Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken Macbook pro ska jag slå till på?...


jogla73

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har idag en MacBook Pro (Retina 13-tums, början av 2015,  2,7 GHz Intel Core i5, 8 GB 1867 MHz DDR3)

men vill byta upp mej. 

 

Jag har hittat följande:

Macbook Pro 15" Late 2013- CI7 QC - 16 GB RAM - 512GB SSD - NVIDIA GT 750M för 11,995 kr

MacBook Pro 15" - Mid 2015- Retina - Ci7 2.8Ghz - 16GB - 512GB SSD - AMD R9 M390X 2GB för 16,995 kr

Jag använder datorn till lite foto och filmredigering och även som musik/studio dator.

 

Jag har oxå en mac mini 2012, 2,3 GHz Intel Core i7, 16 GB 1600 MHz DDR3, 1TB fusion drive.

Denna funkar kanon även till lite tyngre musikprojekt

och det är något likvärdigt prestandamässigt som jag vill hitta, fast bärbart.

Så vad skulle NI rekommendera?

 

Mvh / Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag hade tagit "Mid 2015".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestandamässigt är MacBook Pro 15" alltid ca 100% mer kraftfull än 13". Mac Mini har ungefär samma prestanda som 13". Sen varierar det med grafikkort vilka oftast är mediokra i 13" och Mini.

...

Det vill säga vanliga Mini.  Mini 2012 med i7 är en anomali. Den har samma processorkraft som en 15" men bara just det året och bara i7 modellen. Mini 2014 har halva processorkraften. Så om din Mini är bra är det MBP 15" som gäller. Sen är 2013 lite på gränsen till för gammalt. Lägg på några spänn och få en lite nyare burk när du ändå ska handla.

...

Båda 15" är toppmodellerna som har ca 20% mer knuff än ingångsmodellen. Bra köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack för era åsikter! Då får jag fundera en snabbis så får vi se....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skillnad som kan ha betydelse är att 2013 har en ganska snabb SSD runt 1000 MB/s, men 2015 har en som är ca 50% snabbare ca 1600 MB/s. Det gör att tunga filer hanteras klart snabbare och att chachefiler hanteras vrålsnabbt.

...

En jämförelse:

Äldre dator med mekanisk hårddisk ca 100 MB/s

Samma dator med SSD ca 500 MB/s

MBP 15" 2013 ca 1000 MB/s

MBP 15" 2015 ca 1600 MB/S

Den tid hårddisken tar är direkt relaterad till MB/s. Dvs SSD i en MBP 15" är 16 gånger snabbare än en mekanisk hårddisk. 3-4 gånger snabbare en en vanlig SSD. Tjosan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slog till på en MBP 15" 2015! Så nu går man i väntans tider....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
15 timmar sedan, jogla73 säger:

Jag slog till på en MBP 15" 2015! Så nu går man i väntans tider....

Kul! Hoppas du blir nöjd! :) Ska du sälja dina andra datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mini 2012 med i7 är stekhett här på forumet. Den Minin man vill ha! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
alfons-blau

Tråkigt svar men...: köp en så dyr och maxad som du har råd med. Min erfarenhet är att man efter ett par år kan sälja dem på blocket för 50-60% av inköpspris (inkl moms) och byta upp sig till senaste modellen.

 

Överkurs är om du köpt den på något företag ursprungligen, då kan du dra momsen vid köpet och i bolaget är den vid tid för sälj avskriven, dvs. värd 0 bokföringsmässigt. Du säljer den privat och köper en ny på bolaget, rinse and repeat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...