Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Godkännande av cookies på forumet


Alix

Rekommendera Poster

Mattiasgbg
5 minuter sedan, Alix säger:

Macworld meddelade mig nyss nedanstående:

 

dump.jpg.491446da4b7929854f9a1f5b0e3f7879.jpg

 

Och alternativen under ANPASSA är:

 

230121849_dump1.jpg.9e45fb9d9e98480d8f9d9925e5cfa61b.jpg

Jag får upp den översta "popupen"vid varje omladdning av sidan, oavsett vad jag klickar.

 

WTF?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Jag får upp den översta "popupen"vid varje omladdning av sidan, oavsett vad jag klickar.

 

WTF?

Fråga felix-d, han svarar säkert omgående. :lol: Jag dööööör.... ?

 

(Testa att rensa kakor å sånt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det här blev helt hysterisk, galet och fel.

Man hamnar i en klickloop där man inte kommer vidare - länkar som öppnas i nya fönster, utan det innehållet man ville åt. | ping @felix-d

 


 

De 2 länkarna med röt ruta fungerar inte, de går till: https://forum.macworld.se/__READ_MORE_URL__

MWF_cookies_uppd_01.png.2aa39fa64471d9d044cd0f35c0dc672e.png

 

 

Länkarna där man kan läsa mer om varje punkt, föär att förstå vad det är man (eg) innebär.

Nope... :behave:

MWF_cookies_uppd_02.png.11b506e643d570099a80da485b9ba9f4.png

 

 

 

När man sen klickar på en och ändå godkänner något man inte har helt koll på.

Nope! :behave:

MWF_cookies_uppd_03.png.1afa9bf1ccbdc0d73015f3b1020c70aa.png

 

 

Fast popup'erna försvann, så jag antar att den tog ändå? :ermm:
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MWF_cookies_uppd_04.png.e4497a096b2be8b77cd1315c67b7ef14.png

 

Om man tar några av punkterna...

 

“Alla videoklipp t ex från YouTube”

Men de kakorna sätter väl dem själva? med 3'e-partskakor jag själv kan välja i webläsaren om jag tycker är ok eller inte.

 

“Intergrerade funktioner för sociala medier”

Är det delaknapparna, eller det som är embedded content? Även där är det väl resp tjänst som sätter sina egna kakor? sånär som delaknapparna som hör till forumet. Är de knapparna kakberoende nu alltså?

 

“All interaktiv grafik”

som...? :ermm:

 

- - -

 

 

Ärligt tala så känns det bara förvillande och schabloniskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för feedback! Vi har haft fullt upp med GDPR-relaterade uppgifter senaste tiden och inte hunnit med så mycket annat.
Cookie-meddelandet som kommer upp på forumet och alla våra andra sajter är en del av det arbetet. Vi har precis lanserat detta och det är i beta fortfarande så det kan finnas buggar. Vi ska uppdatera länkarna som pekar fel i nuläget som ni redan upptäckt. Tack för påminnelsen om det.

Vill ni läsa mer om hur vi lagrar cookies m.m kan ni göra det här: https://info.idg.se/integritet/

Texterna i popupen, såsom sociala medier, interaktiv grafik m.m syftar också på komponenter som finns på andra idg-sajter. 



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag får upp den översta "popupen"vid varje omladdning av sidan, oavsett vad jag klickar.

 


Kommer den fortfarande upp vid varje sidladdning? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
6 timmar sedan, felix-d säger:


Kommer den fortfarande upp vid varje sidladdning? 

Ja. Följt av någon bekräftelsegrej "Du surfar med inställningen Standard" och meddelandet "Du hittar cookieinställningar via menyn".

 

Jag har inte rensat cookies mm senaste dygnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ja. Följt av någon bekräftelsegrej "Du surfar med inställningen Standard" och meddelandet "Du hittar cookieinställningar via menyn".

 

Jag har inte rensat cookies mm senaste dygnet.


Kan du testa i en annan webbläsare och se om det är samma? Det kan vara något plugin eller om du kör en adblocker som gör att det blir problem också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog tryckt på godkänn 15 ggr nu. :superirriterad:

Screenshot_2018-05-25-15-24-00.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, felix-d säger:


Kan du testa i en annan webbläsare och se om det är samma? Det kan vara något plugin eller om du kör en adblocker som gör att det blir problem också. 

Samma skiten I både Ghostery och Chrome för mig. Problemet är med största sannolikhet forumets usla mobila implementation. :superirriterad:

Citat

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att han som knackat kod på forumet har varit slarvig med mobila sidan och inte satt livslängden på cookien som krävs för att cookien inte ska raderas direkt när en ny sida laddas.

 

"Expires=<date>"

Några år in i framtiden vore inte fel. :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har bara godkänt en gång... :unsure: Per webbläsare... :pinch: 

Google Chrome på macen och Safari i Iphone. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
6 timmar sedan, felix-d säger:


Kan du testa i en annan webbläsare och se om det är samma? Det kan vara något plugin eller om du kör en adblocker som gör att det blir problem också. 

Safari 11.1

Klickade bort adblocker samt klickade runt i Inställningar > Webbplatser utan att bli lyckligare.

Klickade runt i Inställningar > Integritet > "Cookies och data från webbplatser". När jag valde alternativet "Tillåt alltid" så försvann popupperna efter en omladdning. Sökte lite och hittade en cookie från "idag.se". Om jag raderade den så behövde jag godkänna på nytt, fast jag loggades inte ut. Jag gissar att inloggningen hanteras i kakan "macworld.se".

