Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Märkning av cykeldäck/innerslang


boevil

Rekommendera Poster

sevensleeper
1 minut sedan, Stereotypen säger:

Gå inte på pumpen i detta ämne!!

Eller, de finns risk att alla är ute och cyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha jag missuppfattade det hela!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en "Specialized Air Tool sport" pump som har två olika uttag på munstycket där ena passar såväl vanlig "cykelventil" som "racerventil" och den andra passar på "bilventil".

 

 

 

 

 

IMG_2149.thumb.JPG.b315509d7986f3e2da2c7bf26dc12391.JPGIMG_2148.thumb.JPG.845a9be34daecabcd99952cdef785f45.JPG 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, boevil säger:

Jo, det blev en siffra fel där... :dumstrut:, du fick fel enhet.

Och i Sverige använder vi decimalkomma.?

Du har helt rätt vad gäller decimalkomma.

Och i Sverige använder vi mellanslag innan ellipsligatur.? Forsätter vi på detta vis spårar snart tråden ur ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-06-02 på 20:12, Alix säger:

Ja, precis. En tum är exakt 25,4 mm enligt det metriska systemet, som därtill anger en yard till 0,9144 meter, allt sedan 1959.

Avdelningen värdelöst vetande: 

 

Men bara om vi talar om brittiska tum, inte svenska tum, som är något mindre.

 

I järnvägen begynnelse i Sverige så var det många smalspårsbanor som beställde lok från England. De hade spårvidden tre (svenska) fot, så flera banor som inte hade koll beställde lok med spårvidden 3 fot, vilket av loktillverkaren (naturligtvis) tolkades som tre brittiska fot. Sedan passade ju inte loket på rälsen, utan man måste ändra spårvidden på loket innan det gick att använda i Sverige.

 

Det finns en svensk bana kvar med daglig trafik som har tre svenska fot som spårvidd (891mm) och det är Roslagsbanan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, sevensleeper säger:

Eller, de finns risk att alla är ute och cyklar.

Ibland vill man ventilera sina åsikter.

5 timmar sedan, Hummel säger:

Du har helt rätt vad gäller decimalkomma.

Och i Sverige använder vi mellanslag innan ellipsligatur.? Forsätter vi på detta vis spårar snart tråden ur ...

 

 

Jag tror nog att tråden redan spårat ur.?

 

Men jag har fått svar på min ursprungliga fråga, så jag känner mig nöjd.?

(MacWorlds forum kan man alltid lita på.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Avdelningen värdelöst vetande: 

 

Men bara om vi talar om brittiska tum, inte svenska tum, som är något mindre.

 

I järnvägen begynnelse i Sverige så var det många smalspårsbanor som beställde lok från England. De hade spårvidden tre (svenska) fot, så flera banor som inte hade koll beställde lok med spårvidden 3 fot, vilket av loktillverkaren (naturligtvis) tolkades som tre brittiska fot. Sedan passade ju inte loket på rälsen, utan man måste ändra spårvidden på loket innan det gick att använda i Sverige.

 

Det finns en svensk bana kvar med daglig trafik som har tre svenska fot som spårvidd (891mm) och det är Roslagsbanan.

Den åker jag hyfsat ofta! För att inte bo där, alltså... :D Dock var ”mina” tum hyfsat internationella tum, inte brittiska per se. :nerd: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, boevil säger:

Ibland vill man ventilera sina åsikter.

Jag tror nog att tråden redan spårat ur.?

 

Men jag har fått svar på min ursprungliga fråga, så jag känner mig nöjd.?

(MacWorlds forum kan man alltid lita på.)

 

14 minuter sedan, Alix säger:

Den åker jag hyfsat ofta! För att inte bo där, alltså... :D Dock var ”mina” tum hyfsat internationella tum, inte brittiska per se. :nerd: 

Du tummar inte på sanningen nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar lite det var ett tag sen jag lagade ett cykeldäck men såg en granne göra det bara häromdagen och hon hade köpt ny slang som hon satte in, jag undrade om hon hade lagat hålet i däcket, vaddå däcket jag har köpt ny slang sa hon, jag teg fortsättningsvis då jag är för dåligt insatt i ämnet men hur är det med det, om man fått punka för man kört på nåt vasst är det onödigt att hitta å laga hålet i däcket, räcker det att bara byta slangen? Tänker det finns risk att nån ny sten letar sig in i hålet, eller det kanske är en minimal risk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Semmelman säger:

Undrar lite det var ett tag sen jag lagade ett cykeldäck men såg en granne göra det bara häromdagen och hon hade köpt ny slang som hon satte in, jag undrade om hon hade lagat hålet i däcket, vaddå däcket jag har köpt ny slang sa hon, jag teg fortsättningsvis då jag är för dåligt insatt i ämnet men hur är det med det, om man fått punka för man kört på nåt vasst är det onödigt att hitta å laga hålet i däcket, räcker det att bara byta slangen? Tänker det finns risk att nån ny sten letar sig in i hålet, eller det kanske är en minimal risk?

