Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filöverföring till/från Performa 5200


fgh

Rekommendera Poster

Hårddisken på min gamla bokföringsdator med OS 9 och ännu äldre First Office håller på att krascha. Jag har en textbackup, men ingen SIE. Efter flera veckors försök att få den nyaste versionen av samma program att fungera korrekt kom jag i helgen på en akutlösning för att kunna få ut ett bokslut (och en SIE-fil), nämligen att importera backupen till den ännu äldre Performan med 7.5.3, som fortfarande har samma program installerat, och bokföra de sista verifikaten där. 

 

Tyvärr gick det inte lika lätt som jag hoppades. Programmet hittar inte filen, vare sig med eller utan synlig .txt-ändelse. Min gissning är att det beror på att USB-minnet som flyttade filen från bokföringsdatorn ändrade filtypen till 'Unix executable'. På Performan dyker den upp som 'Dokument'. Den borde heta 'First Office-dokument'.

 

Finns det något sätt att få Performan och programmet att fatta att det faktiskt är en korrekt backup-fil? Den gick bra att importera till den nya versionen, så den är inte korrupt.

 

Går det att skriva ut på en modern skrivare från Performan? Telly lärde mig en gång i tiden hur jag kunde göra det från OS 9, https://forum.macworld.se/topic/138271-skrivaren-vill-inte-längre-skriva-ut/, men den metoden verkar inte funka på 7.5.3?

 

Mer positivt är att jag upptäckt att diskettstationen som jag i 1,5 decennium varit övertygad om inte funkade med OS X faktiskt gör det. Den syns inte när den ansluts, men om man stoppar i en diskett och väntar ett tag dyker den till slut upp. Det kommer att göra det mycket enklare att rädda de filer jag fortfarande bara har på Performan och/eller disketter. Förutsatt, förstås, att disketterna inte raderat sig själva och att jag lyckas konvertera filerna till något användbart. Jag lär återkomma när jag fastnar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste formatera om USB-minnet som Mac OS Extended innan du för över filen. Om du har den Windows-formaterad så försvinner en del av filen som kallas för resursdel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Resource_fork

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då! Då måste jag alltså ta risken att starta upp iMacen och hoppas att jag kan kopiera filen därifrån en gång till utan att den blir korrupt och utan att hårddisken försämras ytterligare? Jag hade hoppats att slippa det...
 

Och i så fall är det ju bättre att kopiera direkt till diskett. Jag måste ju ändå ha filen på diskett för att kunna föra över den till Performan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, fgh säger:

Aj då! Då måste jag alltså ta risken att starta upp iMacen och hoppas att jag kan kopiera filen därifrån en gång till utan att den blir korrupt och utan att hårddisken försämras ytterligare? Jag hade hoppats att slippa det...
 

Och i så fall är det ju bättre att kopiera direkt till diskett. Jag måste ju ändå ha filen på diskett för att kunna föra över den till Performan.

Ja, ryms den på en diskett så går det väl bra. Men den ska också vara Mac-formaterad. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla mina disketter är Mac-formaterade, och ryms gör den utan problem. Den är bara 451 K.

 

Tyvärr var det någon som lurade i mig en gång i tiden att det inte fanns någon anledning att formatera om USB-minnen. Alla dessa bokföringsbackuper jag tagit genom åren är alltså i det närmaste värdelösa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, fgh säger:

Alla mina disketter är Mac-formaterade, och ryms gör den utan problem. Den är bara 451 K.

 

Tyvärr var det någon som lurade i mig en gång i tiden att det inte fanns någon anledning att formatera om USB-minnen. Alla dessa bokföringsbackuper jag tagit genom åren är alltså i det närmaste värdelösa...

Det KAN gå att rädda dem ifall du måste. OM det går beror på om själva datat lagras i resursdelen av filen eller i datadelen av filen.