 

Nödlösning: Efter rensning av webbdata, tillåt alla cookies i samband med inloggning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

... Klickade runt i Inställningar > Integritet > "Cookies och data från webbplatser". När jag valde alternativet "Tillåt alltid" så försvann popupperna efter en omladdning. ...

Ja, Safari 11.1 frågar om och om igen. Men jag hittar inte det du nämner. Så här ser det ut hos mig:

 

dump.png.4c6af5cd5ee765760aef208d712335e5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
12 minuter sedan, Alix säger:

Ja, Safari 11.1 frågar om och om igen. Men jag hittar inte det du nämner. Så här ser det ut hos mig:

 

dump.png.4c6af5cd5ee765760aef208d712335e5.png

(Low) Sierra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft några problem, förrens nu!

meddelandet om cookies poppar upp varje gång jag byter tråd.

mycket irriterande!

 

surfar på min iPad med safari. 

 

Jag har tagit bort all gammal platsdata o cookies.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
30 minuter sedan, boevil säger:

Jag har inte haft några problem, förrens nu!

meddelandet om cookies poppar upp varje gång jag byter tråd.

mycket irriterande!

 

surfar på min iPad med safari. 

 

Jag har tagit bort all gammal platsdata o cookies.

Jag klickade runt lite i mina Safariinställningar i iOS (iphone), Under Integritet och säkerhet var endast Spåra inte mellan webbplatser och Begär att inte bli spårad grönmarkerade/aktiva. Jag avmarkerade Spåra inte mellan webbsidor, laddade om sidan och markerade alternativet igen. Popuppen försvann. Problemet verkar vara att Safari inte tycker att IDG och Macworld är samma sak.

Se även mitt citerade inlägg nedan.

2018-05-25 på 20:12, Mattiasgbg säger:

Safari 11.1

Klickade bort adblocker samt klickade runt i Inställningar > Webbplatser utan att bli lyckligare.

Klickade runt i Inställningar > Integritet > "Cookies och data från webbplatser". När jag valde alternativet "Tillåt alltid" så försvann popupperna efter en omladdning. Sökte lite och hittade en cookie från "idag.se". Om jag raderade den så behövde jag godkänna på nytt, fast jag loggades inte ut. Jag gissar att inloggningen hanteras i kakan "macworld.se".

 

Nödlösning: Efter rensning av webbdata, tillåt alla cookies i samband med inloggning. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2018-05-25 på 20:27, Alix säger:

Ja, Safari 11.1 frågar om och om igen. Men jag hittar inte det du nämner. Så här ser det ut hos mig:

 

dump.png.4c6af5cd5ee765760aef208d712335e5.png

Se mitt förra inlägg i tråden. Tror att det kan lösa även ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag klickade runt lite i mina Safariinställningar i iOS (iphone), Under Integritet och säkerhet var endast Spåra inte mellan webbplatser och Begär att inte bli spårad grönmarkerade/aktiva. Jag avmarkerade Spåra inte mellan webbsidor, laddade om sidan och markerade alternativet igen. Popuppen försvann. Problemet verkar vara att Safari inte tycker att IDG och Macworld är samma sak.

Se även mitt citerade inlägg nedan.

 

Tack!

fungerar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här dyker infon upp ungf var 6-8'e timme. Klickar på anpassa, och sen oavsett vad man väljer så kommer en skylt om att det inte gick att skriva, fast allt försvinner... men som sagt dyker upp lite senare. Ungf som en tidsinställd cookie på 6-8h, el nåt sånt. Har vitlistat forumet, där det går, i alla inställningar.

Finns ingen annan sida, oavsett man vitlistat sidan eller inte, som har det så här. Men är det bara ett par 3/dag så är det väl ok att klicka några xtra gånger, om än lite irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, modEric säger:

Här dyker infon upp ungf var 6-8'e timme. Klickar på anpassa, och sen oavsett vad man väljer så kommer en skylt om att det inte gick att skriva, fast allt försvinner... men som sagt dyker upp lite senare. Ungf som en tidsinställd cookie på 6-8h, el nåt sånt. Har vitlistat forumet, där det går, i alla inställningar.

Finns ingen annan sida, oavsett man vitlistat sidan eller inte, som har det så här. Men är det bara ett par 3/dag så är det väl ok att klicka några xtra gånger, om än lite irriterande.

Risken är väl att nya besökare ger upp, precis som jag tänkte göra.

jag löste mitt problem med lite hjälp o fortsätter att komma hit,  jag tvivlar på att nya besökare har samma tålamod. Det finns andra ställen om man har frågor om Mac. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har klickat ett par gånger i varsin webbläsare, inte sedan dess. Google Chrome 67.0.3396.62 på Mac OS X 10.13.4 respektive Safari i IOS 11.4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http.referer_012.png.51be06577815c7ad7acdcffd3d775fb3.png

 

Provade igår att ta bort alla DNT, och tracking inställningar, med det funkade inte. Sen har jag MW(F) vitlistat överallt så det skall inte spela ngn roll.

Men den ovan på bild... Står alltid på 0, så den fick jag sätta på 1 eller 2 så fick jag meddelandet att den sparar. Får se om det håller efter som den hoppar tillbaka på 0 sen. Tycker inte det skall behövas en header för det, då man är inloggad och allt. Att få fram vilken sida man är på kan man ändå.

 

Provade först (idag) på en annan IDG-sida då det dök upp, som gjorde att forumet inte frågade efter det idag heller, men efter en stund kom det upp här med - gjorde om det igen.

 

Borde inte det här kunna ligga i kontoinställningarna där man kryssar i/ur en ruta och spar inställningen.

 

Gick dit och kollade, och cookiefrågorna poppade upp igen... :ermm: Hopplöst. Får se om man kan blocka elementen istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...