Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

låser sig i viloläge efter uppdatering


curly

Rekommendera Poster

jag har en iMac 27" från 2012 med fusionDrive. har brukat låsta datorn stå på några dygn i taget. Det går inte längre. ingen reaktion på tryck på tangentbordet. Jag måste trycka på strömbrytarknappen. då får jag upp skärm om inloggning. Muspekaren vill inte röra sig. När jag skrivit inloggningskod händer sedan inget mer. Jag blir tvungen stänga av med strömbrytarknappen. en kort stund kan den startas från viloläge.

Jag har MS Office för Mac 2008, har tagit bort de gamla Word, excel Ppt men behållit Entourage som jag använder mycket. Har köpt nytt Office 2016 från tredjepart i februari vilket fungerade bra före uppdatering till High Sierra i april. De programmens ikoner i Dockan har nu ersatts med frågetecken.

vad har hänt? är jag invaderad av virus? Har inget virusprogram. är det kompatibilitetskrångel? Finns gamla program som måste uppdateras eller bort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte alls som virus, bara som skadade filer. 

 

När det gäller dina problem så börja med en säker start: starta datorn med shift-nertryckt. Logga in och sen starta om. Detta rensar diverse cachefiler. 

 

Efter detta kör en skivkontroll med programmet Skivverktyg. 

 

Frågetecken betyder att länkarna till programmen är brutna. Hitta programmen i mappen ”Program” och dra dem till dock så ordnar det sig. Dock har genvägar till program, ”alias”. 

 

Det kan vara så att det finns gamla program som kör i bakgrunden som stör viloläget, omöjligt att svara på utan att veta allt du har i datorn. 

 

Men äldre versioner av MS Office kan ställa till problem, som Microsoft Update m fl. Entourage är ersatt av Outlook. 

 

Hur tog du bort gamla MS Office? Kanske du inte fick bort allt utan det finns filer kvar som orsakar problem ihop med nya. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...