Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradering av forummjukvaran


felix-d

Rekommendera Poster

sevensleeper
46 minuter sedan, felix-d säger:


Jag har surfat runt lite och tycker det laddar snabbt.

Du kanske kör Windows? ?

 

Nej då, det är lite varierat märker jag. Just nu går det bra, förut gick det långsamt. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar
4 minuter sedan, sevensleeper säger:

Du kanske kör Windows? ?

 

Du har nog kommit på något. Jag kör Windows på jobbet ( :sick: ) och det går segt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Telly82 säger:

Du har nog kommit på något. Jag kör Windows på jobbet ( :sick: ) och det går segt.

Du borde gå till skyddsombud och säga att du lider psykiskt av din arbetsmiljö. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sevensleeper säger:

Du borde gå till skyddsombud och säga att du lider psykiskt av din arbetsmiljö. ;) 

Ja, det är fruktansvärt. I förra veckan satt jag hemma vid Macen och försökte klistra in en text med ctrl-v. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Telly82 säger:

Ja, det är fruktansvärt. I förra veckan satt jag hemma vid Macen och försökte klistra in en text med ctrl-v. 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, det är fruktansvärt. I förra veckan satt jag hemma vid Macen och försökte klistra in en text med ctrl-v. 

Har du noll ctrl.....?:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Det segaste är när jag trycker på "Oläst innehåll", då tar det 14,39 sekunder innan den sidan visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, sevensleeper säger:

Det segaste är när jag trycker på "Oläst innehåll", då tar det 14,39 sekunder innan den sidan visas.

Jag använder Visa nytt innehåll. Jag fattar inte riktigt hur man har tänkt. Det är minst sagt rörigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, sevensleeper säger:

Det segaste är när jag trycker på "Oläst innehåll", då tar det 14,39 sekunder innan den sidan visas.

Trist. För mig tar det ungefär så många hundradelar. Har du loggat ur, rensat kakor/webbplatsdata? Har du DNS 1.1.1.1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 timmar sedan, Axelman säger:

Jag använder Visa nytt innehåll. 

Aha. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 timmar sedan, Alix säger:

Trist. För mig tar det ungefär så många hundradelar. Har du loggat ur, rensat kakor/webbplatsdata? Har du DNS 1.1.1.1?

Nej, ska testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-05-15 på 14:08, sevensleeper säger:

Det segaste är när jag trycker på "Oläst innehåll", då tar det 14,39 sekunder innan den sidan visas.

2018-05-14 på 23:10, e-snobben säger:

Och nu tycker JAG att det segar, som några tidigare klagade på i annat sammanhang. Det tar väldigt lång till att ladda nya inlägg t ex och det tog väldigt lång tid innan jag kom till startsidan efter att ha klickat på min länk.

Oftast efter en uppgradering så skall allt nytt indexeras (servern), och ofta görs en dump/purge av all lagrad cache. Båda gör att det kan bli ganska segt i början - dels medan servern indexerar om allt och även för sidorna - då det är den första “nya” som laddas. Nästa blir snabb då den är cachad.

 

+/-/≈ sådär. :)

 

 

 

2018-05-15 på 11:40, felix-d säger:
2018-05-15 på 11:20, Axelman säger:

Varför går det inte att stänga av de nya smileysarna? Varför hamnar de gula gubbarna längst ner så jag måste scrolla upp dem? Varför fälls smileyfönstret ihop efter varje smiley? Irriterande.

 

Hälsningar från en smileyjunkie

Jag undersöker om det går att flytta upp den gamla "Emoticons"-gruppen överst, men vad jag kan se finns det ingen sån inställning. Här är lite mer information om de nya emojisarna också för den som vill veta mer: https://invisioncommunity.com/news/product-updates/43-express-yourself-with-emoji-r1060
Det är tex enklare att infoga smilisar direkt i texten genom att skriva


:horse:

Så får man denna ? 
Läs mer om det via länken.

Det går också att stänga av de nya smileysarna helt som ett alternativ men jag tycker vi testar och kör med dom ett tag först.

Tillskottet av emojis var ju trevligt, så slipper man använda systempalletten för det &/el webläsartillägget, som jag kör med.

 

Däremot so vore det trevligt om smileysarna hamnade överst.

 

Men... Det som är absolut mest irriterande är att med funktionen att det kommer upp en lista med sen smiley som man skall välja så får man veckans bugg i skrivrutan. Skriver man klart smileyn manuell så har den funktionen triggat nåt så det går inte att anv pilknpparna tills man löst det där med smileyn.

 

Mången okvädsord har haft må¨nga decibel nu på morgonen. Om det går att ta bort den funktionen skulle det vara jättebra. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-05-15 på 11:40, felix-d säger:

Jag undersöker om det går att flytta upp den gamla "Emoticons"-gruppen överst, men vad jag kan se finns det ingen sån inställning. ?

