Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spotify eller Apple music?


Storkis

Rekommendera Poster

Hej,
Jag blev sugen på att börja betala för Spotify. 
Ni som har använt dem: Vad tycker ni om Spotify kontra Apple music? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltså inte använt någon av dem förutom gratisversionen av Spotify. Där är inte bara reklam utan man kan visst inte spela musiken i den ordning man vill. Hörde en symfoni när satserna var i fel ordning! Lite knäppt. 

Om någon här är musiker så kanske ni har en synpunkt på vilken som betalar schysst till musikerna också. Om någon. Och om musikerna får betalt även om man lyssnar gratis med annonsblockerare?

Man kan tydligen blocka annonser på spotify helt lagligt. https://web.archive.org/web/20111130054332/http://smutefy.inacho.es/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betalar för Apple Music för jag  slipper en extra app, de som telefon och datorn kommer med fungerar redan med Apple Music. 

 

Dela spellistor och prenumerera på varandras är enklare i Spotify, Apple har fortfarande jobb att göra på de sociala funktionerna. 

 

Apples egna spellistor är profesionellt modererade, det märks att det finns en passion bakom. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag har aldrig använt Apple Music, så jag kan dessvärre inte ge dig någon jämförelse. Dock, jag har haft Spotify i 10 år och är supernöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spotify är mer sociala (typ visa alla på facebook vilken låt du lyssnar på nu, varför nu någon skulle vilja det...)

Spotify spionerar mera på användarna och samlar in mycket data om användarna. 

 

Apple Music är snällare integritetsmässigt.

Nu har jag inte använt Apple Music på flera månader, men när jag använde det tyckte jag att mycket av kanalerna och det som var enkelt att hitta var hip-hop och rap (vilket inte stämmer med min musiksmak).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FartinAround

Har ingen erfarenhet av Apple Music.

Kan bara delge dig min erfarenhet.

Fullbetalnings-versionen av Spotify har jag haft sen tjänsten började. 8-9 år sen?

Spotify är numera en lika självklar del av min vardag som varmvatten och spolbara klosetter.

Bloggbella och hipstertramset med att dela spellistor, är permanent avstängda.

 

Dessutom är företagets svenskt! Det räcker för mig.

*Rättar stolt till min svenska officersslips…

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
12 minuter sedan, TB-000 säger:

Spotify är mer sociala (typ visa alla på facebook vilken låt du lyssnar på nu, varför nu någon skulle vilja det...)

Spotify spionerar mera på användarna och samlar in mycket data om användarna. 

 

Apple Music är snällare integritetsmässigt.

Nu har jag inte använt Apple Music på flera månader, men när jag använde det tyckte jag att mycket av kanalerna och det som var enkelt att hitta var hip-hop och rap (vilket inte stämmer med min musiksmak).

Ja, Spotify snokar endel, men man kan ställa in "Private Session".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, TB-000 säger:

Spotify är mer sociala (typ visa alla på facebook vilken låt du lyssnar på nu, varför nu någon skulle vilja det...)

Spotify spionerar mera på användarna och samlar in mycket data om användarna. 

 

Apple Music är snällare integritetsmässigt.

Nu har jag inte använt Apple Music på flera månader, men när jag använde det tyckte jag att mycket av kanalerna och det som var enkelt att hitta var hip-hop och rap (vilket inte stämmer med min musiksmak).

Instämmer när det gäller musikutbudet, väldigt fokuserat på amerikansk musik.

Spotify är mycket bättre om man vill lyssna på svensk musik (går knappt att hitta på Apple om man inte vet vad artisten heter).

Just nu har jag inget abonnemang alls men skulle välja Spotify.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar på klassiskt allra mest. 
Så det är vad jag söker. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, BjornS säger:

Instämmer när det gäller musikutbudet, väldigt fokuserat på amerikansk musik.

Spotify är mycket bättre om man vill lyssna på svensk musik (går knappt att hitta på Apple om man inte vet vad artisten heter).

Just nu har jag inget abonnemang alls men skulle välja Spotify.

Nej det är ett felaktigt påstående 

Är du aktiv och gillar musik så kommer Apple att föreslå svensk musik om det är din preferens. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Storkis säger:

Jag lyssnar på klassiskt allra mest. 
Så det är vad jag söker. 

 

Söker jag på tex Beethoven får jag upp många träffar. 

Bäst är det om du tecknar upp dig på båda tjänsterna och testar själv. 

Båda har gratis testperiod. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, lappen71 säger:

Nej det är ett felaktigt påstående 

Är du aktiv och gillar musik så kommer Apple att föreslå svensk musik om det är din preferens. 

Om jag nu inte hittar den hur ska Apple då kunna föreslå svensk musik?

Jag vill inte att Apple eller någon annan ska gissa vad jag gillar, jag vill hitta musiken, artisten själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, BjornS säger:

Om jag nu inte hittar den hur ska Apple då kunna föreslå svensk musik?

Jag vill inte att Apple eller någon annan ska gissa vad jag gillar, jag vill hitta musiken, artisten själv.

 

Så vilken svensk musik är det du inte hittar i Apple Musik som finns i Spotify?

