Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Inget uppringnings-ID

Rekommendera Poster

Pocahontas
Postad (redigerade)

Det ringer 4-5 ggr i veckan, och det visar, Inget uppringnings-ID på displayen. 

Kom en sån påringning alldeles nyss, och jag bryr mig inte om att svara. 

Går ju inte heller att blockera då inget nummer anges.. när det kommer samtal från Seychellerna, Albanien  och gud vet vad, så går de att blockera.

Hur gör ni?  Svarar och säger Go to Hell? :)

Redigerad av Pocahontas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix

Jag svarar ”hallå” på okända nummer. Kan vara vården, medier, m fl. Utlandssamtal från irrelevanta länder låter jag vara och blockerar sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sevensleeper

Jag svarar aldrig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas
2 minuter sedan, Alix säger:

Jag svarar ”hallå” på okända nummer. Kan vara vården, medier, m fl. Utlandssamtal från irrelevanta länder låter jag vara och blockerar sedan.

Tror dock inte att Vårdcentralen ringer en söndagskväll :-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hassec

När vården (t ex min läkare) ringer står det "Inget uppringnings-ID.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

#31# var´ju gångbart om man ville ringa anonymt, men  nu ser jag att man kan klicka bort Visa mitt nummer i iPhonen.

Fan också 

https://www.metro.se/artikel/så-ringer-du-med-dolt-telefonnummer-xr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
17 minuter sedan, Pocahontas säger:

Tror dock inte att Vårdcentralen ringer en söndagskväll 🙂

Inte jag heller. Men farbror Blå kör utan nummer. Exempelvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny

vad gäller det här ?Mac OS Windows IOS Android ?

Skärmklipp 2018-06-03 20.17.35.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Truecaller är en app för iOS och Android. Den har en databas med skumma nummer som den blockerar. Men det krävs då att uppringaren visar sitt nr för annars vet ju inte app:en vem det är som ringer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Truecaller fungerar väl bäst om appen ges tillgång till användarnas kontaktlista? Och det är något som jag inte vill lämna ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Runner
Postad (redigerade)

Om jag fattat rätt kommer kanske en funktion med ios 12 som funnits ganska länge på android. Jag har ibland behov för dubbla sim och har därför skaffat en Samsung J5 (hemska tanke, men som sagt bara ibland 😏) och i den är det bara att välja ”blockera okända uppringare”.

Funkar väldigt bra så jag hoppas att det kan komma till ios också 😎

Redigerad av Runner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
5 minuter sedan, Runner säger:

Om jag fattat rätt kommer kanske en funktion med ios 12 som funnits ganska länge på android. Jag har ibland behov för dubbla sim och har därför skaffat en Samsung J5 (hemska tanke, men som sagt bara ibland 😏) och i den är det bara att välja ”blockera okända uppringare”.

Funkar väldigt bra så jag hoppas att det kan komma till ios också 😎

Vilket hoppas du ska komma till IOS 12? Dubbla SIM? Blockera okända uppringare? Det sistnämnda är ett grovhugget verktyg som gör att vården, medier och vissa myndigheter inte kan komma fram. Bara så att man är införstådd med det.

Dubbla SIM är bra, inte minst för att man kan köra extra datakort som medföljer vissa abonnemang. Så har mina tre barn det med sin mor. De har två dyrare abonnemang med extra datakort (obegränsad surf) plus två billigare abonnemang (för telefon och SMS). De extra datakorten sitter i två av barnens Androider (en Oneplus 3T och en Moto G4 Plus). De har de billigare abonnemangen, förstås.

Vore bra om Iphone kom med dubbla SIM. Kanske att plusvarianterna får det någon gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
oyoy

Jag svarar aldrig, på min iphone går det inte att blockera okända uppringare, är det någon som vet hur man gör? på arbetstelefonen kör vi samsung (jobbar på en snål kommun ) med den kan man blockera okända uppringar och till och med nummer som inte finns med på min telefonlista. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael
8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Truecaller fungerar väl bäst om appen ges tillgång till användarnas kontaktlista? Och det är något som jag inte vill lämna ut.

Truecaller lägger upp en kontakt med en massa nummer och nyttjar iOS inbyggda blockeringsfunktion. Den läser inte av de nummer som redan finns i kontaktlistan, den lägger bara till en kontakt där alla nr är markerade som blockerade. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
25 minuter sedan, Raphael säger:

Truecaller lägger upp en kontakt med en massa nummer och nyttjar iOS inbyggda blockeringsfunktion. Den läser inte av de nummer som redan finns i kontaktlistan, den lägger bara till en kontakt där alla nr är markerade som blockerade. 

Är du säker på det?

Från https://itunes.apple.com/app/apple-store/id448142450?mt=8 :

"With a community-based spam list from over 250 million users, Truecaller is the only phone app you’ll ever need."

"Lookup phone numbers directly from your native call history using the Share extension."

"Truecaller respects your right to privacy. Your phonebook is never made searchable or public."

Från https://play.google.com/store/apps/details?id=com.truecaller&referrer=utm_source%3Dtcweb&rdid=com.truecaller :

"Truecaller laddar aldrig inte upp din telefonbok för att göra den publikt sökbar. " (Observera den dubbla negationen :) )

Se även under länken "Behörigheter" på Googlelänken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Jag har TrueCaller installerat själv efter många år. Det som den gör är att den lägger in en egen kontakt - en TrueCaller kontakt - i Kontakter kallat SPAM. Och den kontakten innehåller en hel hög med nummer och man kan välja att blockera denna kontakt och därmed alla nummer som den innehåller enligt iOS inbyggda blockeringsfunktion. Den här listan över skumma nummer, ja den kommer ju från deras community. Det är så de får reda på det. 

