Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur oigenkännlig kan en tiokrona va å fortfarande va värd 10kr?


Semmelman

Rekommendera Poster

Ja hur mycket förändrad kan en tiokorna va innan den förlorar sitt värde? Se bild nedan, baksidan är lika sliten, hur fasen de åstadkommit detta är svårt att förstå men ja allt behöver man inte förstå. Är den inom gränsen å vad är gränsen?

DSC_0811.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Neeeej nu blir det inflation! 

 

:totaltgalen:

 

Ja, någon måste ju kört den i en tvättmaskin och torktumlare många gånger. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kört över med bilen några ggr dessförinnan... eller om den legat i en rondell och sedan hittats... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Semmelman säger:

Och kört över med bilen några ggr dessförinnan... eller om den legat i en rondell och sedan hittats... :D

Ja, kanske en kombination av allt. :D

 

Eller utsatt för saltvatten under en längre tid? Inte svenskt vatten då utan i typ medelhavet, en svensk som tappat en annan svensk som hittar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske i fickan på en skridskoåkare som drunknat och sen åts den upp av en brax som åts upp av en haj som spydde upp den varvid den hamnade i en torsk som hamnade i ett fiskegarn så blev den liggande på ett fiskefartygs däck under fyra vintrar tills den så småningom hittades av någon som sen tappade den i en rondell å låg där i tre år innan den fastnade i ett bildäck och lossnade hemma på gården varvid bonden la den i jeansen som sen tvättades två ggr. Exakt så tror jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Semmelman säger:

Kanske i fickan på en skridskoåkare som drunknat och sen åts den upp av en brax som åts upp av en haj som spydde upp den varvid den hamnade i en torsk som hamnade i ett fiskegarn så blev den liggande på ett fiskefartygs däck under fyra vintrar tills den så småningom hittades av någon som sen tappade den i en rondell å låg där i tre år innan den fastnade i ett bildäck och lossnade hemma på gården varvid bonden la den i jeansen som sen tvättades två ggr. Exakt så tror jag. :)

Det låter faktiskt spot on, nu när du säger det. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... eller en misslyckad förfalskning. Jag har ingen aning om vilka säkerhetsdetaljer det finns på mynten för att avgöra om de är äkta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, TB-000 säger:

... eller en misslyckad förfalskning. Jag har ingen aning om vilka säkerhetsdetaljer det finns på mynten för att avgöra om de är äkta. 

 

Finns ju nio stycken tiokronor av rent guld ute också. Tror inte det här är en av dem, ska stå -95 då, på min står det -99. Och ha konstnärens initialer präntat på kanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fastnar den i sån där myntmaskin i affärerna så är den ju ganska värdelös. Men tänkte ge den till chefen, vi redovisar kontanter till chefen och han i sin tur lägger alla pengar i en påse å skickar in till banken, å sen får jag lön på kontot efter det. Om den inte funkar då blir jag skyldig tio kr. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Semmelman säger:

Fastnar den i sån där myntmaskin i affärerna så är den ju ganska värdelös.

Det går ju på vikt &/el storlek. Ta med den till ICA och kör den där, så ser du ju om den funkar - annnars lär den bara rasa rätt igenom. Inga mynt som inte funkar brukar fastna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde den kunna gå igenom om det bara är vikt å storlek och min tia inte har för mycket utskjutande kanter. 

Men undrar om man smälter ner en tia och gjuter om den i exakt samma storlek men utan kunga-präglingen om riskbanken skulle ta emot den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
12 timmar sedan, Semmelman säger:

Fastnar den i sån där myntmaskin i affärerna så är den ju ganska värdelös. Men tänkte ge den till chefen, vi redovisar kontanter till chefen och han i sin tur lägger alla pengar i en påse å skickar in till banken, å sen får jag lön på kontot efter det. Om den inte funkar då blir jag skyldig tio kr. :(

Har du mycket kontanthantering i taxin? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, sevensleeper säger:

Har du mycket kontanthantering i taxin? 

Med tanke på att taxi kör mycket sjukresor och färdtjänst, så är det nog mer tanthantering än kontanthantering. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 minuter sedan, modEric säger:

Med tanke på att taxi kör mycket sjukresor och färdtjänst, så är det nog mer tanthantering än kontanthantering. :rolleyes:

:totaltgalen::totaltgalen::totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är iofs mer kontanthantering vad gäller färdtjänst, det är vad gamla tanter kan hantera.

F ö så är kontanterna nere på en ca 10% utefter sista månadens körda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
16 minuter sedan, Semmelman säger:

Det är iofs mer kontanthantering vad gäller färdtjänst, det är vad gamla tanter kan hantera.

F ö så är kontanterna nere på en ca 10% utefter sista månadens körda.

Så, @modEric är egentligen en gammal tant? Där har vi det. :hihihi:;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Förstår att ni sitter i spänd förväntan att höra hur denna rafflande historia slutar, ja det gör den inte än, men idag behövde jag köpa toapapper så samlade ihop några slantar inklusive denna nötta tia och gack till affären för att inhandla nödvändigheterna och döm om min förvåning men maskinen svalde inte denna tia utan spottade föraktfullt ut den i koppen men jag gav mig inte utan försökte stoppa i den två ggr till tills jag slutligen gav upp och gav flickan en tjuga (plus de andra mynten). Så historien fortsätter, ska försöka bli av med den senare idag om jag kommer till en mack å köpa glass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så närmar vi oss slutet på denna spännande följetong, köpte en flaska vatten i en förbutik å smög fram tian, expediten till min förskräckelse la tian i sin pengamaskin, tänkte nu är kokta fläsket stekt, men tian kom inte ut utan maskinen svalde den. Hurra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...