Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Final Cut minskar upplösningen vid export till blu-ray


vemodig

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

Jag har ett problem med export till blu-ray från Final Cut Pro X.

Har quicktime videomaterial filmat i full HD/50fps från både Sony RX100IV och Panasonic TZ-100.

Har kollat att materialet från båda kamerorna går att blanda, funkar finfint att göra en Quicktime-film och exportera som fil till datorn.

 

Jag har tidigare utan problem exporterat den färdiga filmen direkt från Final Cut till min Lacie blu-raybrännare.

Igår upptäckte jag att Final Cut ändrar upplösningen från 1920x1080 till 1080x720 då jag ska genomföra export/bränning.

 

Fenomenet uppstår inte vid export av "master file" till datorn, då har jag kvar 1920x1080 i upplösning.

 

Läste i ett gammalt forum (från 2013) att blu-rayformatet endast medger upp till 29.97 fps men det gör mig fundersam eftersom det verkar ha fungerat i högre upplösning förut (har jag fel där?)

Körde tidigare med Canon S120 som spelade in med 60 fps, 1920x1080 och det materialet skalades vad jag kan minnas inte ned av Final Cut vid export till blu-ray. Använde då samma dator, program och brännare.

Men om det nu är så att blu-ray har en maximal framerate borde väl just frameraten ändras och inte upplösningen?

 

Jag har letat och letat både i Final Cut:s inställningar, i hjälpprogrammet och på nätet utan att hitta något om detta.

 

Efterlyser någon bra sajt som reder ut begreppen och de fasta "lagar" som gäller med olika videoformat och hur de kan blandas/konverteras, lite "videoproduktion for dummies".

 

Kan jag bara få hjälp att reda ut vad som gäller så kan jag acceptera detta och fortsätta filma/redigera utan att ligga sömnlös över om jag borde ha gjort på något annat sätt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tolkar tystnaden som att ingen vet, eller så orkar ingen svara.

 

Har gjort lite experiment på egen hand.

Jag filmar i 50p, importerar materialet till Final Cut.

Då jag startar ett nytt projekt väljer jag custom-inställningar för detta projekt.

Där måste jag välja 29.97 fps, väljer jag snabbare framerate skalar Final Cut automatiskt ned till lägre upplösning.

Det verkar alltså som att blu-ray bara stöder film som är gjord i UNDER 30 fps eftersom nedskalningen till 720p sker om jag väljer 30 fps eller högre på mitt nya projekt.

 

Nu kanske jag är ensam i Sverige som grejar med detta, men slutsatsen efter min empiriska undersökning blir att JA, blu-ray är begränsat till 29.97 fps och därför måste man välja denna framerate om man vill exportera projektet och bränna en blu-ray.

 

Det jag kommer att göra framöver är att filma med inställningen 50p eller 30p med båda kamerorna och då jag skapar projekt i Final Cut väljer jag 29.97fps manuellt i custominställningarna.

Det blir faktiskt en synbar kvalitetshöjning mellan 25fps och 29.97fps (mindre hackigt), så det är lika bra att maxa det som går.

 

Nedskalningen från 50 fps till 29.97 fps medför inte att ljudet hackar; Final Cut verkar kunna hantera detta bra vilket var en lättnad!

 

Hoppas min monolog kan hjälpa någon som hamnar i samma dilemma någon gång i framtiden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Final Cut har jag ingen koll på, men standard Blu-ray är begränsat till 1280x720 om man vill köra i 50p eller 60p. Ska man köra i 1920x1080 är det 24p (ca), 50i eller 60i (eller mer exakt 59.94i) som gäller.

 

När det är sagt, många spelare klarar 1920x1080 i 60p, eller 50p. Jag körde ett filter på Hobbit-filmerna så de fick framerate på 50p i 1920x1080 och brände ut på blu-ray igen, men då använde jag diverse PC-program. En del program kan köra en 50p-film och sätta interlace-flaggan så den ser ut som 50i (och då alltså ser att att följa standarden) men det finns ingen garanti att den funkar på alla spelare. När man spelar upp på datorskärm får man tänka på att den sannolikt kör 60Hz och 25p-material kan se lite hackigt ut. 

 

Antar att Final Cut ska hålla sig till standarder, då det är ett program folk betalar för och då vill man ju inte att resultatet kanske inte går att spela i alla spelare.

 

Ja, det var lite svammel från mig. Jag tycker det är synd att inte Apple omfamnat Blu-Ray på ett bättre sätt så det funnits fler vettiga program.

 

Tillägg: tror att min Canon-kamera modell typ 2009 spelade in i 1920*1080 i 50i oavsett om man valde det eller 25p, vilket gjorde att även 25p-inspelningar såg ut att följa standarden. Ungefär.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...