Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bolån plus blancolån?


Semmelman

Rekommendera Poster

Vill köpa en speciell lägenhet men det visade sig att jag tjänar för lite för att köpa den även om jag har lite sparat att sätta in, man måste nämligen tycker banken ha 8 000 kr kvar att leva på varje månad efter hela boendekostnaden är betald, vilket jag tycker är jättemycket så mycket gör inte jag av med på långa vägar. Men, har då två frågor om någon här kan lite om såna här saker.

 

Exempel: om jag får låna 700 000 och betala 300 000 kontant så kan jag köpa en lägenhet för 1 miljon, det är bankens lånelöfte. Men min drömlägenhet kommer gissningsvis gå lös på 1,2 - 1,3 mille. Jag kan kanske skrapa fram lite mera själv och då är första frågan OM jag kan skrapa fram mera pengar å betala en dyrare lägenhet kommer banken börja krångla eftersom lånelöftet ju gällde en bostad som kostade 1 miljon? De kan ju även om de inte ska låna mig mera pengar tycka att jag har för lite kvar att leva på för de räknade ju dem som säkerhet, eller nåt.

 

Fråga nr 2, kan jag kan gå nån annanstans å ta ett blancolån på säg 200 000 kr som topplån s a s, kan man det eller kommer första banken se detta och då anse att jag inte är kreditvärdig längre för det första lånet å dra tillbaka allting? Och kommer nån annan vilja låna mig det när de ser att jag redan lånar mycket mer av den första banken?

Några tankar om detta? Jag kommer förmodligen inte våga göra något liknande det finns billigare lägenheter men jag blev lite nyfiken på hur det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt, men, du ska ta lån efter vad du klarar som sjuk eller arbetslös. På 90-talet jobbade jag med bostadsbidrag och fick bevittna en massa trista grejer. Folk har en tendens att leva på marginalen. Förståeligt men potentiellt destruktivt. Ursäkta att jag lämnar råd som du inte har frågat efter. Men jag vill dig väl. :kramis: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Semmelman säger:
Citat

Vill köpa en speciell lägenhet

Några tankar om detta? Jag kommer förmodligen inte våga göra något liknande det finns billigare lägenheter men jag blev lite nyfiken på hur det funkar.

Tillbaka på 90-talet när vi hade småbarn och ett gammalt hus och inte så gott om pengar, låg vi enligt banken under deras existensminimum. Men efter övertalning som visade att vi hade järnkoll gick de med på att låna ut pengar flera gånger till reparationer och dyligt på huset. Vi har aldrig missat en betalning någonsin till banken. Men våra egna beräkningar har alltid varit som Alix säger att kunna bo kvar om elände drabbar oss. Så alla fancy prylar som bänkskivor i marmor och rostfria kylskåpskomplex med ismaskiner kan man glömma. 

...

En bostadsrätt ska du reparera och underhålla med egna pengar. Banken tänker också att du ska ha en buffert så du kan fixa allt som behövs över tid.  Så det är ingen bra ide att ligga på gränsen. Men det är ditt val hur du vill leva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag hade tänkt å sälja bilen t ex, å bara jobba, å inte resa nånstans - för det gör jag ju ändå inte. Trädgården är så fin så jag behöver inte åka nån annanstans alls. Näe tänkte inte skuldsätta mig för mycket men tyckte bara att 8 000 att leva på är väl mycket. Sen så går priserna neråt just nu vem vet var det bottnar kan va fel läge att köpa nåt idag, men jag måste ha nånstans att bo, lägenhetsköerna är grymma här (konstigt nog), det står tusentals före i alla köer och jag måste hitta nåt relativt snart på grund av ändrade förhållanden om man säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Semmelman säger:

Ja jag hade tänkt å sälja bilen t ex, å bara jobba, å inte resa nånstans - för det gör jag ju ändå inte. Trädgården är så fin så jag behöver inte åka nån annanstans alls. Näe tänkte inte skuldsätta mig för mycket men tyckte bara att 8 000 att leva på är väl mycket. Sen så går priserna neråt just nu vem vet var det bottnar kan va fel läge att köpa nåt idag, men jag måste ha nånstans att bo, lägenhetsköerna är grymma här (konstigt nog), det står tusentals före i alla köer och jag måste hitta nåt relativt snart på grund av ändrade förhållanden om man säger så.

Om du har någon vän med villa kanske ett attefallshus kan vara något? Ett praktiskt resultat av alliansregeringens arbete. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Semmelman säger:

...men tyckte bara att 8 000 att leva på är väl mycket...

