Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Råd angående köp av smart-TV


BjornS

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på att byta TV och nu finns det ju smarta sådana.

Står mellan en Philips eller en Samsung.

Hur är det med operativsystemen, vill kunna se SVT-Play utan att behöva sätta på Apple-TV, fungerar det på dessa apparater?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte vad du frågar efter, men kolla skärmens betraktningsvinkel. Samsungs skärmar brukar vara usla på detta. Man måste sitta ensam i exakt rät vinkel framför skärmen för att se bra. (Av den anledningen så brukar inte Samsung uppge någon betraktningsvinkel i sina specar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Inte vad du frågar efter, men kolla skärmens betraktningsvinkel. Samsungs skärmar brukar vara usla på detta. Man måste sitta ensam i exakt rät vinkel framför skärmen för att se bra. (Av den anledningen så brukar inte Samsung uppge någon betraktningsvinkel i sina specar.)

Okej, tack för tipset Telly

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Phillips och den har superb bild och betraktningsvinkel, hur den är på Samsung vet jag då inte. Däremot suger Smart-teve-funktionen på den men den suger nog på vilken teve man än köper, sitta å skriva genom att flytta en markör med fjärrisen, det är så mycket enklare å snabbare att kolla på datorn eller plattan och välja vad man vill se och sen "casta" det till den teve man vill med denna Google Chromecast nedan, endast 400 pix och den är larvigt bra, de skulle kunna ta tusen spänn för den och den skulle ändå va värd mycket mer, kan verkligen rekommendera den och jag är ingen som orkar pilla med elektroniken utan vill bara köpa grejen å plugga in å sen ska det fungera och det gör det verkligen med denna underbara lilla pryttel, apple-teven jag har och en annan liknande pryttel samt smart-tv-funktionen har jag aldrig använt sen jag köpte denna.

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tradlos-ljud-bild/mediaspelare/google-chromecast-p96600

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
alfons-blau

Av de två varumärkena du nämner skulle jag välja Samsung. Philips är inte längre holländskt utan produceras på licens av kinesiska TP Vision. Samsung bygger själva sina paneler. 

 

Kan också slänga in LG i mixen, köpte en sån nyligen efter flera år med Samsung och är extremt nöjd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Har kommit fram till vilket system "smart-tvn" har spelar mindre roll.

Använder TeliaTV och appleTV.

Har dock inte kommit till skott.

Upplysningen om Philips är ju lite nedslående, får börja om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att Phillips är kinesiskt att den är sämre då? Volvo är ju kinesiskt... Samsung var ju kung även när jag köpte min Phillips men när jag jämförde bilden så var de precis lika bra, då alltså, idag vet jag inte, kommit så många nya tekniker man inte fattar vad de är.

Titta på olika modeller nånstans å jämför istället, bildvinkeln, färger, skärpa, mörka partier, uppdatering om svepande rörelse hackar mycket etc. Eller läs runt om olika modeller, också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alfons-blau

Inte nödvändigtvis, men det skrev jag inte heller om man ska vara petig. Konstaterade bara att Philips själva inte lyckades hålla liv i sin TV-tillverkning och därför (likt Volvo) var tvungna att sälja av den till ett kinesiskt bolag. Det är ett nytt bolag nu och ens tidigare erfarenheter av varumärket är inte det som gäller framöver. Det kan bli sämre men det kan också bli bättre. 

 

Av den anledningen skulle jag gå på ett säkrare kort, i det här fallet Samsung. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, alfons-blau säger:

 

 

Av den anledningen skulle jag gå på ett säkrare kort, i det här fallet Samsung. 

Har du kollat betraktningsvinkeln på Samsung?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alfons-blau

Har ägt ett par TVs av Samsung och har aldrig upplevt betraktningsvinkeln som ett problem. Med det sagt: vi har en ganska snäll setup där soffan är rätt framför TVn och det är sällan familjen kollar i annan vinkel än "mer eller mindre rakt framifrån".... och vår senaste TV är en LG som vi är mycket nöjda med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu ska vi se, en annan tevefråga, tänk er att jag har ett rum med ett stort fönster åt väster, den kastar solen på söderväggen i lägenheten på kvällen när man ska se teve, var ska man ställa teven för bästa bild, vid den norra eller södra väggen? Det finns ingen öster-vägg. Jag tänker så här, står teven söder så kan solen lysa direkt på den och den blir svår att se, men står teven norr så speglar sig å andra sidan den solbelysta södra väggen sig i skärmen så man ser sämre plus att man själv kan få solen i ögonen... Vad tror ni? Finns kanske en tumregel bland inredare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 timme sedan, Semmelman säger:

Nu ska vi se, en annan tevefråga, tänk er att jag har ett rum med ett stort fönster åt väster, den kastar solen på söderväggen i lägenheten på kvällen när man ska se teve, var ska man ställa teven för bästa bild, vid den norra eller södra väggen? Det finns ingen öster-vägg. Jag tänker så här, står teven söder så kan solen lysa direkt på den och den blir svår att se, men står teven norr så speglar sig å andra sidan den solbelysta södra väggen sig i skärmen så man ser sämre plus att man själv kan få solen i ögonen... Vad tror ni? Finns kanske en tumregel bland inredare?

Blockera solen. Antingen något som skuggar din primära tevetittarsittplats eller något som skuggar själva teveskärmen.

Fast jag är osäker på hur mycket sidoljus på bildskärmen stör. Du kanske kan testa med datorskärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solljus direkt på datorskärmen har ju aldrig funkat vad jag kan minnas, men lika illa har det varit om solen lyst på väggen bakom en. Nej det kanske inte finns nån bättre placering, det är mörkläggning som gäller med tjocka gardiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Semmelman säger:

Solljus direkt på datorskärmen har ju aldrig funkat vad jag kan minnas, men lika illa har det varit om solen lyst på väggen bakom en. Nej det kanske inte finns nån bättre placering, det är mörkläggning som gäller med tjocka gardiner.

Instämmer med Mattiasgbg: solskydd på ett eller annat sätt. Går det att sätta markiser på utsidan så är det bäst; då får du inte in värmen. Men annars mörka och/eller tjocka gardiner måste du ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja med vit baksida mot fönstret som reflekterar ljuset å värmen tillbaka utåt. Markis får jag inte sätta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Semmelman säger:

Ja med vit baksida mot fönstret som reflekterar ljuset å värmen tillbaka utåt. Markis får jag inte sätta upp.

Problemet med vit baksida är att du lätt får ljusinsläpp runt kanten. Många mörkläggningsgardiner har vit eller silvrig baksida och det gäller att de sluter tätt runt fönsterkarmen (eller fönsternischen) så du slipper ljus runt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...