Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu får ni hjälpa en gamling att ansluta Time Capsule


Pocahontas

Rekommendera Poster

Pocahontas

Inte ofta jag frågar om hjälp, men förmodligen är det värmen och många bollar i luften som gör att jag fattar trögt idag.

Snart  får jag fiberanslutning, och jag passade på att inköpa en "ny" Time Capsule som ska ersätta min gamla platta Time Capsule. 

Den ska få agera router och dela ut WiFi, när fibern är ansluten.

Den gamla Time Capsule gör inte det i dagsläget .

 (Den är alltså bryggad) 

Har Mobilt bredband och Telenors router nu.

 

Hittade dessa anvisningar om att installera min nya.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.672179/installera-time-capsule/sida/1/exportera-installningarna

 

Hänger inte riktigt med i anvisningarna.

 

Fattar att jag ska exportera inställningar och lägga denna konfigurationssfil på skrivbordet, (samt ev byter namn på den)

Stänger av min gamla Capsule och kopplar bort alla kablar.

 

sen kommer det: Airport-verktyg ska nu uppmana dig att ansluta din nya enhet.

Ska jag ansluta ethernetkabeln som satt mellan min dator och Time Capsule och sedan starta upp den nya time Capsule? 

Är det allt?  

 

sen tror jag fattar resten...:)

Den importerade filen gör alltså att jag fortsättningsvis kör i bryggat läge och de andra inställningarna jag har. 

 

De drog in fibertråden i huset igår..var FAS 1, sen komme det en som gör FAS 2, monterar mediaomvandlaren och svetsar fibern i ett skåp längs vägen.

Nästa steg blir att välja en operatör, vilket jag ännu inte gjort, har en lång lista att välja i Kungsbackas Open Universe.  

Ska bara ha bredband, 100/10.

TV struntar jag i tills vidare

 

När det är dags att börja använda fibern, så måste jag alltså konfiguera om Time Capsule.. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tack Alix.

 

Borde komma ihåg det, har ju "alltid" haft Airport, ända sen tefatets tid.

Kan ju inte gå fel om jag sätter dit enbart Ethernetkabeln mellan min iMac och Capsulen. 

Samt startar upp burken

airport1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du har förstått rätt.

Finns väl egentligen inte så mycket att exportera om du haft Time Capsulen som en brygga men lite lösenord och WiFi-namn kommer ju med.

Efter att du har exporterat ut inställningsfilen till skrivbordet kopplar du från din gamla TimeCapsule och kopplar in den nya.

Uppe i vänster hörn av AirPortverktyget finns en liten knapp "Andra Wi-Fi-enheter" eller något liknande, tryck på den så borde din nya Time Capsule synas där. Klicka på den för att kicka igång inställningsprocessen.

 

Importera din konfigurationsprofil.

Time Capsule kommer startas om

Välj att redigera din nya TimeCapsule igen i Airportverktyget

Klicka på Nätverksfliken och sen på Av (bryggläge) vid "Router-läge" och välj DHCP och NAT

Time Capsule kommer startas om

Klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tack SirKnasen.

 

Gör man inte en sak ofta, så glömmer man lätt bort hur det var man gjorde.

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

I det modem/router som jag har från Telenor utgår nu Ethernetkabeln från LAN till LAN på Time Capsule, så har det alltid varit. 

 

Minns att det inte funkade om man satte den i Wan på Time Capsule.  

När fibern kommer, ska man ansluta i Wan då på Capsulen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
12 timmar sedan, SirKnasen säger:

Korrekt, från fiberkonverteraren till den nya Time Capsulens WAN-port

Toppen.

 

Funderar på en sak.

 Kan man ha kvar den gamla Time capsulen, och sätta in den nya före den?

Den nya ska  svara för WiFi, och även sköta backupen.

Kan man välja vilken av Time Capsulerna som ska göra  backup?

Alternativt att den gamla gör backup på frugans dator, och den nya tar hand om min dator. 

Den gamla fungerar ju än så länge, så det känns onödigt att lägga den åt sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Svarar mig själv.

Det gick utmärkt att klämma in den nya Time Capsulen emellan  Telenorroutern och min gamla Time Capsule.

Lan till Lan, båda bryggade än så länge ( nätverksläge: AV och Routerläge: Av (bryggläge) 

 

Valde  att  göra backup på den nya Time Capsulen, tog en stund då hela hårddisken skulle tas backup på.

Enda jag är fundersam, på varför inte den gamla vanliga symbolen för Time Machine syns.

Den med klockan och bakåtvända pilen.

 

När fibern blir inkopplad, så skiftar jag från LAN till WAN på den nya Time Capsule.

 

 

Skärmavbild 2018-05-24 kl. 11.45.45.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...