Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Godkännande av cookies på forumet


Alix

Rekommendera Poster

@modEric Jag testar några saker vad gäller popupen m.m, visas den fortfarande för dig hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, felix-d säger:

@modEric Jag testar några saker vad gäller popupen m.m, visas den fortfarande för dig hela tiden?

Ja, den dök upp plikttroget nu på morgonen... Klickade på anpassa, valde ena och sen kom det u pp aom att det inte kunde skrivas. Så den lär väl om inte annat dyka upp om några timmar igen. Tror jag sett den ≈ 3/dag.

 

Jag hojtar till efter nästa gång så får man se hur det går den gången. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, modEric säger:

Jag hojtar till efter nästa gång så får man se hur det går den gången. :yeahbaby:


Tack! Jag la precis ut ändringen så får se om den kommer upp igen senare då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
5 timmar sedan, felix-d säger:

@modEric Jag testar några saker vad gäller popupen m.m, visas den fortfarande för dig hela tiden?

Testade precis (Safari 11.1 & Sierra) att öppna forumet i ett privat fönster (alltså oinloggad och utan att logga in). Inga frågor alls om cookies eller inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Testade precis (Safari 11.1 & Sierra) att öppna forumet i ett privat fönster (alltså oinloggad och utan att logga in). Inga frågor alls om cookies eller inställningar.

 

Tack för infon, i mitt senaste test kan det spela roll om du kör privat fönster eller inte, så det är förväntat beteende där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
3 timmar sedan, felix-d säger:

 

Tack för infon, i mitt senaste test kan det spela roll om du kör privat fönster eller inte, så det är förväntat beteende där.

Kakburken helt rensad på smulor vid senaste inloggningen (med normalt fönster). Inga popupper eller frågor alls (bortsett från att browsern vidarebefordrade en standardfråga om att tillåta notiser).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2018-06-07 på 17:46, felix-d säger:

 

Tack för infon, i mitt senaste test kan det spela roll om du kör privat fönster eller inte, så det är förväntat beteende där.

Popupen dök upp vid klick på artikellänk från nyhetsroboten, men det återkom aldrig efter att jag klickat bort den. Så allt verkar funka för mig nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig försvann de hejdlöst irriterande popups efter att jag med min Mac besökte någon av MacWorlds artiklar. Problemet består dock i min androidlur.
Antagligen en överkomplicerad lösning på ett tämligen enkelt problem. Jag har sett många utvecklare som helt saknar känsla och förståelse för Det Enkla.

Jag föreslår att helt enkelt radera den buggiga koden. De flesta som besöker IDG:s sidor kan nog rabbla meddelandena i sömnen vid det här laget. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-06-07 på 11:54, felix-d säger:

@modEric Jag testar några saker vad gäller popupen m.m, visas den fortfarande för dig hela tiden?

Det har gått några dagar, och den har inte dykt upp igen. Peppar-peppar... :crossfingers::yeahbaby: På de andra (IDG)sidorna poppar den iofs upp ibland. Men där har jag inte provat med alla test jag gjorde innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag konstaterar att tredjepartscookies är en nödvändighet nu när GDPR är en realitet även på MWF. Men tror ändå att implementationen för att följa lagen är ett hafsverk. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag konstaterar att tredjepartscookies är en nödvändighet nu när GDPR är en realitet även på MWF. Men tror ändå att implementationen för att följa lagen är ett hafsverk. :(

Menar du att GDPR leder till fler kakor?:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Menar du att GDPR leder till fler kakor?:huh:

Du får tipsa kakmonstret om denna viktiga lärdom. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag konstaterar att tredjepartscookies är en nödvändighet nu när GDPR är en realitet även på MWF. Men tror ändå att implementationen för att följa lagen är ett hafsverk. :(

Nej det skall det inte behövas. Normala inställningar brukar vara att man t ex tillåter kakor, från sidor man besöker (1-part-.kakor). Däremot verkar kakorna här sträcka sig över hela IDG-nätverket på ngt sätt, el gjorde i a f. Rutan är borta här nu, men dyker fortf upp på de andra sidorna.

 

16 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Menar du att GDPR leder till fler kakor?:huh:

Ja, det blir nog ett visst ökad mängd cookies. Men det är ju inga “farliga” cookies. Många av dem som används är ju mer typ “inställningar” som inte ligger i en inställnignspanel.

 

Abs bästa implementeringen av cookies jag sett, är den gitlab.com har. Fantastiskt smidigt gjort. :yeahbaby: Dels att de delat in de i olika sektioner, och mer lite info om varje kaka.

gitlab_cookies_01.thumb.png.913ccad6a0536ae85f257b75a193025d.png

 

Med nedfälld panel:

gitlab_cookies_02.thumb.png.f8e202e3955756fd2d7cd5699e2adfa4.png

 

Så är det bara att kryssa i/ur det man vill ha. Panelen försvinner helt när man loggar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
2018-06-13 på 07:56, modEric säger:

Det har gått några dagar, och den har inte dykt upp igen. Peppar-peppar... :crossfingers::yeahbaby: På de andra (IDG)sidorna poppar den iofs upp ibland. Men där har jag inte provat med alla test jag gjorde innan.

Det kom tillbaka rätt fort sen, och sen dess har det hållt på i princip hela tiden. Har testa olika inställningar, kryssat i/ur olika saker - forumet och MW är vitlistat, godkänt kakor, 3'epartkakor, får lagra, http.referrer, osv... Provat både med begränsat och vanligt läge.

 

Jaja, jag har gett upp nu, och har rensat alla kakor/inställningar, och tar det som det är.  Man får godkänna en 3-4ggr/dag. Lite synd. -_-

 

Det här är det enda stället av alla ställen jag behövt godkänna nåt (öht), som det blir såhär. Känns som det är en rätt aggresiv implementering/hantering av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Implementeringen på MacWold(.com) var riktigt bra - f f a inte krånglade, oavsett vad man godkänner eller inte.

Gå till: macworld.com
// Rensa cookies för 'macworld.com' om popupen inte dyker upp, och ladda om sidan.

 

Klicka på Update... (den vänstra).

mwf_mwc_cc_01.png.f54d424233b0ca5dd3bc0a2e851c15b4.png
Andra och fixa bäst ni vill. :)
mwf_mwc_cc_02.png.2715fd464ce825f17ef0d901a9453307.png
 

Jag gjorde/testade flera varianter (generöst -> hårt), bl a en testvariant med endast Measurement och Info... ikryssat. Funkade hur bra som helst. Inga varningar om att det inte gick att lagra informatioen el nåt. Inget som poppar upp igen efter några timmar. Så som man förväntar sig att det skall fungera.

 

- - -


Tycker att det vore bra om MW kunde kika på den varianten och se om det är nåt man kan använda här för att göra likadant. Uppenbarligen fungerar inte den som finns nu.

 

// ping @felix-d @Anders Wollner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2018-07-25 på 15:29, modEric säger:

Tycker att det vore bra om MW kunde kika på den varianten och se om det är nåt man kan använda här för att göra likadant. Uppenbarligen fungerar inte den som finns nu.

 

Håller med om att den ser bra ut men det ligger ganska mycket arbete bakom vår implementering också så det är dessvärre inget vi kan testa av på ett enkelt sätt. Det kan eventuellt kan komma att bli ändringar med detta framöver men är beslut som tas på annan nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...