Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac stänger av sig/går ej att återställa


ErikC17

Rekommendera Poster

Hejsan. Är i behov av lite hjälp. Min iMac (årsmodell 2017 med Fusion Drive ) har börjat leva lite av ett eget liv. Det finns 2 problem. Problem 1 började med att den, helt av sig själv stänger av sig under nätterna. Eller snarar verkar starta om  ca kl 00:40 för att sedan sätta sig i viloläge igen. Följande dag är den avstängd. Konstigt tyckte jag och kollade så inga scheman var inställda. Inga schema (Datorn startar heller inte alls även om man ställer in ett schema).

Har gjort följande:

 

-Skivkontroll

-Säker Start

-Unix fsck felsökning/lagning

-Apple hardware test

-Nollställt FMC

-Nollställt NVRAM och PRAM

- Försökt återställa datorn.

 

Det gick inte heller att nollställa datorn från Apples servrar och det var då problem 2 gjorde sig tillkänna. Imgur länk: https://imgur.com/a/LbYTosL

 

Som ni kan se verkar skivkontroll ganska så nervös över problemet! Jag lämnade in datorn till min lokala M-Store och deras tester visade inget men hon i butiken såg att något var fel då den var mycket slö. Datorn skickades in och kom tillbaka utan att de kunde återskapa fel 1, "den har varit igång i flera dagar utan att stänga av sig" är vad de sa. Deras protokoll löd "felaktig Fusion Drive". Då var det fixat tänkte jag...nope. Båda problemen kvarstår och jag är 700 kronor fattigare. Vänder mig därför hit då M-store inte verkar ha en aning om hur de ska åtgärda båda felen (eller om de ens försökte...). Inga av deras felsökningsprogram hittar felet, Apple Hardware test hittar inte det och Unix fsck är hittar inte det heller. 

 

Vad ska jag göra? Har ni någon erfarenhet av dessa, något kufiska problem?  

 

(Ber om ursäkt för att det här blev ett väldigt långt inlägg)  

 

Är tacksam för svar!

 

Mvh /Erik 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Stereotypen säger:

Har läst det. Datorn kraschar dock inte utan tycks bara starta om för att sedan stänga av sig själv under natten. Gjorde som där stod i länken, funkade inte :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byttes disken eller var det bara ett konstaterande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I trådstarten står "Försökt återställa datorn" så jag antar att backup finns och det är helt okej att blåsa datorn fullständigt?

Enligt den bifogade bilden verkar det finnas en sammanslagen corestorage av SSD och HDD men ingen logisk volym.

Kanske att mans kulle vilja skrota denna corestorage fullständigt och skapa en ny men du kan ju testa att bara skapa en ny volym enligt nedan via återställningspartionen

 

If you see the physical drive or Fusion Drive with no volume directly below it

  1. Quit Disk Utility
  2. Open Terminal from the Utilities menu
  3. Type diskutil cs list
  4. Copy the Logical Volume Group ID (LVGID)
  5. Type diskutil cs createVolume <LVGID> jhfs+ Macintosh\ HD 100%
  6. Press Return
  7. Quit Terminal
  8. Choose Reinstall OS X
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...