Men som sagt av dessa 8000 bör du spara lite för upprustning av lägenheten. Blir du sjuk får du inga 8.000:- över i månaden. Bara en sjukdag en månad stjäl en knapp tusing. En vecka ännu mer. Långtidssjuk så blir det tunt i plånboken. Stiger räntan på bolånet ( 700.000 ) med 2% kostar det en tusing mer i månaden. Jo visst binder du räntan men bindningen tar slut en dag och räntan har stigit. Vilket är högst sannolikt då vi har rekordlåg ränta.

...

Jag hör  din invändning att man i så fall måste ta med alla variabler mellan himmel och jord och man kan ju inte förutse allt. Nej, det är sant. Men dessa uppräknade är de vanliga som man alltid måste ta med i beräkningen. Resten får man chansa på. Du kan ju dö i morgon. Men då spelar allt detta  ändå ingen roll... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att kontrollera brf ekonomi ordentligt.

Kolla att de har en underhållsplan och vilka framtida underhåll som är på gång.

När du sa lägenhet så brukar stambyten vara väldigt kostsamma.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stamrenovering gjord 2010, inga större saker i framtiden, taket omlagt 2010 oxå, men jag ser att putsen på huset är säkert från 40-talet... Vad gäller ekonomin i årsberättelsen så förstår jag ingenting av den, vet inte vad jag ska titta på exakt och om den siffran i så fall är bra eller bad hur ska man veta det, men det är HSB och de brukar inte godkänna fula sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Semmelman säger:

Stamrenovering gjord 2010, inga större saker i framtiden, taket omlagt 2010 oxå, men jag ser att putsen på huset är säkert från 40-talet... Vad gäller ekonomin i årsberättelsen så förstår jag ingenting av den, vet inte vad jag ska titta på exakt och om den siffran i så fall är bra eller bad hur ska man veta det, men det är HSB och de brukar inte godkänna fula sådana.

Låter tryggt.

Ekonomin tycker jag du ska be banken värdera.

Ett plus längst ned efter avskrivningar är ju bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning var jag ska titta efter det, likviditeten är god skriver de, soliditet 80% och gick 22 000 back senaste år men har tillgångar på 22 miljoner, taxeringsvärde 17,5 milj, 5 miljoner i lån men om fem år ska de va nere på 4, så det ser bra ut kanske vad jag ser men det är en jämrans massa poster, resultaträkning å balansräkning vad är skillnaden på det, jag fattar ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och att 8000:- om tio år inte är mer värt än helften.
 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt SCB har inflationen ökat från 1998 till 2018 med ca 27%. Från 2008 till 2018 med 9%. Det visar en tendens men är ju ingen garanti för vad som kan hända framåt. Men vi kan ju inte fatta ekonomiska beslut idag på osannolikheten att inflationen blir 50% nästa tio år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingves vill ju ha 2% inflation per år, så nåt åt det hållet blir det väl, det kan även springa uppåt mera, men om det blir lågkonjunktur så går den väl snarare tillbaka... men då sjunker även priserna, då bör man inte va överbelånad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Semmelman säger:

Ingves vill ju ha 2% inflation per år, så nåt åt det hållet blir det väl, det kan även springa uppåt mera, men om det blir lågkonjunktur så går den väl snarare tillbaka... men då sjunker även priserna, då bör man inte va överbelånad.

Framtiden har inte hänt än och att minusränta skulle inträffa var närmast osannolikt. Världen förändras hela tiden och även vad som driver på inflationen och dess konsekvenser. Vi har också haft 500% ränta i modern tid.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det (500) lär inte hända igen såvida vi inte går tillbaka till fast växelkurs eller vad det var vi hade innan och Soros utmanar oss. Därutöver kan allt hända. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostnad 3 685 kr för att låna 6 000? På ett annat ställe skriver de att de tar 9,45% i ränta, det är ju lite bättre men det spretar lite. Nja då får man va desperat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-06-13 på 15:45, Oscarbro säger:

Blancolånen är fördelade på 2 lån och sedan är det 4 krediter plus bolånet.