 

Varken Apple Musik eller Spotify kan gissa sig till vilken musik du gillar utan du måste initialt göra ett aktivt val.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inget fan av amerikansk hiphop, men jag har verkligen inga problem med att hitta musik som jag gillar på Apple Music. :) Jag lyssnar mycket på disco och på 80-tal, även electronica, techno/trance, trip-hop och drums'n bass, reggae och klassiskt, jazz med mera. Hittar mina udda brittiska favoriter såväl som massor med svensk musik. Och så har jag en särskilt plats i min själ för italiensk musik och på Apple Music hittar jag massor... :) 

Tycker faktiskt att Apple Music är bra på att göra spellistor som jag gillar. :) De anpassar efter den egna musiksmaken och uppdateras en gång i veckan. Så jag är väldigt nöjd. 

Sen går det ju utmärkt dela musik från Apple Music också, även på Facebook, Twitter etc. Apple Music har en dela-funktion. Men det är ju till störst nytta för de av ens följare som har Apple Music, precis som Spotifys delande är bäst för de som har Spotify. Jag har inte Spotify längre jag har slutat med det. 

Det som var mest bökigt var att få över spellistorna från Spotify till Apple Music. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Törs man ladda ner de här programmen, tro? Frågar jag, som måste jag erkänna, är riktigt okunnig. 
Törs jag så är jag sugen på att prova. 
Ja, att jag tvekar är väl mest för att jag inte har mycket aning om vilka program som kan bära olämpliga saker eller kan ställa till problem. 

https://web.archive.org/web/20111130054332/http://smutefy.inacho.es/

 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
10 minuter sedan, Storkis säger:

Törs man ladda ner de här programmen, tro? Frågar jag, som måste jag erkänna, är riktigt okunnig. 
Törs jag så är jag sugen på att prova. 
Ja, att jag tvekar är väl mest för att jag inte har mycket aning om vilka program som kan bära olämpliga saker eller kan ställa till problem. 

https://web.archive.org/web/20111130054332/http://smutefy.inacho.es/

 


 

Jag vill inte klicka på länken. Vad har programmet för funktion? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Det är Smutefy. För att blockera annonser på Spotify. 
Känns det tryggt så hade jag lust att köra så ett tag med spotify. 

Den här länken har jag hämtat från Wikipedia, uppslagsordet Spotify. Det handlar om Smutefy: 
https://web.archive.org/web/20111130054332/http://smutefy.inacho.es/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 timmar sedan, Storkis säger:

Ok! Det är Smutefy. För att blockera annonser på Spotify. 
Känns det tryggt så hade jag lust att köra så ett tag med spotify. 

Den här länken har jag hämtat från Wikipedia, uppslagsordet Spotify. Det handlar om Smutefy: 
https://web.archive.org/web/20111130054332/http://smutefy.inacho.es/

 

I annat fall så kanske du kan avvara 99 kr/månaden? :D

 

Edit: om inte så kan man köpa familjepaketet för 149 kr/mån och vara upp till fem användare. Så, 30 kr/månaden typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, jag frågade om något annat! Är du osäker så behöver du såklart inte svara på den frågan!

Jag störde mig på att Spotify gör det krångligt att lämna tjänsten. När man läser reglerna visade det sig. Det var därför jag alls funderade på andra alternativ. Och ja, jag har liten inkomst. Som förtidspensionärer med garantinivån har. För de som har lön så är nog oftast 99 kr i månaden rätt lite. 

just nu kanske jag nöjer mig med radion och youtube till över sommaren i alla fall...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, nu förstår jag, tror jag? Menar du att man kan dela familjepaketet med andra personer än de man bor med? Att fem vänner kan dela på ett? Blev ju billigt så fall, om man verkligen är fem vänner som vill dela. Och det är ok för Spotify? Är det bedrägeri så vill jag knappast försöka övertala folk. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är begränsat till familjemedlemmar som delar adress. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
31 minuter sedan, Storkis säger:

Hm, nu förstår jag, tror jag? Menar du att man kan dela familjepaketet med andra personer än de man bor med? Att fem vänner kan dela på ett? Blev ju billigt så fall, om man verkligen är fem vänner som vill dela. Och det är ok för Spotify? Är det bedrägeri så vill jag knappast försöka övertala folk. 

 

 

29 minuter sedan, Storkis säger:

Nej, det är begränsat till familjemedlemmar som delar adress. 

 

Ja, det är begränsat till det. Men, man kan ju dela HBO, Netflix och Viaplay med fler - så varför inte göra det med Spotify? Jag betalar 149 kr och sambon och min mor använder det också (jag kräver då inte min sambo eller mor på pengar :D ). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Har använt Spotify länge och och föredrar det men då det inte finns någon Spotify app till Apple Watch så blev det Apple music sen nått år tillbaka. Funkar fint

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Scobidoo och ni andra för era svar!
Jag använder Spotify just nu. Det jag inte gillar  är att de spelar upp spåren i fel ordning när man hör en skiva eller spellista. Ofta är ett stycke i klassisk musik många olika delar. Det blir underligt när det spelas upp huller om buller! 

Undrar om det finns någon lösning på det? Eller om Apple Music gör det annorlunda?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...