Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förflytta bilder!


smekis

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Sitter med en ny macbook och ville börja på ny kula så flyttar filer manuellt från min gamla macbook.

 

Snabb fråga egentligen, sitter med kanske 100GB bilder i biblioteket (använder mig av programmet Bilder på båda datorerna). Jag vet att en .jpeg inte mår bra av att förflyttas allt för ofta men what do to. Hur som helst undrar jag om kvaliteten blir sämre om jag drar bilderna (album-vis) från Bilder in direkt i en extern hårddisk? När jag började förflytta bilderna exporterade jag först till skrivbordet och sen till den externa hårddisken men nu drar jag bilderna utan den mellanlandningen på skrivbordet. Vet om att jag kan flytta hela biblioteket direkt men passar på att rensa lite samtidigt och vill inte förflytta allt på en gång. (Om inte det är det bästa alternativet för kvaliteten dvs)

 

Kram & tack

/ Smekis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jpeg-bild påverkas inte av att flyttas eller kopieras. Men det du gör är ju att exportera bilderna ut från Bilder, och då kan bilderna sparas om och kvaliteten försämras. Om du drar ut bilderna från Bilder, så kan du inte påverka slutresultatet. Om du däremot väljer Arkiv > Exportera > Exportera oförändrade original så kan du vara säker på att kvaliteten inte försämras.

 

Var du sparar filerna – på skrivbordet eller på en extern hårddisk – spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej Mattis, tack!

 

"Arkiv > Exportera > Exportera oförändrade original" verkar vara precis det jag sökte! Jag har innan dragit in och ut bilder till och från, men betyder det att de har fått sämre kvalitet eller finns det bara en risk att dem har det?

 

Tack igen! / Smekis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, smekis säger:

Okej Mattis, tack!

 

"Arkiv > Exportera > Exportera oförändrade original" verkar vara precis det jag sökte! Jag har innan dragit in och ut bilder till och från, men betyder det att de har fått sämre kvalitet eller finns det bara en risk att dem har det?

 

Tack igen! / Smekis

 

Nej dom får inte sämre kvalitet varken när du exporterar eller drar ut dom manuellt. 

 

Nackdelen som du gör är att du tappar historiken på dom bilder du redigerat. 

 

Enligt mig det bästa sättet att flytta ett bibliotek från en dator till den andra är att slå på iCloud bildbibliotek. Då är det bara att ladda ner dom på den nya datorn. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du flyttar en bild som redan ligger på hårddisken så förändras den inte, det är samma data som finns. Däremot, om du öppnar bilden och i bildprogrammet sparar om den så görs en ny komprimering och det är då man kan förlora en del. Detta sker alltså inte när man flyttar bilden. 

Det ska till många omsparningar för att försämrad kvalitet ska märkas för ögat, men det beror också på i vilken kvalitet bilden var från början och hur mycket den komprimeras vid sparning. Vid högsta kvalitet och minsta nivån av komprimering så kan man spara om bilden rätt många gånger. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-05-25 på 00:22, lappen71 säger:

 

Nej dom får inte sämre kvalitet varken när du exporterar eller drar ut dom manuellt. 

 

Nackdelen som du gör är att du tappar historiken på dom bilder du redigerat. 

 

Enligt mig det bästa sättet att flytta ett bibliotek från en dator till den andra är att slå på iCloud bildbibliotek. Då är det bara att ladda ner dom på den nya datorn. 

 

 

Okej tack för input!

 

Jag testade iCloud nu. Köpte 2TB och började ladda upp. 130gb bilder. Kommer säkert ta tid. Men har dessvärre inte 130gb tillgängligt på min nya dator vilket innebär att jag inte kommer kunna köra original-bilder på alla bilder framöver. Dvs, bilderna kommer inte vara tillgängliga offline. Det suger lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-05-25 på 00:22, lappen71 säger:

 

Nej dom får inte sämre kvalitet varken när du exporterar eller drar ut dom manuellt. 

 

 

Säker på det? För det verkar som att man behöver hålla inne alt-tangenten när man drar ut en bild manuellt för att få med ursprunglig exif-data.. Kanske även slippa komprimering också då bilderna som dras ut med alt nedtryckt blir större än utan alt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, SirKnasen säger:

Säker på det? För det verkar som att man behöver hålla inne alt-tangenten när man drar ut en bild manuellt för att få med ursprunglig exif-data.. Kanske även slippa komprimering också då bilderna som dras ut med alt nedtryckt blir större än utan alt.

 

Ja jag är säker på att kvalitet inte försämras när man drar ut manuellt.

Mycket riktigt så försvinner exif-datan men det har vi väl redan konstaterat tidigare i råden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...