Det som fattas är förhoppningsvis bara Type och Creator för filerna och det kan man fixa med exempelvis ResEdit.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Creator_code

https://en.wikipedia.org/wiki/Type_code

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick nästan perfekt. Datorn lät helt normalt, men filen gick inte att läsa, så jag fick ta den från halvårsskiftet istället och bokföra om ett tjugotal verifikat. Inget större jobb, bara väldigt obekvämt och oergonomiskt att göra vid köksbordet. Hittills ser allt rätt ut och jag har äntligen deklarationssiffror som jag tror är korrekta, även om jag tänker kolla igenom allt litet noggrannare en annan dag innan jag skickar in dem.

 

Då var nästa fråga om det går att skriva ut från Performan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg, även om det inte hjälper dig just nu så kanske det kan vara ett tips till andra; om man måste gräva fram en gammal bokföring som endast kan läsas med gamla program på en gammal plattform kan det vara en lösning att köra emulerad Classic på en modern Mac, bara man lyckats föra över alla dokument utan att tappa något på vägen.

 

Det går att hjälpligt köra OS9 via emulatorn SheepShaver, jag vet åtminstone 1 revisor som har provat det med blandad framgång (dvs, det tycktes funka men var tydligen bökigare än att ha en riktig Mac mini med PPC och classic environment stående på skrivbordet beredd att starta vid behov). Själv kör jag Sheepshaver för att spela vissa gamla spel. Alla funkar inte, men en del. 

 

Generellt är det väl rätt bra att packa filerna till något arkivformat, typ zip, inför överföringar mellan datorer och filsystem, men på en havererande hårddisk ska man ju göra så lite som möjligt så att direkt kopiera över till lämpligt USB eller disk är nog bästa rekommendationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, fgh säger:

Då var nästa fråga om det går att skriva ut från Performan?

Ja, du ska kunna skapa en PostScript-fil av utskriften, föra över den till en modern Mac och öppna den i Förhandsvisning. Därifrån kan du både skriva ut den och spara den som en PDF-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Telly82 säger:

Ja, du ska kunna skapa en PostScript-fil av utskriften, föra över den till en modern Mac och öppna den i Förhandsvisning. Därifrån kan du både skriva ut den och spara den som en PDF-fil.

Perfekt om det fungerar även i 7.5, men jag behöver nog litet hjälp med inställningarna är jag rädd. Det enda jag hittar om PostScript i Performans hjälpfil handlar om typsnitt.

 

14 timmar sedan, poi ran säger:

Det går att hjälpligt köra OS9 via emulatorn SheepShaver

Jag tänkte faktiskt fråga om det alternativet, men jag tänkte att jag tar en sak i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, fgh säger:

Perfekt om det fungerar även i 7.5, men jag behöver nog litet hjälp med inställningarna är jag rädd. Det enda jag hittar om PostScript i Performans hjälpfil handlar om typsnitt.

 

Du borde kunna välja en LaserWriter som skrivare och sedan kunna spara PostScript därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det som i iMacen att jag slängt alla skrivardrivrutiner jag inte behövde, men i det här fallet är jag ganska säker på att de borde finnas på någon av alla mina gamla disketter. Återkommer om jag inte hittar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna i vilket fall, så vi vet hur det går. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade jag planerat. :)

 

Det verkade gå bra ända tills det visade sig att filen sparats som textdokument och inte går att öppna med Förhandsvisning. :( Vad har jag gjort för fel?

Tänk att Performan kom med elva installationsdisketter! Två bara för skrivardrivrutinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, fgh säger:

 

Det verkade gå bra ända tills det visade sig att filen sparats som textdokument och inte går att öppna med Förhandsvisning. :( Vad har jag gjort för fel?
 

Byt filändelse till .ps och se om det blir bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar funka, förutsatt att jag kommer ihåg att lägga till ändelsen redan på Performan. När jag gjorde det här på min vanliga dator misslyckades konverteringen. Det saknas en del åäö-prickar på skärmen, men t o m det lilla skönhetsfelet försvann i utskriften.

