Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utnyttja hörnen – så jobbar du effektivare med Macen


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
898091724.jpg
Musen har alltid varit det viktigaste sättet att interagera med en Mac, och Mac OS döljer flera knep för att få ut mer av musanvändandet.IOJ3gWMRfOg

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Det är verkligen en av storheterna med macOS, det var en av de sakerna som gjorde att jag gick från Windows till macOS för drygt 10 år sedan. Jag jobbar mycket snabbare tack vare "hörnen". Men även att jag kan ställa in antalet fingrar på trackpaden (typ tre fingrar uppåt för att alla aktiva fönster syns).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
15 minuter sedan, ronny säger:

Bra artikel ?

Ja, men superdupergammal funktion. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

både Dashboard och Mission kontroll är bra funktioner

på schacket kontor som kör med Wind 10 är det rena kaoset på skrivbordet

alla filer ligger huller om buller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Ja, men superdupergammal funktion. :) 

...som många verkar glömma/missa. :)

 

Jag kör med:

Sysprefs_MC_01.png.1c1e30edf30a923f0c675ac001c00159.png

För Dashboard har jag även kört med klick på scrollhjulet, om jag haft en sån mus.

 

Hörnen:

Sysprefs_MC_02.png.d2f04a0af6aed5c554fbb6947ae6cb23.png

 

En sak jag gillar inne på Mission Control, är att kunna scrolla när man är ovan en grupp med fönster - så spretar de isär - så ser man bättre vilket fönster man (ev) vill åt.

post-64246-0-98858400-1512180066_thumb.gif

 

 

Edit: Hm... Det skulle ju vara en GIF. Antar att forumet pakjjjade den under förra uppgraderingen då, för den har fungerat tidigare. Jaja, det blir som med Finderfönstren opå bilden - att de åker isär lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
15 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Är det bara jag som inte ser storheten i Apples hörnfunktioner?

Det verkar så. ;)  Eller, min sambo gör inte heller det, hon klickar ner fönster eller flyttar det lite åt sidan för att komma åt det bakomliggande. Jag skrattar varje gång. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, sevensleeper säger:

Det verkar så. ;)  Eller, min sambo gör inte heller det, hon klickar ner fönster eller flyttar det lite åt sidan för att komma åt det bakomliggande. Jag skrattar varje gång. :D

⌘⇥

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, modEric säger:

...som många verkar glömma/missa. :)

 

Jag kör med:

Sysprefs_MC_01.png.1c1e30edf30a923f0c675ac001c00159.png

För Dashboard har jag även kört med klick på scrollhjulet, om jag haft en sån mus.

 

Hörnen:

Sysprefs_MC_02.png.d2f04a0af6aed5c554fbb6947ae6cb23.png

 

En sak jag gillar inne på Mission Control, är att kunna scrolla när man är ovan en grupp med fönster - så spretar de isär - så ser man bättre vilket fönster man (ev) vill åt.

post-64246-0-98858400-1512180066_thumb.gif

 

 

Edit: Hm... Det skulle ju vara en GIF. Antar att forumet pakjjjade den under förra uppgraderingen då, för den har fungerat tidigare. Jaja, det blir som med Finderfönstren opå bilden - att de åker isär lite.

 

Gifen fun när man förstorar bilden.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
11 timmar sedan, sevensleeper säger:

Det verkar så. ;)  Eller, min sambo gör inte heller det, hon klickar ner fönster eller flyttar det lite åt sidan för att komma åt det bakomliggande. Jag skrattar varje gång. :D

Jag gör som användaren under. Samt sveper på olika sätt med handen på plattan. Och använder en hel del tangentbordskommandon.

Gissar att det delvis beror på att jag aldrig har kört mac med mus;  jag har bara haft knädatorer, så händerna är alltid på/nära  tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
24 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag gör som användaren under. Samt sveper på olika sätt med handen på plattan. Och använder en hel del tangentbordskommandon.

Gissar att det delvis beror på att jag aldrig har kört mac med mus;  jag har bara haft knädatorer, så händerna är alltid på/nära  tangentbordet.

Precis som mig, har aldrig heller haft mus till mina macs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
25 minuter sedan, sevensleeper säger:

Precis som mig, har aldrig heller haft mus till mina macs.

Fast med styrplattan separerad från tangentbordet, som till en iMac, så hamnar händerna i en helt annan ställning än vid laptoparbete.

 

Undrar varför inte Apple släpper ett tangentbord med inbyggd styrplatta. Alltså ungefär en MacBook utan skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2018-05-17 på 20:52, Mattiasgbg säger:

Undrar varför inte Apple släpper ett tangentbord med inbyggd styrplatta. Alltså ungefär en MacBook utan skärm.

Det är en bra idé!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...