Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återställa en MacBook Pro


Gäst

Rekommendera Poster

Jag raderade startskivan (Macintosh HD) och ominstallerade macOS för ett tag sedan för sälja datorn.

 

Idag satte jag på datorn för att ta en skärmdump och sen återställde jag macOS igen, då jag trodde att det skulle ta bort användarkontot som jag blev tvungen att skapa för komma åt "Den här datorn". Det visade sig att användarkontot var kvar för inloggning efter ominstallation av macOS, så då tänkte jag att jag kanske behövde radera startskivan igen. Så det gjorde jag.

 

Vad hände sen? Jag möts av denna skärm när skivan ska vara raderad:

a6kfY2J.jpg

 

Vad betyder detta och vad kan jag möjligtvis ha gjort för fel?

 

Jag tvångsavslutade och startade om datorn på nytt och höll in kommandot för återställning. Fick då möjlighet att göra någon Internetåterställning. Se jordgloben.

 

vdqugZj.jpg

 

Sen möttes jag av detta:

yDhsqON.jpg

 

Jag gick in på skrivverktyg för kolla hur det såg ut med hårddisken och så här såg det ut:

wbDH8uT.jpg

 

Det verkar som att jag återställde datorn till den ursprungliga versionen av OS X som datorn levererades med en gång i tiden.

 

Då är frågan hur jag gör nu. "Installera om OS X" ska jag väl knappast göra nu. Bör jag trycka på krysset och starta om och skapa ett konto igen för hämta senaste macOS, eller hur ska den kunna hämta ett nyare version? Tror inte användarkontot är kvar nu men det upptäcker jag vid omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Pocahontas säger:

Jo, det gjorde jag ju förra gången men så igår hände detta. Hur går jag vidare nu? Jag vill ju inte sälja vidare datorn med en så gammal version av OS X. Behöver jag logga in på datorn igen för att hämta den senaste versionen av macOS?

 

Hur tar jag sen bort mitt konto? Behöver jag radera hårddisken igen och sen ominstallera macOS på nytt? För nu hade jag gjort tvärtom (bara ominstallerat macOS). Då kontot var kvar så raderade jag hårddisken, jag kanske skulle radera hårddisken först och sen ominstallera macOS... eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det finns 2 olika kommandon för internetåterställning:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

 

Ett för det MacOS datorn levererades med, och ett för det senaste som kan installeras på datorn.

 

(Beror lite på vad man haft för MacOS innan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Stereotypen säger:

Det finns 2 olika kommandon för internetåterställning:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

 

Ett för det MacOS datorn levererades med, och ett för det senaste som kan installeras på datorn.

 

(Beror lite på vad man haft för MacOS innan).

Ja, just det. Jag tror jag tryckte på Kommando-R men ändå hände detta. Kanske pga. det okända felet som först dök upp?

 

Frågan nu är bara hur jag går vidare härifrån. Jag kan ju inte köra ett nytt kommando för den kan väl knappast installera en senare version utan att jag loggar in eller det går kanske? Trots att den nu använder ursprungliga versionen OS X av vad jag kan döma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommando R installerar det Mac OS som datorn kom med. Alt Cmd R ska du köra med om den hade Sierra eller High Sierra då ska den ta det senaste som fungerar. 

 

Eller så installerar du med det OS som den hade från allra första början och låter köparen uppgradera, det är ju ändå gratis... :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
7 minuter sedan, Raphael säger:

Eller så installerar du med det OS som den hade från allra första början och låter köparen uppgradera, det är ju ändå gratis... :) 

 

Kan ju finns köpare som undviker köpet då det inte bara är att "tuta och köra", utan ser framför mig krångel och problematik.

(Även om det är gratis)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte haft något problem med uppdateringar. Och risken att det blir fel med uppgradering av dator som är utblåst och "ren" alltså inte innehåller några gamla program andra än Apples egna och gamla cachefiler etc. får nog anses vara minimal. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Nu förstod jag hur det fungerar. Jag stängde av och tryckte nu på rätt kommando och ominstallerade senaste versionen. Nu försvann felikonen vid uppstart.

