Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Samsung SSD o High Sierra gick inte?


Tompa01

Rekommendera Poster

Har en macbook pro tidig 2011, OS Sierra, 10.12.6. För några år sedan bytte jag hårddisk till en Samsung 840 EVO, 256gb samtidigt som jag ökade internminnet till 8GB. Har över 150gb ledigt och skulle idag uppgradera OS från Sierra till High Sierra. Gjorde en TimeMachine kopia innan, som tur var.

 

Under installationen står det först att installationen inte kunde göras på min dator, att jag skulle starta om datorn och försöka igen. Gjorde så och under denna installation krascha den helt. Kommer fram ett vad ser ut som ett "parkering förbjuden skylt" i grått på skärmen och allt fryser. Om jag stänger av och slår på datorn börjar först installationen igen som strax avbryts och ersätts med samma skärm.

 

Startar om datorn i Recovery mode (cmd-R) och försöker återskapa hårddisken från min TM kopia. Funkar ett tag. Först raderas hårddisken, sen förbereds hårddisken för installation, och sen händer inget. Enligt felloggen är det sista loggade att den inte kan läsa något från hårddisken. TimeMachine har dock inte fryst, så efter att inget hänt på två timmar så valde jag avsluta TM. Datorn stängde då av sig. När jag åter startade i Recovery mode, cmd-R, så valde den själv att direkt starta över nätet, kommer inte ihåg vad den kallade det. Men den stog och laddade ner från nätet innan första revovery skärmen kom fram. Valde då åter att återskapa hårddisk från TM igen. Denna gång gick det bra, och jag är nu tillbaks där jag var innan jag försökte uppgradera OS. Jag har aldrig tidigare haft minsta problem med datorn.

 

Frågan är vad gör jag nu?

Efter att ha surfat runt och letat så verkar detta kunna ha med min Samsung SSD att göra. Vissa påstår att Samsung SSD och Mac inte är kompatibla och att uppgraderingar ofta strular. Jag har tidigare uppgraderat ett par gånger med denna SSD utan problem. Ska jag byta SSD, och isåfall till vilken? När jag läser forum så är det ändå flest rekommendationer på just Samsung. Eller kan jag fixa detta på ett rimligt sätt? Eller ska jag helt enkelt undvika att uppgradera OS och stanna med Sierra (10.12.6)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog aldrig uppdaterad SSD's fw. Hittar inte heller någon uppgift om vilken fw jag har, men den lär vara gammal. Får köpa en CD skiva att bränna IOS bilden till, har inte använt en sådan på många år. Tur datorn är så gammal, 2011, att den har en brännare. Känns lite gammalmodigt att Samsung forfarande hänvisar användare till att bränna CD skivor för att kunna uppdatera ;)

 

Men tror du det är fw'n i SSD'n som är sannolika problemet? Frågar för jag är ingen datornörd, utan hankar mig fram med uppdateringar och andra ev problemlösningar genom google. Jag undviker helst problem och vill bara ha en fungerande dator med rimlig säkerhet och utan problem. Använder datorn främst för bokföring, bank, word och excel. Har hittills inte haft något problem med min mac, och undrar om jag kanske ska låta den vara som den är istället för att utmana ödet?

 

Samtidigt brukar jag försöka hålla alla mina online enheter uppdaterade av säkerhetsskäl och för att de efter ett tag inte funkar så bra i modern miljö med flera år gamla OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar inte vara några problem att boota FW-uppdaterings-mjukvaran via ett USB-minne.

 

Jag hade testat att starta från internet recovery med Skift-Alternativ-Kommando-R vid uppstart för att få recoveryn för senaste tillgängliga version för din dator.

Radera hårddisken fullständigt i skivverktyget och sen göra en ominstallation av datorn. 

Läsa tillbaka din användare från TimeMachine kan du göra när installationen av High Sierra är klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för era svar, ska pröva den varianten. Men om jag gör en ominstallation från raderad hårddisk och det kraschar, vad förlorar jag då om jag kör en recovery från TimeMachine? Alla filer mm finns ju kvar, men hur ör det med installerade program mm?

 

Antar att även när jag efter en, förhoppningsvis lyckad, uppgradering och efter att läst in användare från TM kommer att sakna program och inställningar mm då jag valt att helt radera hårddisken. T.sx MS Word mm?

 

Kanske borde göra en klon av hårddisken för säkerhets skull om allt kraschar och det blir problem med återställningen, eller är det overkill om man har TM kopior?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...