Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bolån plus blancolån?


Semmelman

Rekommendera Poster

Stereotypen

Du behöver bara plugga i strömkabeln i uttaget.

I 4-G routern sitter en plats för ett sim-kort som du erhåller från den du tecknar internetabbonemang med.

 

Absolut enklast lösningen.

 

Körde själv den lösningen innan vi fick fiber i området.

 

Vet ej hur många vi var runt den lokala masten, men för mig fungerade det bra.

Ingen extern  antenn behövdes, sista året låg jag på ca 50/50. (Enl. BBK).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor nästan i centrum och har mindre än 1000 meter till 4G-antenn och modemet på övervåningen. I stort sett alltid åkte hastigheten jojo och ibland blev den så låg att surfningen hängde sig. Latencyn var så dålig att det inte gick att spela över nätet även när hastigheten var ok. Att få fiber var GIGANTISKT skillnad. Jag har inte pratat med någon som tyckt att 4G har varit bra utan extern antenn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Beror ju på var man bor och hur många som är anslutna till samma mast.

Massor med parametrar som figurerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

 

Massor med parametrar som figurerar.

Exakt hela problemet. Med fiber så bara fungerar det. Skulle man då upptäcka att 4G åker jojo hur man än placerar modemet inomhus kan det ju vara bra att veta att det räcker med en enkel uteantenn för att ta bort de största problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra då vet jag mer, tack axelman å stereotypen. :)

 

Antagligen måste väl föreningen ha nån sorts tevemottagning, comhem eller så, då kan man väl få bredband genom teveurtaget va eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Semmelman säger:

Bra då vet jag mer, tack axelman å stereotypen. :)

 

Antagligen måste väl föreningen ha nån sorts tevemottagning, comhem eller så, då kan man väl få bredband genom teveurtaget va eller?

Kan vara så också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det, kollade igenom papperna noggrannare, kabelteve och bredband genom comhem. Puh, det bör väl funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Semmelman säger:

Lånar den här tråden av mig själv, jag har ju haft bredband i typ femton-tjugo år där jag bor så jag har inte behövt bry mig om alls hur det fungerar så jag vet ingenting om sånt här, nya huset verkar inte ha bredband enl bredbandskollen å står inget om alls i lägenhetsbeskrivningen (jag har ju dumt antagit att ett centralt stort bostadshus idag måste ha bredband) så då undrar jag hur man gör då, en sån här 4G-router jag tänker om det är 4G så ska inte något bredband typ ethernet i hallen behövas, eller, men det står att det ska pluggas in i vägguttaget, ja vad då för uttag, menar de strömuttaget??

 

https://www.tre.se/privat/handla/bredband/router/Huawei---4G-Router-Huawei-B525/

 

Om uttaget menas bara strömuttaget då borde detta va grejen för nån utan bredband i fastigheten eller finns det nåt annat?

(jag kan ringa säljaren å fråga men det tar emot under helgen och vill kolla läget lite själv)

De två lösningar jag känner till är en USB-pinne med inbyggt mobilt bredband samt en router med inbyggt mobilt bredband. Har du mer än en pryl som ska använda det mobila bredbandet så rekommenderar jag en router. En annan fördel med router är att du abstraherar bort uppkopplingstekniken från den användande enheten, typ din dator, och låter istället en avskiljs burk, routern/modemet, skötta det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...