Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 2009 får inte SSD-hårddisk av Apple [Nästan skandal]


adad

Rekommendera Poster

Har en äldre I-Mac från sent 2009 som har i behov av en ny hårddisk. Kontakta de Apple om möjligheten att ersätta den med en ny SSD hårddisk. Fick beskedet att det ej är möjligt då Apple tillhandahåller reservdelar endast i 6 år. Så det är meningen att ett Mac-dator ska skrotas efter endast 6 år om man får problem med dem. Bedrövligt !!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det finns väl andra än Apple som säljer hårddiskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, adad säger:

Har en äldre I-Mac från sent 2009 som har i behov av en ny hårddisk. Kontakta de Apple om möjligheten att ersätta den med en ny SSD hårddisk. Fick beskedet att det ej är möjligt då Apple tillhandahåller reservdelar endast i 6 år. Så det är meningen att ett Mac-dator ska skrotas efter endast 6 år om man får problem med dem. Bedrövligt !!!!!!

 

Trollar du? Varför kontaktar du Apple om ny hårddisk? Det finns hundratals datorbutiker över hela landet där du kan köpa en SSD-disk som passar din iMac.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, adad säger:

Har en äldre I-Mac från sent 2009 som har i behov av en ny hårddisk. Kontakta de Apple om möjligheten att ersätta den med en ny SSD hårddisk. Fick beskedet att det ej är möjligt då Apple tillhandahåller reservdelar endast i 6 år. Så det är meningen att ett Mac-dator ska skrotas efter endast 6 år om man får problem med dem. Bedrövligt !!!!!!

Som sagt, det finns alternativ, vilken datorbutik som helst säljer SSD till din dator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte original reservdelar för att byta till SSD... Finns många som fungerar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Här tips om hur du byter hårddisk själv,

https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel

 

 såvida du inte har tummen mitt i handen.

Annars kan närmsta Appleverkstad byta den åt dig, ta prisuppgift, tar mellan 30-60 min att byta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, adad säger:

Har en äldre I-Mac från sent 2009 som har i behov av en ny hårddisk. Kontakta de Apple om möjligheten att ersätta den med en ny SSD hårddisk. Fick beskedet att det ej är möjligt då Apple tillhandahåller reservdelar endast i 6 år. Så det är meningen att ett Mac-dator ska skrotas efter endast 6 år om man får problem med dem. Bedrövligt !!!!!!

Satte i en SSD i min gamla iMac 21" 2009 och det blev stor skillnad. Det finns inga Applehårddiskar bara hårddiskar. Men 2009 är gammalt och allt är slött i den. Gör som jag och skaffa en lite nyare iMac. Jag valde en 21" 2013 och skillnaden i prestanda är enorm, man går från tvåkärnig till fyrkärnig processor och prestandaökningen är ca 300%. Finns många att köpa billigt bla på Blocket.

...

Apple genomförde 2011 ett stort teknikskifte där alla Macar blev ca 100% kraftfullare jämfört med 2010. 2012 kom USB 3 till alla Macar och det gör att om man inte vill in och mecka i Macken så kan man köra en SSD externt till ca 80% av hastigheten mot om man ger sig in och meckar i datorn.

...

Som bonus drar en 2013 1/3 av strömmen en 2009 förbrukar. Syns på vår elräkning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to iMac 2009 får inte SSD-hårddisk av Apple [Nästan skandal]

Modererade rubriken till något mer begripligt. Snälla, skriv tydliga rubriker som beskriver innehållet!

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en 27:a samt en 21:a. 21:a används bara till att komma ut på internet så det finns ej något större behov med någon större uppgradering. Orsaken till jag ska byta hårddisk är att den som sitter i börjar att ta "" SLUT "" .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
19 minuter sedan, adad säger:

Vi har en 27:a samt en 21:a. 21:a används bara till att komma ut på internet så det finns ej något större behov med någon större uppgradering. Orsaken till jag ska byta hårddisk är att den som sitter i börjar att ta "" SLUT "" .