Sånt brukar man få modda i template-filerna, eller i core-filerna. Är samma om man vill t ex lägga in fler tecken storlekar... t ex 13px :) så får man förmodligen göra det den vägen. Finns det inte diretkt i select/option-taggen, så finns det säker någon array där man kan justera sånt.

fooBar = [8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 18, osv];

Och på tal om det så funfgerar inte syntax highlighning på forumet längre.  :glare:

 

Det skulle jag också vilja att det (13) las till, spec eftersom det kom med en 11px där - jmf med tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, e-snobben säger:

Ok, så om nån vecka kommer det att vara som vanligt igen?

Förhoppnings mkt snabbare än så. Ju mer folk använder olika delar av forumet, desto mer blir cache'at.

 

Sen finns det säkert saker man kan göra på servern med för att optimera det. Det har gjorts tidigare vid olika tillfällen - t ex ge servern mer RAM/resurser osv. Just den biten är lite av en mostnads/resurs-fråga med. Efter att de bumpade RAM till 8GB (för nåt år sen), så har det varit hyfsat snabbt. Ett tag var det ju ganska frekvent med olika Errors och TimeOut'er, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, e-snobben säger:

Och ju mer det segar desto mindre vill folk använda det. :stjarnsmall:

Jo, det är en delikat balansgång det där. Men just som nyuppgraderat forum (eller annan sida/tjänst) så blir det alltid en liten nedgång. Just idag verkar det hyfsat snabbt.

 

Sen, det är ju inte bara servern och forummjukvaran som påverkar. Ofta(st) ligger det på användarnivå med. Som @Alix var inne på där med cookies, osv... Upplever man att det är segt, och andra verkar ha det bra och trevligt, så rensa cookis, allt cache-innehåll i webläsaren (≠ forumets cache). Har webläsaren varit igång länge starta om den, och om datorn bara står och går - kanske en omstart av den med. Ens ISP kanske har en dålig dag med. Även om man har angett bra och snabba DNS-servrar kan ju farten i linan svaja lite ibland s a s.

 

En webserver tar också naturliga pauser, typ andingspaus. Har man otur så tråffar man på en sån, precis när man skall ladda en sida - så kanske det tar en 30-60sek... och sen blir det som vanligt igen.

 

Strörre sidor/tjänster har också en helt annan infrastruktur bakom, som gör att vi inte märker av det där på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
2018-05-15 på 10:56, felix-d säger:


Tar det lång tid att öppna den här tråden tex, eller hur menar du. Kan du prova en annan webbläsare och se om det fortfarande går långsamt då? Eller rensa cache/kakor kan hjälpa.

 

 

Det går långsamt att öppna alla trådar samt att gå tillbaka till "Visa nytt innehåll"

Det gäller både med PC på jobbet och med mina Macar här hemma......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag har rensat som på bilden. Startat om webbläsaren, startat om datorn. Det tar fortfarande 10-15 sek att ladda "oläst innehåll". :fundersam:

Screen Shot 2018-05-20 at 10.40.41.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, sevensleeper säger:

Jag har rensat som på bilden. Startat om webbläsaren, startat om datorn. Det tar fortfarande 10-15 sek att ladda "oläst innehåll". :fundersam:

Vilken DNS-tjänst använder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 minuter sedan, Alix säger:

Vilken DNS-tjänst använder du?

Eh... Telia. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, sevensleeper säger:

Eh... Telia. 

Kolla Systeminställningar > Nätverk > Wi-Fi (antar jag) > Avancerat > fliken DNS. Där anges din DNS. Jag använder 1.1.1.1 och dess ”backup” 1.0.0.1. Gör detsamma och se om det blir bättre. Se mina inställningar nedan (min sökdomän är dessvärre hårdkodad, men det är inget att bry sig om).

 

dump.jpg.0d749dfde196835320b0bb68da941cfc.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, Alix säger:

Kolla Systeminställningar > Nätverk > Wi-Fi (antar jag) > Avancerat > fliken DNS. Där anges din DNS. Jag använder 1.1.1.1 och dess ”backup” 1.0.0.1. Gör detsamma och se om det blir bättre. Se mina inställningar nedan (min sökdomän är dessvärre hårdkodad, men det är inget att bry sig om).

 

dump.jpg.0d749dfde196835320b0bb68da941cfc.jpg

 

 

Fortfarande segt. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Allt utom just "oläst" rullar på som en skållad bäver. Skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, sevensleeper säger:

Allt utom just "oläst" rullar på som en skållad bäver. Skumt.

Det kanske är för att du är moderator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...