara måste uppdateras till senaste version för att fungera med senaste Mac OS. 

 

Dvs när Apple kommer ut med nya versioner av Mac OS så brukar det vara hårddiskar från just Western Digital som strular. Och det brukar lösa sig med en uppdatering av hårddiskens mjukvara och hårddiskens program, både i hårddisken och i datorn. 

 

Jag tycker det låter som det handlar om något liknande nu med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du behöver mjukvaran jag länkade till här ovan, den är rätt ny..

 

 

Skärmavbild 2018-06-10 kl. 17.02.11.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS 10.12 står som nyast, det är Sierra. Är ju High Sierra 10.13.5 som gäller nu... kanske fungerar ändå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack till er alla igen. Jag har laddat ner de nya mjukvarorna till WD - jag har även tagit ett varv med de gamla(de som redan finns på WD Passporten) och överfört de med en USB sticka till nya datorn. Dessvärre vill inte nya datorn känna igen min WD med varken de gamla eller nya softarna. Jag laddade även ner en ny version av HS. Inget nytt under solen, dessvärre. 

 

I morgon har jag en känsla av att Apple Support kommer att skylla på WD och WD på Apple. Jag ska hålla er uppdaterade om fortsättningen. Att flytta data från en till en annan liknande dator har inte visat sig lätt. Mitt Screenwriter vill inte kännas vid min SW utan bolag kräver ny nerladdning a´ 1200 kronor. Mitt Bank id vill inte fungera i nya datorn, måste väl börja om där också. 

 

Ja, ja. 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan du inte använda programmet: Flyttassistenten

Flyttar data från ena datorn till den andra, antingen via wifi eller via tråd.

 

Bara att starta igång på båda maskinerna och sedan följa instruktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För Bank ID får man ladda ner ett nytt certifikat från sin bank, det är inget onormalt. 

 

Har man laddat ner program via Mac App Store så finns de tillgängliga under konto/användarnamn. Har man program nerladdade från andra ställen så får man mata in sina registreringsuppgifter igen, brukar stå en kodnyckel på köpkvittot som man använder för att låsa upp programmet. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det har jag gjort och Flyttassistenten fungerade efter mycket om och men. Jag har emellertid ett ton med bilder och filmer och annat på min WD som är raderade från min gamla MBP för den har för litet utrymme. Ju mer program jag nu öppnar efter flytten till den nya desto mer måste jag ladda ner nya versioner och mycken data går förlorad. Senaste Calibre med mitt fina bibliotek som inte kan återskapas på den nya. Suck...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu varit i kontakt med Apple Supporten, dom var verkligen bra. Dom tog kommandot över min dator via remote och hade en massa grejer för sig. Man stängde av ström och annat etc. Nada. Klart han försökte få det till att det var WDs fel men han försökte. 

 

Jag inser att felet ligger i att High Sierra och WD Passport for Mac inte är kompatibla. Men WD och min andra Mac El Capitano är det. Surt. Gör ett sista försök med WD men det finns inget nytt att ladda ner från deras support hemsida som kan ordna denna bug. Samarbete verkar inte finnas på Apple eller WDs agenda. Det är ju massvis som har råkat ut för det här problemet. Tack all ni som hjälpt till!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Min nya MacBook Pro vill inte ta emot en extern HD

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...