Sälja huset är inget alternativ, för detta är det bättre att titta på bordet på billiga lån

Enligt hemsidan du länkar till säger de att de har citat:

" Lånränta:   från 200 till 1410.33% "

Det är det svinigaste och mest oseriösa skit jag sett i hela mitt liv!! Bankerna lånar nästan till nollränta och utlåningsräntan har aldrig i modern tid varit så låg. Jag kan låna när jag vill på mitt hus till under 2%. Vilket betyder att allt över 6% på lån utan säkerhet är hutlöst dyrt och allt över 10%  är ocker och stöld!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962

Är du inte medlem i någon organisation som har medlemslån? De brukar vara ganska vettig ränta på dem. Medlem i t.ex. Facket eller Hyresgästföreningen......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så, ska skriva på ett kontrakt på en etta för 500 000 mindre, det är vad jag har råd med förhoppningsvis. Tragiskt egentligen att jag slutar mitt liv som en ensam gubbe i en liten etta. Men sånt är livet. Men jag har tur jämfört med det överkörda rådjuret jag såg på vägen hem. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför denna dysterhet? Jag ser fram emot min ålderdom vare sig om jag kommer bo i ett flott hus eller trång etta, om jag kommer att leva med en kärleksfull kvinna eller få njuta av friheten som ensam.
Lyckan sitter mellan öronen, inte i yttre, tillfälliga omständigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Semmelman säger:

Nu så, ska skriva på ett kontrakt på en etta för 500 000 mindre, det är vad jag har råd med förhoppningsvis. Tragiskt egentligen att jag slutar mitt liv som en ensam gubbe i en liten etta. Men sånt är livet. Men jag har tur jämfört med det överkörda rådjuret jag såg på vägen hem. :P

Om du ska sluta livet nu är det väl ganska dumt att köpa lägenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag menade att jag kommer sluta mitt liv - antagligen - i den lilla ettan, inte att jag kommer ta ner skylten den närmsta tiden. Liten å liten, det är en högst ordinär normaletta, finns de som inte har nånstans att bo så ska inte klaga, men bilden jag hade av mig själv när jag var yngre hur det skulle bli när jag blir äldre diffar rätt rejält kan man säga, karriärsmässigt peakade jag nånstans efter 20, sen har det bara gått utför. Den har fördelen att va hyfsad central och nyrenoverad, lägenheten alltså, behöver bara flytta in. Men visst, det ska bli lite spännande det här också, men först flytt å släng av alla grejer, shit alltså, det kommer hålla mig upptagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Semmelman säger:

 ...men bilden jag hade av mig själv när jag var yngre hur det skulle bli när jag blir äldre diffar rätt rejält kan man säga, karriärsmässigt peakade jag nånstans efter 20, sen har det bara gått utför.

OM det är någon tröst så kommer jag aldrig mer att jobba, vilket jag inte gjort de sista fem åren heller. Har inte ens kunnat gissa att jag skulle sluta livet som sjukpensionär. Men i varje del av livet ställs man inför ett val. Dels att acceptera hur det är och dels att välja att inte tycka synd om sig själv. Om man tänker på hur det skulle kunna ha varit, slutar man som en förkrympt och bitter människa som är en pest både för sig självt och för alla andra. Det går så för en del men man måste inte och man väljer faktiskt hur livet ska bli. De som säger annorlunda, har valt att inte välja och blir offer för sin ovilja att välja. Jag tror  på dig! :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar den här tråden av mig själv, jag har ju haft bredband i typ femton-tjugo år där jag bor så jag har inte behövt bry mig om alls hur det fungerar så jag vet ingenting om sånt här, nya huset verkar inte ha bredband enl bredbandskollen å står inget om alls i lägenhetsbeskrivningen (jag har ju dumt antagit att ett centralt stort bostadshus idag måste ha bredband) så då undrar jag hur man gör då, en sån här 4G-router jag tänker om det är 4G så ska inte något bredband typ ethernet i hallen behövas, eller, men det står att det ska pluggas in i vägguttaget, ja vad då för uttag, menar de strömuttaget??

 

https://www.tre.se/privat/handla/bredband/router/Huawei---4G-Router-Huawei-B525/

 

Om uttaget menas bara strömuttaget då borde detta va grejen för nån utan bredband i fastigheten eller finns det nåt annat?

(jag kan ringa säljaren å fråga men det tar emot under helgen och vill kolla läget lite själv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig 4G router är mottagare, router och wifi i samma burk. MEN alla dessa 4G-prylar är extremt känsliga för placering och efter att ha haft en kan jag bara konstatera att utan en uteantenn är det kasst. I stadsmiljö räcker det med en ganska enkel 4G-antenn som placeras utomhus i alla fall ungefär mot masten. Att bara komma utanför ytterväggen ger halva segern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...