Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte mejla från Gmail-kontot!


Katten0911

Rekommendera Poster

Katten0911

Plötsligt kan jag inte skicka e-post från Gmail. När jag trycker på "skicka" står det bara att meddelandet sparats och sedan händer ingenting mer. Jag har haft det här problemet i ett par dagar nu och börjar undra om jag kommit åt någon funktion eller något kommando utan att inse det...jag får skicka från min iphone där det funkar, men det är fruktansvärt irriterande att det inte funkar på min Mac. Någon som varit med om samma sak och har en aning om orsaken och hur problemet åtgärdas...jag antar att om Gmail var problemet skulle det inte gå att skicka mejl från min iphone heller, så det måste vara datorn som är problemet...?

 

Tacksam för all input!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort Gmail kontot från Mac och sedan lägg in det igen. 

Jag har ingen aning om vad problemet är, men om du har råkat komma åt något utan din vetskap så nollställs ju det om du tar bort kontot och lägger in det igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gmail i Mail är inte beroende av IMAP eller POP. Avaktivera därför dessa i Gmail på webben. Det står felaktigt i Apple Mail att IMAP används på min dator, men det är alltså inte (nödvändigtvis) så. Fördelen är att Googles egna inställningar förblir orörda av ett program som annars hanterar olika typer av protokoll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Katten0911

Tack till er båda för råd och tips! Tyvärr hjälpte inget av dem:-( När jag försöker skicka mail går det inte. Det står bara "sparar". Varannat mail sparas i utkast och varannan gång står det "kan ej spara". Men skicka-funktionen fungerar alltså inte på min MacBookAir sedan i går. Däremot kan jag fortfarande skicka mail från min iphone. Dock något opraktiskt...jag fattar inte varför det plötsligt inte går att skicka mail! Jag har haft Gmail i sex år utan minsta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Mail är ökänt för att börja krångla för en del utan tydlig orsak. Du kan testa Thunderbird. Jag vet dock inte om Thunderbird stöder Gmails protokoll, du kanske behöver återaktivera IMAP. Jag har själv Gmail i Apple Mail, och det funkar ännu alldeles utmärkt. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för att Apple Mail krånglat så, men testa att bygga om brevlådan för skickat. Markera brevlådan Skickat, sen välj Brevlåda - Bygg om. Gör även samma med Utkast. 

Men innan du gör något av dem, så kör en säker start det rensar diverse cachefiler:
Håll ner Shift när du startar datorn och fortsätt håll ner några sekunder. 
Logga in i datorn och starta om. 

Kontrollera även ledigt utrymme i datorn. Kanske du har för lite ledigt och att det är det som gör att sparningen strular. Jag tänker du har ju en Air och de brukar inte ha så mycket lagringskapacitet. 20Gb tycker jag är minimum att ha som ledigt utrymme för att datorn ska fungera bra. 






 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Raphael säger:

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för att Apple Mail krånglat så, ...

Säkert är det så, det är närmast ditt signum, men det händer andra. Det har heller inte hänt mig, men jag utgår inte från mina personliga erfarenheter utan tittar på problemet i stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kombinationen Apple Mail och Gmail som är ökänt att krångla, det betyder inte att Apple Mail generellt är ökänt att krångla. Det tyder på att Gmail gör något som Apple Mail inte trivs med, vad det kan vara har jag dock ingen aning om. Jag använder inte Gmail normalt (har ett konto där som jag inte är aktiv på) -  jag kör iCloud, Yahoo och One.com och de har alltid fungerat bra med Apple Mail. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Katten0911

Jag följde rådet att göra en utrensning och OMG vad mycket sparade filer och dokument jag hade...runt 1500 som i de flesta fall är åtskilliga år gamla och som jag inte visste om att jag hade kvar...och nu verkar det funka att skicka mail från Gmail igen. Jag vet inte om alla sparade filer och dokument hade något med problemet att göra, men nu verkar det funka i alla fall.  Jag håller tummarna för att det fortsätter så...jag måste bli bättre på att rensa undan filer och dokument efterhand och inte låta dem byggas upp till sådana mängder...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Raphael säger:

Det är kombinationen Apple Mail och Gmail som är ökänt att krångla, det betyder inte att Apple Mail generellt är ökänt att krångla. Det tyder på att Gmail gör något som Apple Mail inte trivs med, vad det kan vara har jag dock ingen aning om. Jag använder inte Gmail normalt (har ett konto där som jag inte är aktiv på) -  jag kör iCloud, Yahoo och One.com och de har alltid fungerat bra med Apple Mail. 

Det må vara hänt, men jag utgick förstås från att ditt svar rör trådens problemställning. Nu förstår jag att du inte menade så, bra att du rätade ut frågetecknet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men har du testat att köra en säker start som jag skrev, det rensar cachefiler också, och att bygga om brevlådor som Skickat och Utkast? Det kan vara bra att göra det efter att du har rensat och slängt grejjer i datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hi there.
Is your mail profile showing any blue icon on the side panel? If yes, probably your profile is in offline mode. make it online it will work fine.

Have you recently upgraded your system to 10.13.5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...