Tusen tack för hjälpen! Nu skall jag skriva ut bokföringsdokument både för förra året och en del tidigare som jag slarvat med. Och några andra gamla dokument som vägrar öppna sig på moderna datorer, fast de är skapade på en sådan, men som går alldeles utmärkt att öppna på Performan.

 

Och så skall jag börja föra över mina äldsta filer. Jag blev överlycklig igår kväll när jag upptäckte att LibreOffice numera kan öppna urgamla MacWrite Pro-dokument!! I det närmaste felfritt dessutom! Ibland lönar det sig uppenbarligen att uppskjuta saker, t o m i datorvärlden där kompatibilitet vanligen brukar bli sämre med åren. Senaste gången jag tog itu med att rädda gamla filer krävdes konvertering via flera datorer, plus en massa manuellt efterjobb med att rätta allt som blivit fel. Och nu behöver jag bara öppna dem här i snabbaste datorn, kolla litet, och sedan spara om. Snacka om tidsbesparing! Fast jag har inte kollat än om ClarisWorks går lika lätt. Och några DD-disketter måste flyttas över till HD i Performan — dem klarar inte diskettstationen — men det tar ju inte så lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att få återuppliva de gamla kunskaperna så de kan komma till nytta. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det här projektet har legat nere ett par månader, men i söndags skulle jag starta upp Performan igen för att fixa 2a kvartalets bokföring och momsrapport och flytta över litet fler filer från DD till HD-disketter. Det blev tvärstopp. Det enda som syntes på skärmen var en diskett med blinkande frågetecken. Efter två dagars letande hittade jag till sist CDn som följde med, men det hjälpte inte så mycket. Jag kan starta från den, men varken Skivverktyg, Skivkontroll eller Installera om systemet hittar någon hårddisk att kontrollera/reparera/installera om på.

 

Vad gör jag nu??

 

(Och hur kan det plötsligt vara heldött när det inte fanns några som helst tecken på problem senast jag startade den?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, fgh säger:

Det här projektet har legat nere ett par månader, men i söndags skulle jag starta upp Performan igen för att fixa 2a kvartalets bokföring och momsrapport och flytta över litet fler filer från DD till HD-disketter. Det blev tvärstopp. Det enda som syntes på skärmen var en diskett med blinkande frågetecken. Efter två dagars letande hittade jag till sist CDn som följde med, men det hjälpte inte så mycket. Jag kan starta från den, men varken Skivverktyg, Skivkontroll eller Installera om systemet hittar någon hårddisk att kontrollera/reparera/installera om på.

 

Vad gör jag nu??

 

(Och hur kan det plötsligt vara heldött när det inte fanns några som helst tecken på problem senast jag startade den?)

Hör du om hårddisken snurrar (och det inte bara är fläkten som låter)? För det kan vara den som inte snurrar igång. Det händer ibland att smörjmedlet i lagren stelnar och blir segt.

 

Eller så har (klock/PRAM-)batteriet i datorn tagit slut. Men det är osannolikt, för då hade den inte startat från CD heller.

 

För att komma åt filerna kan du öppna datorn, ta ut hårddisken och ansluta den till en modern(are) dator med en USB-adapter. Exempelvis en sådan här:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/kontrollerkort/ide/plexgear-usb-3-0-till-sata-och-ide-p61369

OBS att det finns billigare adaptrar, men de hanterar oftast bara SATA, medan din disk har ATA (som också kallas för PATA eller IDE).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är batteriet som håller klockan igång när sladden är ur du menar, så har det varit slut i åratal utan andra problem.

 

Tveksam om ljudet, men jag tror den låter mindre än vanligt vid uppstart. Smörjmedelsproblem associerar jag till motorsågar o dl. Har aldrig ens tänkt tanken att det finns sådant i datorer, men det gör det förstås nu när du säger det. Då är det kört alltså? 26,5 år med Macdatorer utan hårdvaruproblem och sedan kraschar två datorer på dryga tre månader. Är det värmen som påverkat oljan, eller bara slumpen? 

