Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Totalt haveri, vad är fel?


RL84

Rekommendera Poster

Pocahontas

Årsmodell m.m?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej årsmodell 2008, bytt hårddisk 2011. Annars har den gått som en klocka. Det började med att den hängde sig sen slocknade den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, RL84 säger:

iMac 24, 2,8 ghz tror jag 2 MB i ram men uppdaterat till 4 MB förra året 320 GB hd

Du menar nog 4 GB RAM. Testa att ta ur och sätta tillbaka dina nya RAM (glappkontakt kan ha uppstått). Guide. Om inte det hjälper, testa att köra datorn med bara dina gamla RAM på 2 GB. Du har fått en kernel panic, som normalt är mjukvarurelaterat (trots en populär uppfattning om motsatsen) men kan också ha med hårdvara att göra. Eftersom du har bytt RAM misstänker vi dem i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Har provat att ta ut och sätta tillbaka ram samt bytt tillbaka till de gamla men samma problem finns kvar tyvärr. Kan det vara mjukvara då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en diger lista på vad man kan prova när det strular.

 

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

 

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

 

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS. Finns inte i ElCapitan och nyare OS X.

https://support.apple.com/sv-se/HT201560

 

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

 

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

 

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac 24" har också många fel relaterade till grafikkortet som verkar vara av sämre kvalitet just på 24". Om det till slut visar sig vara grafikkortet är datorn så gammal att det inte är någon ide att laga den. 2011 gjorde Apple ett jättetekniklyft som över en årsmodell ökade prestandan med ca 100% på alla Macar. Det gjorde 2010 och äldre hopplöst efter. Å andra sidan är 2011 mycket duglig än särkilt med SSD och skapligt med RAM-minne ( 8-16 GB ).

2012 kom USB 3 vilket gör att man kan ansluta riktigt snabba externa hårddiskar. Jag gick från 2009 till 2013 vilket ökade prestandan med ca 300%. Som bonus har jag nu 1/3 av strömförbrukningen. Siffrorna i bilden visar prestandan. Det som är intressant är skillnaden. Den märks i verkligheten.

Skärmavbild 2018-05-24 kl. 13.26.28.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du har markerat problemet som löst @RL84 , och det vore intressant att få reda på vad problemet var. Det kan hjälpa andra i samma eller liknande situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, RL84 säger:

Händer inget när jag håller in d tangenten tyvärr

Har du kvar skivorna som följde med datorn? En av dem innehåller AHT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag Satte i fel skiva och nu får jag inte ut den ?. Datorn bara fortsätter att starta om sig själv. Håller jag in shift så slutar den bara att ladda efter ett tag. Nu har min gamle dator den lite jobbigt. Känner mig som en respirator rätt var det är så stängs den av för gott.

 

men än ger vi inte upp några år till kan den ge mig. Hur får jag ut skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Tryck på ALT innan startljudet och håll i.

När du kommer till startalternativ, håller du in vänster musknapp, alternativt om du har "eject"-knapp på tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu händer det grejjor, använde altknappen i början och kunde då välja senaste återställning. Laddar nu, spänningen är olidlig. Dock ser skärmen helt knäpp ut som bilden jag la upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, RL84 säger:

Nu händer det grejjor, använde altknappen i början och kunde då välja senaste återställning. Laddar nu, spänningen är olidlig. Dock ser skärmen helt knäpp ut som bilden jag la upp

Då lutar det väl dessvärre åt felaktig GPU. Beroende på modell kan det dock bytas ut. Se här. Begagnade brukar finns på Ebay och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått igång hårdvarutest. Ska kolla på gpu på nätet. Har nvida så det ska ju funka att byta enligt guiden. För mig som inte har så stor kolla är gpu=grafikkort eller är gpu något mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, RL84 säger:

Fått igång hårdvarutest. Ska kolla på gpu på nätet. Har nvida så det ska ju funka att byta enligt guiden. För mig som inte har så stor kolla är gpu=grafikkort eller är gpu något mer?

Nej, det är typ samma sak, GPU är grafikhjärnan på grafikkortet.

 

2 minuter sedan, RL84 säger:

No trouble found i hårdvarutestet?!

AHT är inte alltid heltäckande. Det finns ett utökat test, har du använt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...