Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur skapar jag nytt admin?


urbannilmander

Rekommendera Poster

urbannilmander

Hej,

har ärvt en Mac Os X Leopard, 10.5.8. Tyvärr har jag inte fått lösenordet och kan inte göra några uppdateringar.

Är helt ny på Mac, hur gör jag om jag vill registrera om datorn på mig själv med mitt lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du med systemskivorna? I så fall startar du från dem (Håll nere C under uppstarten), raderar disken och sedan installerar Mac OS X.

 

(Fast 10.5.8 är gräsligt gammalt. Vad är det för Mac? (Och exempelvis "iMac" räcker inte, det finns flera tiotals varianter.))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urbannilmander

Ok, vad händer när jag köper skivan? Byter jag admin-id automatiskt? Jag är som sagt helt grön på Mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du fått skivan gör du så här:

https://discussions.apple.com/docs/DOC-3393

 

(Litet krångligt. Hade du fått lösenordet hade allt varit mycket enklare...)

 

EDIT: Denna guiden var mer rakt på sak. :)

https://www.lifewire.com/clean-install-of-snow-leopard-2260708

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
2 minuter sedan, urbannilmander säger:

Minst sagt krångligt... Är allt lika krångligt på Mac?

Nej, inte alls, men lösenord är ju till för att förhindra att någon olovligen får tillgång till datorn. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urbannilmander

Ok, nästa korkade fråga. Måste jag skaffa en separat DVD-spelare för att kunna installera Snow Leopard? Det finns ju ingen spelare inbyggd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac 9,1 har 8× double-layer SuperDrive (DVD±R DL, DVD±RW, CD-RW) inbyggd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Skärmavbild 2018-05-31 kl. 18.12.50.jpg

Skärmavbild 2018-05-31 kl. 18.13.09.jpg

Skärmavbild 2018-05-31 kl. 18.13.21.jpg

Skärmavbild 2018-05-31 kl. 18.13.34.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator måste ha inbyggd DVD-spelare eftersom den har Mac OS Leopard för det systemet levererades bara på DVD. Nyare datorer utan inbyggd DVD kan ladda ner systemet från internet, men Leopard är för gammalt för den lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urbannilmander

Hej därute,

behöver lite hjälp. Har skaffat Snow Leopard som jag vill installera på min OS X 10.5.

Enligt alla råd bör jag radera den gamla hårddisken innan installation av den nya. Men hur gör jag det? När jag går in på skivverktyg och markerar hårddisken är kommandon för radering gråmarkerade.

Eller gör jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, urbannilmander säger:

Hej därute,

behöver lite hjälp. Har skaffat Snow Leopard som jag vill installera på min OS X 10.5.

Enligt alla råd bör jag radera den gamla hårddisken innan installation av den nya. Men hur gör jag det? När jag går in på skivverktyg och markerar hårddisken är kommandon för radering gråmarkerade.

Eller gör jag fel?

Starta datorn med dvd:n som startskiva. Håll nere C vid omstart. Väl därinne finns Skivverktyg och nu kan du radera hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urbannilmander

Menar du DVD med nya operativsystemet? Den gamla skivan har jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vad har du SnowLeopard på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urbannilmander

OK. nu får jag upp skivverktyg som inte är gråmarkerat. Vilket alternativ ska jag välja som radering? 7 eller 35?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, urbannilmander säger:

OK. nu får jag upp skivverktyg som inte är gråmarkerat. Vilket alternativ ska jag välja som radering? 7 eller 35?

Ettpass duger gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...