 

Några intressanta filer tror jag inte finns kvar där. Det är funktionerna jag behöver, dessvärre: Classic, diskettstation som klarar DD...

 

Då är det SheepShaver som är nästa steg? För äldsta Minin är ju Intel, så då hjälper det väl inte att 10.4.5 lär ska klara Classic?  

 

Och så får jag hoppas att de filer som ligger på DD hemma råkar ligga på HD på säkerhetskopiorna jag grävde fram ur bankfacket i måndags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, fgh säger:

Om det är batteriet som håller klockan igång när sladden är ur du menar, så har det varit slut i åratal utan andra problem.

 

Tveksam om ljudet, men jag tror den låter mindre än vanligt vid uppstart. Smörjmedelsproblem associerar jag till motorsågar o dl. Har aldrig ens tänkt tanken att det finns sådant i datorer, men det gör det förstås nu när du säger det. Då är det kört alltså? 26,5 år med Macdatorer utan hårdvaruproblem och sedan kraschar två datorer på dryga tre månader. Är det värmen som påverkat oljan, eller bara slumpen? 

 

Några intressanta filer tror jag inte finns kvar där. Det är funktionerna jag behöver, dessvärre: Classic, diskettstation som klarar DD...

 

Då är det SheepShaver som är nästa steg? För äldsta Minin är ju Intel, så då hjälper det väl inte att 10.4.5 lär ska klara Classic?  

 

Och så får jag hoppas att de filer som ligger på DD hemma råkar ligga på HD på säkerhetskopiorna jag grävde fram ur bankfacket i måndags.

Ja, det är det batteriet jag menar.

 

Det kan mycket väl vara värmen som fått disken att haverera.

 

Har du ingen PowerPC-Mac, så är det Sheepshaver som gäller.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurra!!!

 

Jag svor ve och förbannelse över hur svårt det verkar vara att installera SheepShaver. Sedan svor jag ännu mer ve och förbannelse över att jag inte hittar den CD jag tycker jag borde ha med OS 9, och att den med OS 7 verkade ha fastnat i Performan. Till slut gav jag upp, och skulle bara starta om en sista gång för att kolla exakt vilket version av OS 7 jag har där. – Men under över alla under: plötsligt knattrade det till och hårddisken dök upp! Nu har jag kontrollerat den också och den har inga fel.

 

Vad tror du: kommer den fortsätta fungera ett tag till nu om jag startar den litet mer regelbundet, eller kan den ge upp igen vilken sekund som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan ge upp igen vilken sekund som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den klarade idag i alla fall. :)  Nu har jag fixat bokföring, momsrapport och alla möjliga text- och SIE-backuper. Och jag tror jag har fått över alla filer till den här datorn. 

 

Sedan är ju frågan hur många av dem som också går att öppna här och hur många som först kräver en eller annan åtgärd i Classic, och det är inget man går igenom på en kväll direkt... Jag får försöka ta några om dagen, hur jag nu skall hinna det. Och så måste jag försöka ordna ett nytt bokföringsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, fgh säger:

Den klarade idag i alla fall. :)  Nu har jag fixat bokföring, momsrapport och alla möjliga text- och SIE-backuper. Och jag tror jag har fått över alla filer till den här datorn. 

 

Sedan är ju frågan hur många av dem som också går att öppna här och hur många som först kräver en eller annan åtgärd i Classic, och det är inget man går igenom på en kväll direkt... Jag får försöka ta några om dagen, hur jag nu skall hinna det. Och så måste jag försöka ordna ett nytt bokföringsprogram.

Ja, har man väl fått igång den (och håller den igång) så är sannolikheten mindre att den havererar än om man stänger av den stup i kvarten. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...