 

Tror nu bestämt att jag gjorde saker i fel ordning. Skapar jag ett konto som jag sedan vill ta bort, så måste jag först radera skivan och sen ominstallera operativet, inte tvärtom. För annars finns det inget operativ att starta upp med. Jag tror det är så i varje fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

 

Kan ju finns köpare som undviker köpet då det inte bara är att "tuta och köra", utan ser framför mig krångel och problematik.

(Även om det är gratis)

 

29 minuter sedan, Raphael säger:

Har inte haft något problem med uppdateringar. Och risken att det blir fel med uppgradering av dator som är utblåst och "ren" alltså inte innehåller några gamla program andra än Apples egna och gamla cachefiler etc. får nog anses vara minimal. 

Håller med Stereotypen här. Bättre att datorn är redo att tuta och köra med vid försäljning. Även om jag också håller med Raphael att det inte är några problem med uppdateringar, så kan nog många bli skrämda.

 

Märker själv hur enkla grejer kan förstoras och verka skrämmande för de mindre pålästa. Jag kan också stöta på problem (som ni märker av tråden) men är envis och vill lära mig och lösa problemet. Såvida man inte är ointresserad så är chansen liten att man totalt förstör något om man 1. har läst på lite 2. gjort backup på värdefullt material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerar ett OS så installeras också ett konto - administrationskontot. Det går inte att köra datorn utan ett konto. Men däremot behöver man ju inte installera alla tilläggstjänster på kontot... (som mejl, iCloud m m). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Nä, det är rätt.

Men man behöver ju inte gå igenom den biten där kontot ställs in.

 

När din dator har raderad hårddisk och installationsprogrammet är klart, dvs du kommer till rutan där du väljer språk och en "tant" talar om för dig vad VoiceOver handlar om, håll in powerknappen tills en dialog-ruta dyker upp. Stäng av datorn.

Nu får köparen själv chansen att ställa in datorn preciiiis som hen vill ha den.

 

Lycka till med försäljningen Becka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När välkomstskärmen och inställningsassistenten dyker upp kan man trycka cmd Q så stannar installationen där och datorn stängs av, sen fortsätter den därifrån nästa gång datorn slås på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Raphael säger:

När du installerar ett OS så installeras också ett konto - administrationskontot. Det går inte att köra datorn utan ett konto. Men däremot behöver man ju inte installera alla tilläggstjänster på kontot... (som mejl, iCloud m m). 

Jag installerade inte alla tilläggstjänster (iCloud, iTunes) när jag skapade ett konto sist. Jag skapade bara ett konto för kunna ta en skärmdump av "Den här datorn" med dess specifikationer.

2 timmar sedan, Stereotypen säger:

Nä, det är rätt.

Men man behöver ju inte gå igenom den biten där kontot ställs in.

 

När din dator har raderad hårddisk och installationsprogrammet är klart, dvs du kommer till rutan där du väljer språk och en "tant" talar om för dig vad VoiceOver handlar om, håll in powerknappen tills en dialog-ruta dyker upp. Stäng av datorn.

Nu får köparen själv chansen att ställa in datorn preciiiis som hen vill ha den.

 

Lycka till med försäljningen Becka!

 

2 timmar sedan, Raphael säger:

När välkomstskärmen och inställningsassistenten dyker upp kan man trycka cmd Q så stannar installationen där och datorn stängs av, sen fortsätter den därifrån nästa gång datorn slås på. 

 

Jag brukar tvångsavsluta (hålla inne power-knappen) för avbryta installationen men CMD Q lät ju bra.

 

Dock vill jag se datorns specifikationer igen (mer exakt vilken macOS version då jag uppger det i annonsen) och sen exakt antal battericykler. Blivit nån till eller två pga. detta. Antar jag behöver logga in på datorn för kunna se detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...