Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bra airplay-högtalare?


TB-000

Rekommendera Poster

Idag har jag en 70-talsstereo med högtalare och förstärkare. Till AUX-ingången på förstärkaren har jag ljud-kabel från en AirPort Express. Det fungererar och har helt OK ljud. Bättre än de flesta blåtandshögtalare jag stött på. 

 

Eftersom jag inser att jag numera endast lyssnar på musik från iTunes på mac eller musik-appen på iPhone, så tänkte jag förenkla litet. Jag funderar på om det finns bra Airplay-högtalare så att jag kunde skippa Airport Expressen och 70-talsstereon. 

 

Har ni tipps på bra Airplay-högtalare? 

Eller bör man vänta tills Homepod kommer till Sverige och köpa den (i så fall 2 st med Airplay 2, vilket väl har kommit innan den kommer till Sverige)?

Några bra råd eller tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HomePod visst men dom är dyra om du ska ha två. Kanske ska vänta in tills AirPlay 2 kommer så kan du köpa två Sonos Play One.

Har själv två Play:1.or som är likvärdiga Plan:One ljudmässigt och dom levererar ett riktigt bra ljud för sin storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

... riktigt bra ljud för sin storlek.

Eftersom jag inte tänker bära runt högtalarna (förutom när jag möblerar om – i medeltal vart tionde år) så söker jag inte specifikt efter små högtalare.

 

Jag vill ha bra ljudkvalitet (inte bra ljudkvalitet för sin storlek). Däremot har jag inget större behov av ljudkvantitet. D.v.s. hög effekt har inget egenvärde.

 

Mina gamla högtalare är 100*50*50cm, men med 40 år gammal teknik. Jag är ute efter minst lika bra ljudkvalitet. Idag kan man antagligen få det i mindre högtalare (men supersmå högtalare som har bra ljud för sin storlek är inte det jag främst siktar på). 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att du ska bära omkring högtalarna? Tror du har missförstått funktionen lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Om du nu har en bra ljudanläggning, varför ska du köpa nya högtalare? Är det jobbigt att trycka på PÅVVER-knappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Om du nu har en bra ljudanläggning, varför ska du köpa nya högtalare? Är det jobbigt att trycka på PÅVVER-knappen?

Mina högtalare från 70-talet är rätt skamfilade och osnygga. Jag ska snart flytta och funderar på om det är läge att skaffa nya högtalare istället för att flytta den befintliga lösningen. Den befintliga lösningen innehåller ju också en förstärkare och en Airport Express vilka inte har någon annan funktion än att koppla ihop högtalare med mac/iPhone-ekosystemet. Den befintliga lösningen har en hel del sladdar...

 

Men visst... hittar jag inte något nytt som känns rätt så flyttar jag den befintliga lösningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slängde ut hela min anläggning också och skaffa ett par smäckra Audio Pro T20 och en Apple TV istället.

Inbyggd AirPlay saknas dock i högtalarna och hade verkligen varit önskvärt trotts att jag har en Apple TV.

Det är märkbar skillnad på ljudet att parkoppla via blåtand jämfört med AirPlay via Apple TV till AirPlays favör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

...

Inbyggd AirPlay saknas dock i högtalarna och hade verkligen varit önskvärt

...

 

Triggad av SirKnasen hittade jag följande på nätet:

Audio Pro Addon C10 

Yamaha NX-N500

Teenage Engineering OD-11

Alla har Airplay. Men vilken har bäst ljud för pengarna? (Någon i forumet som har erfarenhet?).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tjena.

 

Har jag kört OD-11 sedan ca. 1.5 år tillbaka nu. Kan lätt säga att jag är helnöjd med ljudkvaliteten och designen på högtalaren. Researchade i månader innan jag bestämde mig för en OD-11. Det fanns inte mycket information, och ganska få recensioner om den då men efter att testat den i butik och jämfört den med Sonos-, Heos- och Bosesystem så fanns det ingen tvekan. Är annars ett stort fan av Boseljudet. Ha även i åtanke att OD-11:an INTE är en multiroomlölsning.

 

Beslutet grundade jag mest på ljudkvaliteten och flexibiliteten gentemot priset (fick loss den för 5400kr). I OD-11 har du Airplay, spotify connect samt ingång för AUX och optisk in, du kan också parkoppla 2 st enheter för stereoljud. Man switchar lätt mellan ingångarna och enheten fattar automatiskt vilken ingång som spelar upp musik.

 

Ljudkvaliteten var något som jag helst inte ville dra ner på, vilket skulle resultera i att jag hade fått punga ut mer pengar i ett komplett bosesystem eller ett par sonos play 1 inkl. baslåda. Här får du en "allt-i-ett" lösning. Trots "allt-i-ett"-lösningen i OD-11:an är det riktigt bra ljud och spridning, även med 1 enhet.

 

Men jag rekommenderar att försöka lyssna på olika system i butik, alla har olika tycke och smak på ljud. OBS! om du lyssnar på OD-11:an i butik, se till att personalen kopplar upp mot den tillhörande appen "Orthoplay" för mixtra lite med ljudinställningarna. Det gör markant skillnad på ljudkvaliteten!

 

/M

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Majigga. Under senaste veckan har jag varit i butiker och lyssnat. Jag måste säga att jag lutar åt OD-11 även om jag inte bestämt mig ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag tänkte återkoppla litet hur det gick: 

 

Jag kör nu med två stycken OD-11 i vardagsrummet (stereo) och en OD-11 i köket. Det fungerar jättebra att i iTunes på mac spela upp musik samtidigt till alla OD-11. (Från iPhone kan jag inte välja alla utan måste välja vilket rum jag spelar upp musiken i. Den begränsningen saknar betydelse för mig eftersom jag alltid spelar upp från mac.)

 

Jag är väldigt nöjd med ljudet från OD-11 (men det är naturligtvis en smaksak vad man gillar).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med din återkoppling. OD-11 verkar vara ett par fina doningar :) Starkt vill ha begär.

 

Har budat hem en liten AirPort-express till ett par mindre Audio Pro T8L jag har i kontoret, så nu kan jag lyssna via AirPlay även där.

AirPlay får jag såga är grymt smidigt när hela huset är Applefierat :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...