Kommer billigare undan om du sätter i en  vanlig mekanisk disk då. 

Men har man ändå tagit isär datorn så är det  fan så mycket bättre med en SSD .

Var bor du?

Bäst är om det är ett företag typ MacForum jag har turen att ha nära, men det finns fler i Sverige

https://www.macforum.se/butiker

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, adad säger:

Vi har en 27:a samt en 21:a. 21:a används bara till att komma ut på internet så det finns ej något större behov med någon större uppgradering. Orsaken till jag ska byta hårddisk är att den som sitter i börjar att ta "" SLUT "" .

Ok. Kolla den tidigare nämnda iFixit-länken så kan du göra det själv. Hjälpmedel finns att köpa på iFixit. Räkna med att det är en del pill och var väldigt försiktig med alla kontakter, men det går att göra och datorn känns som "ny"....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
57 minuter sedan, adad säger:

Jag bor i Kristianstad .

Apple hjälper dig hitta en som fixar datorn

https://getsupport.apple.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick alternativ från Apple enligt nedan, men de svarade att datorn var för gammal då de inte hade reservdelar till den.

 

Kontakt info till service verkstad: 
 
 
MSTORE MALMÖ:
 
 
KULLANDER FRIDHEMSTORGETT:
 
FRIDHEMSTORGET 1
MALMÖ, 217 53
040-10 08 30
 
JANSSONDATA
 
042-324030
 
Tack för att du kontaktar Apple!
 
 
Vänligen, 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Att Apple inte har reservdelar är väl inte ett hinder. 

Serviceverkstäderna skaffar fram den hårddisk du vill ha.  

Hör med Jannsondata.

Vill du ha du ha den "bästa" SSD-disken så tar de fram den .

 

Axelman här ovan har mer kläm på vilken SSD som i dagsläget är den bästa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick till svar från Kullander i  Malmö att de inte bytade hårddisken p.g.a. att kabeln till hårddisken troligen var väldigt skör och de ej hade ersättningskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, adad säger:

Fick till svar från Kullander i  Malmö att de inte bytade hårddisken p.g.a. att kabeln till hårddisken troligen var väldigt skör och de ej hade ersättningskabel.

Det var nytt för mig, har aldrig hört talas om att de kablarna skulle vara väldigt sköra. Jag är skeptisk. Det är platta plastkablar i bärbara som brukar vara sköra, inte de rediga gamla kablarna i äldre Imac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår om verkstäder inte vill reparera datorn då det inte finns reservdelar till den från Apple. Går något sönder kan det vara helt kört att få igång datorn igen.

 

Hursom går det ju självklart fortfarande byta hårddisk men det finns några men...

Byts orginaldisken mot en 3:e parts så kommer fläktarna att rusa då inte hårddiskens temperatur kan läsas av.

OWC har en specialkabel med sensor för ändamålet som löser problemet men det är ju inte säkert att verkstaden kan få hem denna kabel från någon av sina återförsäljare.

https://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD09/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, SirKnasen säger:

Förstår om verkstäder inte vill reparera datorn då det inte finns reservdelar till den från Apple. Går något sönder kan det vara helt kört att få igång datorn igen.

 

Hursom går det ju självklart fortfarande byta hårddisk men det finns några men...

Byts orginaldisken mot en 3:e parts så kommer fläktarna att rusa då inte hårddiskens temperatur kan läsas av.

OWC har en specialkabel med sensor för ändamålet som löser problemet men det är ju inte säkert att verkstaden kan få hem denna kabel från någon av sina återförsäljare.

https://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD09/

 

Ett klokare alternativ till specialkabel är att köra ett gratisprogram som i stället för SMC använder SMART.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Ett klokare alternativ till specialkabel är att köra ett gratisprogram som i stället för SMC använder SMART.

För en gammal 2009:a kan nog programmet fungera men för nyare har jag haft mindre flyt med det.

Senaste version 2.13? är från 2013.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...