Sedan så söker den igenom senaste samtal-listan och uppdaterar med namn utifrån sin databas och offentliga listor, om man vill. Detta är en funktion som man manuellt styr. 

Som användare kan man signa upp till deras community och då delar man med sig av sina kontaktuppgifter för att andra som också är medlemmar i samma community ska kunna hitta en. Hur mycket uppgifter om sig själv som man delar med sig av, det väljer man själv. Man styr även själv om man vill tillåta andra medlemmar att få ens uppgifter eller inte.

Jag citerar från deras egna villkor "Säkerhetsvillkor" som finns på deras hemsida längst ner att trycka på: "

• allow other Users, at Your option, to either obtain your contact details or send a message to You to request Your contact details"

We do not:

• store or share any personal information of contacts from Your address book
  • provide reverse number look up of contacts from Your address book

"You may provide us with various information in connection with Your interaction with our Services. For example, You may through tagging functionality associate a phone number, that is not registered in the Truecaller database or belongs to a User, with a business or name and You may report a phone number as spam or some other attribute to be included in spam blocking directories. Truecaller may also from time to time offer You the opportunity to provide information on Your experience from using the Services or to participate in contests, surveys or other promotions. Truecaller will collect the information You provide in connection therewith, as well as any other information You provide through the Services or when You communicate or interact with us."

Den uppdaterar även med namn och adresser i kontaktlistan, det var en funktion jag hade glömt bort då detta är något man slår på manuellt (för det tar en stund att göra det) och jag har bara använt det en gång.  Detta är alltså en funktion som man själv styr över och den går efter informationen i sin egen databas.

TrueCallers databas består av två delar: Den ena delen är inrapporterade SPAM-nummer och den andra delen är medlemmarnas egna kontaktuppgifter. 

Jag vet att funktionaliteten för TrueCaller skiljer sig åt mellan iOS och Android beroende på att Android tillåter att app:en gör mer än den får göra under iOS. Jag har ingen koll på Android-versionen utan mina kommentarer gäller iOS-versionen eftersom det är den som jag använder. Jag använder inte Android och har inget intresse för det systemet så jag kan inte svara på vad som skiljer versionerna åt och den extra funktionalitet som Android-versionen har, jag vet bara att Android-versionen har fler funktioner. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
2018-06-05 på 12:49, Raphael säger:

Jag har TrueCaller installerat själv efter många år. Det som den gör är att den lägger in en egen kontakt - en TrueCaller kontakt - i Kontakter kallat SPAM. Och den kontakten innehåller en hel hög med nummer och man kan välja att blockera denna kontakt och därmed alla nummer som den innehåller enligt iOS inbyggda blockeringsfunktion. Den här listan över skumma nummer, ja den kommer ju från deras community. Det är så de får reda på det. 

Sedan så söker den igenom senaste samtal-listan och uppdaterar med namn utifrån sin databas och offentliga listor, om man vill. Detta är en funktion som man manuellt styr. 

Som användare kan man signa upp till deras community och då delar man med sig av sina kontaktuppgifter för att andra som också är medlemmar i samma community ska kunna hitta en. Hur mycket uppgifter om sig själv som man delar med sig av, det väljer man själv. Man styr även själv om man vill tillåta andra medlemmar att få ens uppgifter eller inte.

Jag citerar från deras egna villkor "Säkerhetsvillkor" som finns på deras hemsida längst ner att trycka på: "

• allow other Users, at Your option, to either obtain your contact details or send a message to You to request Your contact details"

We do not:

• store or share any personal information of contacts from Your address book
  • provide reverse number look up of contacts from Your address book

"You may provide us with various information in connection with Your interaction with our Services. For example, You may through tagging functionality associate a phone number, that is not registered in the Truecaller database or belongs to a User, with a business or name and You may report a phone number as spam or some other attribute to be included in spam blocking directories. Truecaller may also from time to time offer You the opportunity to provide information on Your experience from using the Services or to participate in contests, surveys or other promotions. Truecaller will collect the information You provide in connection therewith, as well as any other information You provide through the Services or when You communicate or interact with us."

Den uppdaterar även med namn och adresser i kontaktlistan, det var en funktion jag hade glömt bort då detta är något man slår på manuellt (för det tar en stund att göra det) och jag har bara använt det en gång.  Detta är alltså en funktion som man själv styr över och den går efter informationen i sin egen databas.

TrueCallers databas består av två delar: Den ena delen är inrapporterade SPAM-nummer och den andra delen är medlemmarnas egna kontaktuppgifter. 

Jag vet att funktionaliteten för TrueCaller skiljer sig åt mellan iOS och Android beroende på att Android tillåter att app:en gör mer än den får göra under iOS. Jag har ingen koll på Android-versionen utan mina kommentarer gäller iOS-versionen eftersom det är den som jag använder. Jag använder inte Android och har inget intresse för det systemet så jag kan inte svara på vad som skiljer versionerna åt och den extra funktionalitet som Android-versionen har, jag vet bara att Android-versionen har fler funktioner. 

Det intressanta är väl att appen, antar jag, visas under Inställningar > Integritetsskydd > Kontakter?

Då ios kräver att du först ber omtillständ så krävs givetvis att man slår på det manuellt. Det har jag inget problem med alls. Men då deras affärsidé kräver tillgång till användarnas kontaktlistor blir det jobbigt eftersom jag kanske har kontakter innehållandes uppgifter som inte bör spridas. Eftersom det inte går att välja att bara dela vissa kontakter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...