Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PDF-filer går bara att öppna i Acrobat Reader


mpower
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har stött på ett (för mig) udda problem när det gäller PDF-filer. På Mac går de bara att öppna i Acrobat Reader, inte i webbläsare eller Förhandsvisning. Någon som vet vad detta kan bero på och hur man eventuellt kan åtgärda felet?

 

Observera att det gäller våra egenproducerade PDF-filer som är s.k interaktiva formulär. Se bild nedan för felmeddelande. Filerna produceras i Adobe LiveCycle. 

Själv är jag inte skaparen av filerna. Det ända jag kan finna är när jag tittar på filernas egenskaper. Filen som inte fungerar är PDF 1.7 medan en fungerande är PDF 1.5.

 

pdf_meddelande.png.f9718b20a5a9d9d5c88210aa5188d7de.png

Redigerad av mpower
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det är normalt i dessa fall. Proprietär lösning.

 

Vad menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, mpower säger:

Vad menar du?

Ur Wikipedia:

 

”PDF 1.7, the sixth edition of the PDF specification that became ISO 32000-1, includes some proprietary technologies defined only by Adobe, such as Adobe XML Forms Architecture (XFA) and JavaScript extension for Acrobat, which are referenced by ISO 32000-1 as normative and indispensable for the full implementation of the ISO 32000-1 specification. These proprietary technologies are not standardized and their specification is published only on Adobe’s website.[8][9][10][11][12] Many of them are also not supported by popular third-party implementations of PDF.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket innebär att man ska försöka spara/publicera dokumenten i lägre version, om möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mpower säger:

Vilket innebär att man ska försöka spara/publicera dokumenten i lägre version, om möjligt?

Snarare undvika de proprietära funktioner som används. Den interaktivitet du nämner torde höra samman med XFA. Det fungerar inte i Förhandsvisning. Läs mer här (> Compatibility).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för informationen, guld värt. Men antag man vill på något sätt fortsätta med någon form av interaktiva PDF-formulär, vet du om det finns något bättre program att jobba med som håller sig till någon ISO-standard? Just nu känns det som många Mac-användare upplever Macen som sämre kompatibel med PDF. I vårt fall rör dig sig kanske om 500+ Macar och nästan 2000 iPads som drabbas av väldigt många formulär de inte kan komma åt. Vet att man bör kunna göra liknande dokument med Indesign men det kanske blir samma skräp ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Adobe Acrobat DC Pro till att skapa ifyllbara PDF. Funkar att köra filerna på alla plattformar och program som kan läsa PDF. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om man skulle kunna konvertera om (batcha) dokument skapade med Livecycle genom exempelvis Acrobat DC Pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller må det finnas något sätt eller program att göra "smarta/dynamiska" PDF:er i som är kompatibelt med alla plattformar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
2018-05-07 16:20, Alix säger:

Det är normalt i dessa fall. Proprietär lösning.

Hej Alix!

Ny fråga egentligen: Vad är det för trams från Adobe, att jag på min MacBookPro2015 måste logga in med lösenord på Adobe bara för att läsa en PDF jag fått på mail (i detta fall faktura för biljett från SJ) Adobe Acrobat Reader ska jag väl kunna använda för att läsa en PDF utan att behöva logga in?? Vore tacksam för svar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, ulbn säger:

Hej Alix!

Ny fråga egentligen: Vad är det för trams från Adobe, att jag på min MacBookPro2015 måste logga in med lösenord på Adobe bara för att läsa en PDF jag fått på mail (i detta fall faktura för biljett från SJ) Adobe Acrobat Reader ska jag väl kunna använda för att läsa en PDF utan att behöva logga in?? Vore tacksam för svar....

Det är väl snarare en sak mellan dig och SJ angående varför de har en sådan lösning. Kanske en säkerhetslösning så att ingen ska kunna se era affärsmellanhavanden om pdf:n kommer på avvägar?

När det gäller pdf allmänt så är det så att Adobe fortfarande äger tekniken och utvecklar den, men de släpper vissa delar fritt. Så för att det ska vara maximalt kompatibelt över alla plattformar används Adobe.

Det är min någorlunda kvalificerade gissning.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt, dessa problem har inte jag med Acrobat Reader. Men, det går ju att använda Förhandsvisning också. Jag har Förhandsvisning satt som standardprogram för PDF-filer, tycker det är ett smidigare program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-18 10:11, Alix säger:

Det är väl snarare en sak mellan dig och SJ angående varför de har en sådan lösning. Kanske en säkerhetslösning så att ingen ska kunna se era affärsmellanhavanden om pdf:n kommer på avvägar?

När det gäller pdf allmänt så är det så att Adobe fortfarande äger tekniken och utvecklar den, men de släpper vissa delar fritt. Så för att det ska vara maximalt kompatibelt över alla plattformar används Adobe.

Det är min någorlunda kvalificerade gissning.

Tack, Alix...då vet jag bättre.”SJ SJ gamle vän...” sjöng Stefan Demert ju...håller än idag! /Ha en bra dag /B

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-18 10:11, mpower säger:

Skumt, dessa problem har inte jag med Acrobat Reader. Men, det går ju att använda Förhandsvisning också. Jag har Förhandsvisning satt som standardprogram för PDF-filer, tycker det är ett smidigare program.

Bra tips! Ska testa oxå! /B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...