Ofta går slangen sönder utan att däcket är skadat. Det är nog vanligare än andra punkteringar. Slangar har ofta dålig kvalitet. De är inte sällan, se bild från Biltema, sammansatta av ett flertal gummiband som gjuts samman. Fogarna blir då den svaga punkten. Ofta går slangarna sönder där ventilen går ut. Men inte sällan byts det nog slang trots att det egentligen är fel på ventilen. Den är ju fastgjuten i slangen, så det är inget att göra åt. Det är mina erfarenheter.

 

9286899367966.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-06-03 på 11:29, Semmelman säger:

Åsså har vi det här med ventiler:

 

https://www.cykelgear.se/guides/ventilguide

 

Här i stan har kommunen satt ut små pumpstationer på lite olika ställen för cyklister, att pumpa sina cyklar med alltså, men frågan är ju då vilken ventil är de tänkta att passa, så man köper rätt cykel eller cykeldäck nästa gång tänker jag. Vad är standarden liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså sån här skit hämmar ju köpande å användandet av cyklar känner jag, känner ett jättestort motstånd nu att köpa en cykel när man liksom stupar redan på ventilväljandet vilken jävla ventil man ska välja, här borde EU kunna gå in och styra upp så vi får en enda standard av cykelventil!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Semmelman säger:

Här i stan har kommunen satt ut små pumpstationer på lite olika ställen för cyklister, att pumpa sina cyklar med alltså, men frågan är ju då vilken ventil är de tänkta att passa, så man köper rätt cykel eller cykeldäck nästa gång tänker jag. Vad är standarden liksom?

 

21 minuter sedan, Semmelman säger:

Alltså sån här skit hämmar ju köpande å användandet av cyklar känner jag, känner ett jättestort motstånd nu att köpa en cykel när man liksom stupar redan på ventilväljandet vilken jävla ventil man ska välja, här borde EU kunna gå in och styra upp så vi får en enda standard av cykelventil!!!

Välj en så kallad Schraderventil, eller bilventil, de brukar stödjas av alla pumpstationer, särskilt de på bensinmackar, förstås. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull brukar jag känna med fingrarna på insidan av däcket där punkteringen finns. Har räddat mig många gånger!! Sen kan det ju inte skada att ha cykelpumpen med som säkerhet. Det finns visserligen ngn slags spray att spruta in i däcket om du får en punktering ute på stan eller liknande. Har använt mig av det vid ngn tillfälle. Det höll tills jag kom hem sen var det bara att slänga slang och sätta dit en ny!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hygien är a och o vid slangbyte. Minsta lilla sten som hamnar mellan däck och slang kan orsaka punktering. Det gäller också ekerspetsarna, så man gör klokt i att byta fälgband också. Jag brukar sätta dit två band. Som extra säkerhet har jag monterat punkteringsfria däck (kevlarstomme).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slangar verkar va onödigt känsliga, finns det inga kvalitetsslangar med tjockare dimension alt kevlarutsida?

Man kunde väl f ö kanske kunna göra dem i nån tålig plast istället, bara något lite större än däcket så behöver ju inte gummits elasticitet behövas. Om ni förstår. Så har man bara små gummiband runt den för att få in den på plats utan att skadas. Eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna att jag har punkteringsfria däck också. Både fram och bak. Dom är lite tjockare och styvare än vanliga däck och skall på pekas dyrare.??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Peter 99 säger:

Glömde nämna att jag har punkteringsfria däck också. Både fram och bak. Dom är lite tjockare och styvare än vanliga däck och skall på pekas dyrare.??

 

Fungerar det bra. Känns de som vanliga däck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger heller några kronor extra på däck, innerslangar och färgband/fälgtape. Köpte dessutom däck senast med godkänd reflexrand på sidorna. Fungerar ypperligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ngn undrade om punkteringsfria däck funkar bra. Ja det gör dom men det är lite trögare att cykla. Detta eftersom däcken är tjockare och har ett större rullmotstånd. Detta vänjer du dig vid och du kan cykla som vanligt igen.?‍♂️?‍♀️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...