Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
mpower

PDF-filer går bara att öppna i Acrobat Reader

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har stött på ett (för mig) udda problem när det gäller PDF-filer. På Mac går de bara att öppna i Acrobat Reader, inte i webbläsare eller Förhandsvisning. Någon som vet vad detta kan bero på och hur man eventuellt kan åtgärda felet?

Observera att det gäller våra egenproducerade PDF-filer som är s.k interaktiva formulär. Se bild nedan för felmeddelande. Filerna produceras i Adobe LiveCycle. 

Själv är jag inte skaparen av filerna. Det ända jag kan finna är när jag tittar på filernas egenskaper. Filen som inte fungerar är PDF 1.7 medan en fungerande är PDF 1.5.

pdf_meddelande.png.f9718b20a5a9d9d5c88210aa5188d7de.png

Redigerad av mpower

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalt i dessa fall. Proprietär lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Alix säger:

Det är normalt i dessa fall. Proprietär lösning.

Vad menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, mpower säger:

Vad menar du?

Ur Wikipedia:

”PDF 1.7, the sixth edition of the PDF specification that became ISO 32000-1, includes some proprietary technologies defined only by Adobe, such as Adobe XML Forms Architecture (XFA) and JavaScript extension for Acrobat, which are referenced by ISO 32000-1 as normative and indispensable for the full implementation of the ISO 32000-1 specification. These proprietary technologies are not standardized and their specification is published only on Adobe’s website.[8][9][10][11][12] Many of them are also not supported by popular third-party implementations of PDF.”

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket innebär att man ska försöka spara/publicera dokumenten i lägre version, om möjligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, mpower säger:

Vilket innebär att man ska försöka spara/publicera dokumenten i lägre version, om möjligt?

Snarare undvika de proprietära funktioner som används. Den interaktivitet du nämner torde höra samman med XFA. Det fungerar inte i Förhandsvisning. Läs mer här (> Compatibility).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för informationen, guld värt. Men antag man vill på något sätt fortsätta med någon form av interaktiva PDF-formulär, vet du om det finns något bättre program att jobba med som håller sig till någon ISO-standard? Just nu känns det som många Mac-användare upplever Macen som sämre kompatibel med PDF. I vårt fall rör dig sig kanske om 500+ Macar och nästan 2000 iPads som drabbas av väldigt många formulär de inte kan komma åt. Vet att man bör kunna göra liknande dokument med Indesign men det kanske blir samma skräp ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder Adobe Acrobat DC Pro till att skapa ifyllbara PDF. Funkar att köra filerna på alla plattformar och program som kan läsa PDF. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet om man skulle kunna konvertera om (batcha) dokument skapade med Livecycle genom exempelvis Acrobat DC Pro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller må det finnas något sätt eller program att göra "smarta/dynamiska" PDF:er i som är kompatibelt med alla plattformar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...